Coldplay by se na koncertech rozdali. Teď i s deskou

Kultura Kultura, Red Kul
4. 5. 2009 12:11
Kapela bude rozdávat zdarma živé album
Foto: Reuters

Londýn - Nová "stará pravda", že kapely dnes vydělávají hlavně na koncertech a desky jsou jen pozvánkou na ně, v případě Coldplay tak úplně neplatí. Jejich album Viva La Vida or Death and All His Friends se stalo nejprodávanější globální nahrávkou roku 2008 s počtem 6,8 milionu kusů.

Ale kdo jiný by se měl připojit k alternativním kanálům a novým cestám distribuce hudby než kapela, které je sice pasována na jedinou novou globální superkapelu a nástupce U2, ale hodně jí záleží na tom, aby byla vnímána stále jako progresivní a zároveň antihvězdná skupina na vzestupu.

Ve shodě se svou skromně civilní image se tak poučili strategií Radiohead "zaplaťte, kolik chcete" i Trentem Reznorem z Nine Inch Nails, který nabídl svoje album zcela zdarma, a připravili pro své fanoušky jako dárek živé album.

Foto: EMI
Čtěte také:
Coldplay u soudu přitvrdili: Nevzali, co není originál
Coldplay splynuli s Čechy v povznášející obyčejnosti
Absolutně nejprodávanější loňskou desku mají Coldplay

Desku nazvanou LeftRightLeftRightLeft mají v úmyslu dávat zdarma na každém koncertu, který odehrají do konce roku 2009 - s výjimkou účasti na festivalech. Živá nahrávka vznikla loni na různých štacích turné Viva La Vida, které se zastavilo i v Praze.

Londýnská čtveřice patří se 36 miliony prodaných alb ke komerčně nejúspěšnějším interpretům nového milénia. A vzhledem k návštěvnosti koncertů na jednom albu zdarma určitě neprodělají. Minimálně přitáhnou na vystoupení další váhavce, protože ke vstupence a zážitku nabízejí ještě něco trvalejšího, a potvrdí pověst Rychlých šípů světového shwobyznysu, které na svých příznivcích nechtějí jen vydělat.

Foto: Reuters

Nabídka platí od 15. května, kdy se turné k úspěšnému albu znovu rozjíždí ve Spojených státech. Od téhož dne bude ale nahrávka zdarma ke stažení i na webových stránkách kapely.

Tam vysvětlují, že albový dárek je výraz vděku všem, kdo je podporují, a zároveň jejich reakce na krizi.
"Milujeme právě hraní naživo. Tohle album je poděkování našim fanouškům - lidem, kteří nám to umožňují a dávají důvod pokračovat," píší na svých stránkách.

V létě se pak kapela znovu vrátí do Evropy. Nejprve na začátku července, a pak definitivně v půli srpna, kdy bude hrát ve Švédsku, Holandsku, Belgii i Německu a šňůru zakončí ve Wembley.

Na album zaznamenali songy Glass of Water, 42, Clocks, Strawberry Swing, The Hardest Part/Postcards From Far Away, Viva La Vida, Death Will Never Conquer, Fix You a Death And All His Friends.

Strategii - kterou už poslední dobou okoukala i velká jména a v jejich podání se stala spíš pomrkáváním na posluchače - použili Coldplay již před vydáním alba. Viva La Vida or Death And All His Friends.

Ačkoli Coldplay šli do Brit Awards se čtyřmi nominacemi, nezískali ani jednu cenu.
Ačkoli Coldplay šli do Brit Awards se čtyřmi nominacemi, nezískali ani jednu cenu. | Foto: Reuters

Skladba Violent Hill byla na týden zdarma ke stažení. Během prvních 24 hodin si atraktivní lákadlo stáhlo 600 tisíc posluchačů a do konce premiérového týdne to byly dva miliony. Což by - pokud by se to číslo dalo zahrnout do kalkulace britské singlové hitparády - čtyřikrát převýšilo prodej všech singlů na prvních čtyřiceti místech tohoto žebříčku.

Ten samý singl se pak objevil jakožto příloha britského hudebního magazínu NME časopisu.

Při vydání desky Viva La Vida pak Coldplay uspořádali pro fanouška zdarma dva koncerty - v Londýně a v New Yorku. Stačilo se zaregistrovat na stránkách.

 

Právě se děje

Další zprávy