reklama
 
 

Beyoncé, Radiohead a Bowiemu zatím patří rok 2016. Komerční trhák typu Adele je zatím v nedohlednu

23. 6. 2016 14:00
Čím žila hudební scéna první půlrok 2016 a jaký je výhled na zbytek roku? Jaké jsou zatím nejchválenější a nejprodávanější desky a které nás ještě čekají? Přečtěte si v přehledu Karla Veselého.

Rok 2016 dospěl do své poloviny, a tak je na čase zrekapitulovat, co se zatím událo na hudební scéně. Hlasy kritiky z angloamerického světa sbírá portál Metacritic a jeho žebříček dává dobrý přehled o tom, které desky uspěly u odborníků.

Nejvyšší recenzní průměr si zatím vysloužila americká zpěvačka Beyoncé, jejíž album Lemonade posbíralo od novinářů průměrnou známku 92 ze sta. „Vizuální album“, jehož každá skladba je opatřená klipem, vypráví příběh ženy, která zjistila, že ji její manžel podvádí.

O tom, zda je téma desky autobiografické a dává skutečně nahlédnout za oponu manželství Beyoncé a rappera Jay-Zho, nebo je to celé důmyslná fikce, mohou fanoušci jen spekulovat, což desce nepochybně přidává další mediální body. Beyoncé na albu spolupracovala třeba s Jackem Whitem, Kendrickem Lamarem nebo zpěvákem The Weekndem. „Lemonde je její citově nejextrémnější album, ale zároveň zvukově nejdobrodružnější,“ napsal o desce Rolling Stone a stejně jako celá řada dalších publikací vytáhl recenzní desítku.

Na Beyoncé z pomyslné druhé příčky shlíží britští Radiohead se svým devátým albem A Moon Shaped Pool. Artrocková pětice se na novince vrací k rockovějšímu soundu a emočně vypjatým písničkám. Ostatně i tady jsou za deskou silné osobní příběhy - rozchod zpěváka Thoma Yorka s matkou jeho dětí a smrt otce dvorního producenta Radiohead Nigela Godriche.

„Radiohead vzali různé elementy ze své kolektivní minulosti a přidali k nim to, co dělali každý zvlášť na vlastních sólovkách; vzniklo něco zcela nového a naprosto pohlcujícího.“ chválí desku portál No Ripcord. „Radiohead na své deváté studiové desce natočili kolekci ukolébavek, které se plynule mění v noční můry,“ zněl náš verdikt na Aktuálně. V průměru dosáhli Radiohead na známku 8,7/10.

Jen těsně pod nimi je jejich krajan David Bowie a jeho lednové album Blackstar, které legendu světového popu vyprovodilo na věčnost. Bowie, jak známo, zemřel jen dva dny po vydání desky, kterou údajně při natáčení plánoval jako svoje rozloučení se světem. Kontext dodává desce mystiku, nahrávka nasáklá současným jazzem i konceptuálními vzkazy ale funguje i mimo tento příběh.

„Jestli legendární zpěvák na sklonku své kariéry něco potřeboval, pak to bylo znovu najít zdroj své výstřednosti. A to se mu na Blackstar povedlo,“ napsali jsme v recenzi na Aktuálně.cz. „Blackstar žije ve svém vlastním perverzním světě a je připomínkou génia umělce, jehož kariéra překračuje hranice,“ dodává Billboard. Bowie s deskou dobyl americké i britské hitparádové číslo jedna.

Z dalších velkých desek u kritiků boduje Kendrick Lamar s kolekcí untitled unmastered., která nabízí nevydaný materiál ze sessions k loňském majstrštyku To Pimp a Butterfly. Z Los Angeles přišlo i další chválené album - oficiální debut soulového vokalisty Andersona Paaka nazvaný Malibu. Velmi dobré hodnocení zatím sbírá také Paul Simon za album Stranger to Stranger nebo indierocková skupina Car Seat Headrest, která svoji novinku Teens of Denial přivezla v polovině června i do Prahy. Nadšení se dočkaly i novinky jazz-popové zpěvačky Esperanzy Spaldingové či písničkářky Neko Case.

V průběžném žebříčku fanouškovských hodnocení na Rateyourmusic vládne roku 2016 David Bowie (3.95/5), následovaný Radiohead a metalovými experimentátory Vektor s albem Terminal Redux. Svoje půlroční žebříčky vyhlásily i některé hudební publikace a weby. V Consequence of Sound nejvíce boduje Chance The Rapper s gospel-rapovou mixtape Colouring Book, následovaný Beyoncé a Bowiem. Na portálu Stereogum si Chance a Beyoncé pořadí prohodili a na trojce figuruje indierocková skupina Mitski s hořkosladkou deskou Puberty 2.

Na opačné straně kritických žebříčků najdeme album klavíristy Charlieho Putha Nine Track Mind, které se podle Metacritic v průměru nedostalo na čtyři hvězdičky z deseti. Příliš se nevyvedl ani sólový návrat Richarda Ashcrofta z The Verve (album These People) či comeback britského rockového kvarteta Bloc Party (album Hymns).

Drake kraluje streamům

Prodejním žebříčkům za první půlrok vládne na obou stranách Atlantiku zpěvačka Adele, o jejíž loňský trhák 25 je zájem i v novém roce. V USA prodala od ledna přes milion kusů, v Británii kolem půl milionu. Celková čísla desky se blíží k dvaceti milionům. Jediné další platinové album letošního roku má v USA rapper Drake se svými Views, blízko milionu je ale v USA také Justin Bieber s loňským albem Purpose.

Druhou nejprodávanější deskou v Británii je zatím David Bowie s Blackstar a zájem byl i o jeho kolekci hitů, která průběžně figuruje v Británii na čtyřce. Smrt pomohla k vysokým prodejům i další legendě – největší hity Prince se vešly do desítky nejprodávanějších desek v USA a dělají společnost novinkám Beyoncé, Chrise Stapletona, Coldplay či One Direction.

Největším globálním hitem prvního pololetí je zatím skladba 7 Years dánské pop-soulové skupiny Lukas Graham. Na obou největších hudebních trzích prodala více než milion downloadů. V Británii si výrazné úspěchy připisuje kanadský rapper Drake, který s One Dance vládne singlovému žebříčku už deset týdnů, což se naposledy někomu podařilo v roce 2007. V zámoří shlížel Drake na konkurenci dokonce celých čtrnáct týdnů, je v tom ale započítána i doba, kdy žebříčkům vévodil singl Work natočený s Rihannou.

Drake vůbec výrazně zahýbal jarními statistikami. Jeho album Views zlomilo streamovací rekord a na několik týdnů se usadilo na vrcholu žebříčků v Británii i v Americe, a to i přesto, že jiné desky se prodávaly ve větším objemu. Podle aktuálních pravidel hitparád do celkových prodejních čísel patří i počty přehrávání na streamovacích službách a na nich Drake doslova vládne.

Složité propočítávání poměru prodejů fyzických nosičů, digitálních souborů a streamů dělá pěkné zmatky, k tomu si ještě připočtěte komplikace s exkluzivní dostupností některých desek. Rihannina novinka ANTI či The Life of Pablo Kanye Westa byly několik týdnů ke slyšení výhradně přes streamovací službu Tidal, která ale nespolupracuje s firmou Soundscan sestavující oficiální americké hitparády pro časopis Billboard, a proto desky zmíněných umělců vůbec v přehledu nefigurovaly.

Exkluzivní obsah zabíjí streamovací model

Exkluzivita ale neznamená problém jen pro sestavovatele žebříčků, mnohem zásadnější je dopad podobných „trucpodniků“ na celý streamovací model distribuce, kterému hudební labely tak neochvějně věří. Ten počítá s tím, že nové desky budou k dispozici fanouškům, kteří si zaplatí předplatné streamovací služby a už je nebudou chtít stahovat pirátsky; muzikanti, potažmo labely tak nebudou přicházet o peníze.

Jenže služby jako Spotify či Google Play údajně platí hvězdám příliš málo peněz a ty si založily vlastní streamovací službu Tidal, přes kterou Kanye, Rihanna nebo Beyoncé nabízejí novinky, jež nejsou dostupné nikde jinde.

Proč je to problém? Protože Tidal se svým exkluzivním obsahem podráží nohy nejen své konkurenci, ale hlavně celému streamovacímu modelu. Čím víc totiž bude streamovacích služeb s odlišným obsahem, tím menší bude motivace fanoušků, aby si je předplatili. K čemu využívat legální streamování, když na něm není všechno. Klidně se může stát, že se uživatelé budou vracet zpět k pirátům, kteří na nějakou exkluzivitu rozhodně nehrají a mají vždy všechno. Ostatně příklad poslední desky Kanye Westa varuje – podle deníku New York Post si ji jen za první den stáhlo z nelegálních torrentů odhadem půl milionu internetových uživatelů.

Byla by to škoda, protože streamování se jinak daří. V USA už tvoří peníze z tohoto distribučního modelu přes 34 procent veškerých zisků a poslouchání hudby přes internet vydělává labelům a muzikantům víc než digitální soubory (34 %) i fyzické nosiče (28,8 %). V globálním měřítku to je zatím hudba budoucnosti, nicméně celosvětově stouply vloni zisky ze streamování oproti roku 2014 o 45 procent. Dalším velkým otazníkem jsou streamovací služby, na nichž uživatelé platí pouze zhlédnutím reklamy. „Freemium“ model Spotify či YouTube zatím trochu brzdí optimismus – zisky z reklam jsou příliš nízké, hudební průmysl ale zatím nemá odvahu odstřihnout běžné uživatele od neplaceného obsahu.

Po pěti letech se vrací Red Hot Chilli Peppers

K dobrému půlroku hudebního průmyslu paradoxně přispěly hlavně odchody Prince a Davida Bowieho, které se výrazně podepsaly na prodejích fyzických nosičů, jež jsou z hlediska zisků zdaleka nejvýhodnější. Určitě pomohlo i to, že nové desky vydaly hvězdy jako Drake či Beyoncé a že i nadále pokračuje spanilá jízda Adele. Co ale zbytek roku? Čekají nás ještě nějaké další trháky?

Ještě před prázdninami se po pěti letech vrací Red Hot Chili Peppers s novinkou The Getaway, desku má písničkář Jake Bugg, v létě pak vyjdou noví Major Lazer a na podzim nás čeká Beck. Větší prodejní potenciál ale má patrně chystaná novinka The Rolling Stones slibovaná do konce letošního roku a těsně před dokončením je prý i nová Metallica. Přihlásit by se ještě letos mohli i U2 či Lady Gaga, ale žádný komerční trhák ve stylu Adele či Taylor Swift není na obzoru. Třeba nás ale překvapí nějaký nováček.

Pro Davida Bowieho byla typická nevyzpytatelnost, trendy se snažil spíš určovat, tvrdí hudebník a publicista Jan Vedral. | Video: Filip Horký |  05:00

autor: Karel Veselý | 23. 6. 2016 14:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama