Kroulík: Asi bych měl říct, že bychom o Brichtovi a jeho textu ani nepsali, kdyby se neobjevil v Reflexu článek Miroslava Cvrčka, že celá "kauza" je jen důkazem, jak tu vládne pokrytecká politická korektnost. Jeho autor tu tvrdí, že v Babičce a v Kájovi Maříkovi se psalo o cikánech ještě hůř a že víc než o rasismus tu jde o svobodu slova. Přitom nejde jen o tu "obranu Brichtovu" - proměna Reflexu v konzervativní, jakejsi umanutě pravicový časopis mi přijde pro současný Česko stejně příznačná jako tak kauza Deratizer.
Fila: Tak Brichta vystupoval na mítincích ODS (v době kdy byl předsedou Václav Klaus), stejně jako křtil Danielu Landovi desku - čili jakási propojení mezi různými formami "pravicovosti" tam jsou. Pro mě ale není Deratizer aktuální problém, spíš mi to připadá jako béčkový horor, Návrat netvora z bažin, nebo v české verzi Jóžin z bážin.
Poprvé jsem se s Deratizerem setkal v internetovém klubu, kde si lidé posílají různé zhovadilé obrázky. Myslel jsem si, že obal desky pochází z hlubin 90. let a je to paintbrush od kolotočářů. Byla to ta legrační esence nejpřízemnější xenofobie, navíc vyvedená značně neumětelskou rukou.
Spor o Deratizera proto od počátku chápu jako spor vkusu a nevkusu a schopnost či neschopnosti rozpoznat blbý text a primitivní hudbu. Nikoli jako spor, v němž běží o (anti)rasimus, multikulturalismus, politickou korektnost nebo svobodu slova. Ne, že by ten text ale nenesl žádné významy…
Turek: Z mýho pohledu se to svobody slova týká v tom smyslu, že ta je funkční, pouze pokud autor je schopen obhájit, dovysvětlit, vyargumentovat, co řekl, nebo od toho aspoň nedávat alibisticky ruce pryč. Což je případ jak Landy, který se - pokud v rozhovorech dojde na výklad textů - zmůže pouze na "to by bylo na delší debatu", nebo "je to jen písňový text, nemá to žádný konotace". Tady bych doporučoval přečíst si nějaký úvod do teorie komunikace - a stejně je na tom i Brichta, který začne o obalu desky říkat, že je to výjev z pohádky a nikdo nemluví o rasových čistkách.
Ale stačí elementární zkušenosti s dáváním slov do vět a dojde vám, že když vypustíte verš "Politici dělaj' z každýho vola, na ulici kradou cikáni kola, už by to vyřešit měl nějakej deratizer", případně
"jak poznaj v Mongolsku mongoloidní dítě" nebo "do čeho se černý opalujou", pak xenofobní interpretace budou první, které publikum napadnou. A autor by je měl být schopen vyvrátit, nebo přiznat.
Kroulík: Je to samozřejmě blbý, a přitom perverzně vtipný, ale zároveň to podle mě je strašně současný. Ani ne tím, co Brichta říká, to jen znovu vyslovil názor (značný?) části veřejnosti, ani ne tím, do jak zjitřený situace to přichází. Nejvíc je to současný jeho reakcí a reakcema vůbec.
Aplikace aktuální politiky na kulturu dopadá jako moralistická nuda, nicméně podívejte se na slova, kterýma se bráněj účastníci toskánské aféry. Ano, byl sem na jachtě s lobbisty a podnikateli, ale nic to neznamená, zbytek jsou jen vaše neoprávněné spekulace. Šlus, víc vysvětlovat nebudu. - A stejně tak Brichta tvrdí, že divný souvislosti v tom vidíme jen my, on to tak nemyslel, a nehodlá to tudíž nijak omlouvat.
Ono je vlastně jedno, jestli je expremiér takhle naivní a nedojde mu, že se tohle v jeho postavení nedělá, nebo tam fakt něco upek a něco za to dostane. Hlavní je, že to vůbec udělá a že si pak může dovolit takhle reagovat; tedy že tu není takový společenský klima, aby si to vůbec nedovolil udělat, když mu to není pitomý předem. Totéž opět Brichta.
Fila: Přitom Brichtovo "vysvětlení" je přesně opačný. Nechci deratizovat cikány, ale právě politiky, kteří z nás dělají voly. Jenomže na obalu onen Jóžin z bážin evidentně vypouští plyn na osoby, které mají "typické znaky" - snědý hoch s ukradenou kabelkou a rádiem. Jestli tohle je "postava z arabské pohádky", tak nevím. Nepamatuju se, že kolik se v Šeherezádě vyskytovalo ukradených rádií. Vedle něj narkoman, "špína společnosti".
A deratizer v duchu hospodské logiky ničí oběť - narkomana, nikoli dealera. No, a pak z kanálu leze bezdomovec s orlím nosem, hrbem a krysou. Tyhle motivy zase přesně spadají do ikonografie protižidovské nacistické propagandy.
Je vážně paranoidní interpretovat to takto? Nebo se stačí zeptat - přemýšlel autor obalu či aspoň Brichta, který ho musel schválit, že ta kumulace potenciálních významů už je příliš velká a zavání něčím, co je neslučitelné s demokracií?
Ostatně, proč musí Deratizer používat plyn, když jinak deratizátoři používají otrávené návnady? Na obalu evidentní "nadčlověk" likviduje nějakým "cyklonem B" jakési podlidi, ale rozhodně ne politiky.
A pokud text měl být čten jako filipika proti politikům, i tak je jeho expresivita přestřelená. Copak v demokracii politiky vybíjíme plynem? Podle tak vyhrocené rétoriky vždycky poznáte nemyslícího člověka - nechce chápat společensko-politický život jako proces a diskusi; a co se mu nelíbí, případně čemu nerozumí, to chce čistit. Text oné písně prostě není poezie a umění, jen zlá pivní tupost.
Turek: Vtipný je, že ze zlý pivní tuposti a myšlenkový omezenosti se stalo téma pro obhajobu svobody slova, kterou si Cvrček v Reflexu vykládá jako nezadatelnou svobodu urážet si kohokoli se mi zlíbí a ještě v tom vidět návaznost na tradice národního obrození a první republiky. Čímž šmahem pomine jakékoli rozdíly mezi tehdejší a dnešní historicko-společenskou realitou.
To, že já nemůžu říkat o Cvrčkovi, že je idiot (a netvrdím to), nemá nic společnýho s tím, že se vrací totalita, která by se nás snažila umlčet, ale je to normální demokratický korektiv - norma, která signalizuje, že už jsme za čarou.
Stačí, když si vezmete idola všech volnomyšlenkářů Iggy Popa, který se předloni na Glastonbury mimoděk zmínil na BBC o "pakoušských obchodech" - a pak se hned omlouval. Ovšem Brichta má tendenci stavět se podle taktiky všech extrémistů do role mučedníka.
Kroulík: Asi bych měl ještě dovysvětlit, že mi nešlo ani tak o samu existenci "ideologickýho" časopisu - ale o tu agresivitu a umanutost nahrazující argumenty. A paradoxní je, že tenhle vypjatý individualismus se pak v kruhu "zpátky" stýká s postojem a názorama tý - řekněme "kolektivisticko rovnostářsky" - orientovaný většiny, která na Brichtovy zlý tuposti slyší a říká: Hele, nám nikdo nebude nic řikat a poučovat nás, co můžem.
A v týhle souvislosti ještě jedna věc: mý oblíbený médium, který je mistrem v nasazování a obhajování optiky středostavovskýho mudrlanta, usoudilo, že to od Brichty není rasismus, protože on je zkrátka "jen" typickej rocker, co pije rum a o chlapáctví mluví podobně jako Daniel Landa, takže není se čemu divit a moc to rozebírat.
No, on přesně takovej je, a ta poznámka, ze se blíží od metalovecjh klišé k nacionalistickejm, je bez ironie trefná; ale to přece není povolení k rasistickým (dobrá, možná "jen" xenofobním) výkřikům. Dokonce ani k tomu, co ten náš tradičně bodrý rasismus považuje za pořádkumilovnost a skoro jednotku ušlechtilosti: Cikáni nám samozřejmě nevaděj, když jsou jako my, ale jinak bych to čistil…
Fila: Souhlasím, že ta píseň přímo nepodněcuje nenávist k menšinám ani násilí vůči nim, ale spíš jen utvrzuje stereotypy. Nepíšeme to tu ostatně z pozice soudců, kteří by chtěli posuzovat trestní stránku věci - není tam podle zákonů co odsoudit. Nemluvíme o zločinu, ale o absenci Brichtovy soudnosti i jeho obhájců. Ta bohužel chyběla i některým kulturním publicistům, kteří Brichtu kritizovali nepříliš pádnými argumenty a volali po vyšetřování.
Problém s Deratizerem vidím čistě v tom, že mentálně a esteticky zamrznul někde na přelomu 80. a 90. let, kdy měl v Česku "dřevní poctivý rock" doznívající rebelantskou úlohu, ale časem úplně zdegeneroval a zbačkorovatěl a veškerá kritičnost se v něm přelila do neproduktivního hospodského brblání.
Zásadní obhajobou pro Brichtu přitom má být Píseň pro bílou hůl ze stejného alba, která je o slepém romském chlapci, jehož kdosi zbil. Možná Deratizer po šichtě; kdo ví, člověk je z toho čištění za celej den rozpumprdlíkovanej…
Ale přesně v tom se ukážou Brichtovy slabiny - jednak sklon ke směšnému kýčaření, jež se hnusí dokonce i těm, kteří ho teď chválí za Deratizera, jednak prapodivná představa jakési "veřejnoprávní vyváženosti". Natočím jednu agresivní písničku vybízející k násilí (byť hlavně na politicích), nějak do toho zamontuju cikány, protože ti "každého slušného člověka štvou", a aby ti "multikulti cenzoři" neřekli, vykoupím se pak tím, že tam prdnu písničku o hodným cikánkovi.
Jedna blbost ale nevyváží ani nevynunuluje druhou. Ani to, že si po tiskovkách jako cvičenou opici vodí "kamaráda Roma", aby dokázal, že není rasista: "Koukněte, normálně si ho pohladím, jo?"