Český Krumlov - Jednadvacátý ročník festivalu v Českém Krumlově o víkendu skončil, zanechal po sobě ale tisíce spokojených diváků i interpretů. Ve čtvrtek 16. srpna vystoupil mladý český houslista ověnčený mnoha oceněními Roman Patočka, v sobotu 17. srpna se předvedla perfektní polská formace Mozart Group, a v neděli 18. srpna svými nezaměnitelnými hlasy ukončili festival charismatičtí Kanadští tenoři.
Kanadský závěrečný večer
Závěrečný nedělní večer patřil čtyřem tenoristům z Kanady - Victoru Micallefovi, Cliftonu Murrayovi, Remigiovi Pereirovi a Fraseru Waltersovi. Čtyři charismatičtí mužové spolupracovali například s Celine Dion, Andreou Bocelli, Stingem nebo Paulem McCartneym a i v Českém Krumlově představili svůj velice atraktivní písňový repertoár.
A publikum potěšili nejen zpěvem. Každý z tenorů si totiž připravil několik českých vět, kterými zahájili svoje sólové vystoupení. Největší úspěch měl výrok „Miluju Českou republiku, miluju Český Krumlov, ale nejvíc miluju svíčkovou!". Kanaďani byli nadšení z toho, že si získali takové sympatie publika.
Spokojenost na všech stranách
Obrovská spokojenost vládla i na straně diváků. Vytleskali si dva přídavky, například skladbu kanadského písničkáře Leoparda Cohena Hallelujah. Společně se čtyřmi tenoristy se na pódiu objevila i manželka jednoho z nich, Frasera Walterse - zpěvačka Kelly Levesque.
„Victor a Remi mají klasicky školené operní hlasy, kdežto Fraser a já máme hlasy vhodné spíš k muzikálu a popu. Právě kombinace našich hlasů a to, že jsou tak rozdílné, dělá z našeho seskupení něco výjimečného," řekl po koncertě Clifton Murray.
„Snažíme se bořit zábrany mezi námi a publikem. Ale také rádi překvapíme diváky úžasnými melodiemi. Proto volíme repertoár od kanadských lidových písní, které zpíváme jako u táboráku, až třeba po nádherné italské písně s velkým rozsahem," doplnil svého kolegu Victor Micallef.
MozART Group rozesmáli vyprodanou jízdárnu
Vážná hudba jako kabaret - taková je interpretace profesionálních hudebníků z Polska, kteří se rozhodli jít úplně jinou cestou, než klasická hudba nabízí. MozART Group už skoro dvacet let rozesmívá publikum po celém světě a stejně tomu bylo i v Krumlově, kde se jim to podařilo s beznadějně vyprodanou Z8meckou jízdárnou.
Diváci se bavili od začátku až do konce, MozART Group neměla problém udržet si jejich pozornost po celou dobu představení. Princip své tvorby - tedy ukázky hudebních skladeb, do kterých si sami hudebníci kladou nepřeberné množství „překážek - popsalo polské kvarteto takto: „Vezměte klasickou skladbu jako základ, analyzujte její strukturu a téma a obalte ji hudebními asociacemi a neuvěřitelnými nápady. A výsledkem je show, která diváka bez ustání překvapuje, udivuje, rozesmívá nebo dojímá až k slzám."
I sami hudebníci se někdy neudrží a svým kouskům se zasmějí. Zejména proto, že sami nikdy dopředu neví, jaké scénky do programu zařadí. Nechávají to na reakcích publika a přizpůsobují se mu.
„Tato myšlenka je velmi stará, už od renesance se provozovaly hudební gagy, takže pokračujeme v této tradici, ovšem zcela po svém. Máme rádi humor, tento způsob projevu je tedy pro nás přirozenější než běžná interpretace klasické hudby. A proto na scéně provozujeme cosi jako kabaretní představení - už osmnáct let," popsali svoji nezapomenutelnou show.
Roman Patočka a orchestr
Usměvavý Roman Patočka, který působil například jako koncertní mistr Německého symfonického koncertu v Berlíně, předvedl v Maškarním sále úplnou klasiku - Vivaldiho Čtvero ročních období. Doprovázel ho soubor Praga Camerata pod taktovkou Pavla Hůly. „I když jsme tuto skladbu hráli už mnohokrát, hrajeme ji stále rádi. A pojetí Romana Patočky je opět trochu jiné, řekl bych na půli cesty mezi interpretací barokní a moderní. Taková interpretace přináší i souboru nové podněty," chválil koncert Hůla.
Patočka, který si okamžitě získal publikum, hrál energicky a vřele, diváci mu to opětovali mohutným aplausem, který ho po koncertě několikrát vrátil zpět na jeviště. „V Maškarním sále jsem hrál dnes poprvé a doufám, že se sem brzy vrátím. Má dobrou akustiku a hodí se přesně pro tento druh koncertu, hlavně dotváří atmosféru.
Diváci byli skvělí a výborně se mi hrálo také s Pragou Cameratou, pohotově reagovali hlavně na moje rychlé tempo a moc jsem si s nimi - nejen hudebně - rozuměl," svěřil se vynikající houslista po koncertě. Chválou nešetřil ani starosta Krumlova Dalibor Carda. „Je krásné, když si diváci užívají koncert stejně jako hudebníci a hudebníci stejně jako diváci," vysekl hudebníkům poklonu
Překvapení na závěr
Ale stejně to ještě není všechno. V Krumlově vystoupí jeden z nejlepších tenoristů světa José Cura, který se loni představil v roli city zmítaného principála Cania a krumlovské publikum úplně okouzlil. Pořadatelé o jeho výkon nechtěli ochudit ani letošní diváky, proto se představí rovnou třikrát - v představení Komedianti 24., 25. a 26. srpna.