Dylan na tahu. Scorseseho nový film se vrací k turné s make-upem a hosty

Reuters Kultura Reuters, Kultura
11. 6. 2019 9:30
Americký režisér Martin Scorsese natočil svůj už druhý film o zpěvákovi Bobu Dylanovi. Rockerem, který se jinak vyhýbá kamerám, se tentokrát nechal inspirovat k vytvoření úchvatné kombinace faktů a smyšlenek.
Film Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story bude na Netflixu tuto středu. | Video: Netflix

Snímek nazvaný Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story, který bude od středy k vidění také na českém Netflixu, se vrací k jednomu z nejzvláštnějších okamžiků Dylanova života - turné po USA z roku 1975, jež bylo hravé jako kočovná estráda a které už tehdy sledovaly kamery.

Bob Dylan při turné Rolling Thunder Revue.
Bob Dylan při turné Rolling Thunder Revue. | Foto: Ken Regan, Netflix

Na akcích Rolling Thunder Revue vystoupila skupina hudebníků, v níž kromě Dylana účinkovali písničkářky Joni Mitchellová a Joan Baezová, kytarista a zpěvák Roger McGuinn, básník Allen Ginsberg nebo glam rocker Mick Ronson.

Navzdory Dylanově hvězdné pověsti záměrně vystupovali v malých sálech a koncerty často ohlašovali na poslední chvíli. "Nebyl to úspěch, pokud tedy měříte úspěch ziskem. Ale bylo to dobrodružství," vzpomíná ve Scorseseho filmu Bob Dylan.

Ten tři roky nato použil část dokumentárních záběrů z Rolling Thunder Revue do svého čtyřhodinového hraného snímku Renaldo a Clara, kde je smíchal s improvizovanými hereckými etudami. Film ale u kritiků i diváků propadl a Dylan už od té doby nic nenatočil.

Martin Scorsese při tvorbě nynějšího dokumentu prošel více než 100 hodinami záběrů, které vznikly v roce 1975, a doplnil je vlastními novými rozhovory s Dylanem, Baezovou, herečkou Sharon Stoneovou a dalšími, kteří si na kameru vymýšlejí, co se při turné údajně přihodilo.

"Rozhodně tomu neříkáme dokument," upozorňuje jedna z producentek snímku Margaret Boddeová.

To je jiný přístup, než jaký Scorsese zvolil roku 2005 při natáčení svého prvního filmu o Dylanovi. Jmenoval se No Direction Home a šlo o nepřikrášlený dokument mapující, jak se v 60. letech minulého století Dylan, jenž nedokončil vysokou školu, stal hvězdou písničkářské scény v New Yorku a později celosvětově známým rockerem.

Bob Dylan a Allen Ginsberg u hrobu Jacka Kerouaca
Bob Dylan a Allen Ginsberg u hrobu Jacka Kerouaca | Foto: Ken Regan, Netflix

Současný film zachycuje mimo jiné to, jak Dylan roku 1975 při turné Rolling Thunder Revue zpívá své hity Mr. Tambourine Man nebo Knockin' on Heaven's Door s bílým make-upem na tváři a divoce při tom poulí oči. "Člověk říká pravdu, jen když má na sobě masku," konstatuje ve filmu Dylan.

"Na tomhle turné navázal s publikem nějaký zvláštní vztah, který všem vyrazí dech," slibuje producentka Boddeová.

Fiktivní části Scorseseho filmu podle ní "vycházejí z ducha turné" a do snímku zapadají proto, že Dylan "na turné vypadá o tolik jinak, a svým způsobem na kameru hraje".

Jednou ze smyšlených postav ve Scorseseho snímku je údajný nizozemský režisér, kterého ztvárnil Martin von Haselberg, manžel herečky Bette Midlerové. Vystupuje zde jako filmař, který se roku 1975 prý snažil zachytit ducha Dylanova turné.

V interview, které se Scorsesem sehrál na kameru, Haselberg lituje, jak mu Dylan při svém interview nebyl schopen napřímo odpovědět na jedinou otázku.

Záznam Dylanovy písně Hard Rain z turné Rolling Thunder Revue. | Video: Netflix

Oscarový režisér Martin Scorsese, jinak autor hudebních filmů Poslední valčík nebo dokumentu George Harrison: Living in the Material World, při práci s archivními záběry vynechal většinu improvizovaných scén, které již Dylan použil v Renaldovi a Claře.

"Zajímalo nás to turné samotné, ne ten film," zdůrazňuje David Tedeschi, jeden ze Scorseseho střihačů.

Přesto se najdou výjimky - součástí nového filmu je tak například scéna, ve které Dylan na baru rozmlouvá s Joan Baezovou oděnou do stavebních šatů. Bývalí milenci si tu vyměňují ironické poznámky o tom, proč si nakonec každý vzal někoho jiného.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Praha chce automatizovat vjezd a placení na parkovištích P+R

Vedení hlavního města chce zautomatizovat vjezd, výjezd a placení na záchytných parkovištích P+R. Řidiči se zaregistrují prostřednictvím aplikace Moje Praha a nový systém bude snímat registrační značku vozu a následně vyřídí i platbu. ČTK to v rozhovoru řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Systém nyní město testuje v Letňanech. Řidiči zde ale zatím musí platbu vyřešit v aplikaci. Praha má dlouhodobě potíže s počtem míst na P+R a chystá jejich vybudování na dalších místech.

"Cílem je zmenšit fronty. Je spočítáno, že za standardních podmínek trvá výjezd v současné době 18 sekund. Ten se zkrátí na 14 sekund, což se možná nezdá, ale v praxi to bude významné," řekl Hřib.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zaveďme jeden volební obvod pro volby do sněmovny, navrhuje Hamáček. Chce posílit autoritu předsedů

Ministr vnitra a předseda ČSSD Jan Hamáček by chtěl změnit systém voleb do Poslanecké sněmovny. Místo 14 volebních obvodů by byl jediný stejně jako u voleb do Evropského parlamentu. Hamáček do řekl v rozhovoru pro sobotní vydání Lidových novin. Podle něj by takový systém posílil autoritu předsedů politických stran.

"Při jednom obvodu bychom měli jednoho lídra dvěstěčlenné kandidátky. Odpadly by debaty o potřebném množství hlasů ke zvolení," řekl vicepremiér s odkazem na fakt, že počet hlasů nutných ke zvolení poslance se nyní kraj od kraje liší. Změna by měla dopad i dovnitř stran, v nichž by oslabili regionální bossové.

Zdroj: ČTK
Další zprávy