Třetí řada seriálu Westworld: Také v lidském světě se žije podle předepsaných scénářů

Táňa Zabloudilová Táňa Zabloudilová
16. 3. 2020 18:31
Ve třetí řadě sci-fi seriálu Westworld, kterou dnes začíná vysílat česká HBO, někdejší rančerku Dolores, bordelmamá Maeve i ostatní postavy potkáváme mimo westernový zábavní park. Divoké přeskoky mezi časovými rovinami jsou věcí minulosti, zato vzpoura androidů pokračuje.

Přestože třetí sezona se odehrává v noirové, futuristické verzi Los Angeles, DNA seriálu se nemění - alespoň po čtyřech dílech, které HBO s předstihem zaslala novinářům. Také v setmělých luxusních čtvrtích plných mrakodrapů se zelenými střechami jde přesně o to, na co nás připravovaly předešlé dvě řady: o souboj dvou principů. Víry v potřebu rozmetat současný svět na kousky a snahy jej naopak udržet pohromadě.

Úvodní série z roku 2016, která je stále nejsledovanější první řadou celé HBO, nás přivedla do zábavního parku Westworld, nabízejícího nejen dokonalou iluzi Divokého západu díky robotům nerozeznatelným od lidí, ale také možnost je beztrestně zneužívat - k otročení, sexu nebo násilí. Návštěvníci, většinou bezduší, bohatí a znudění zaměstnanci korporací, ale nebyli jedinými utlačovateli androidů.

Seriál šikovně zúročil celou dosavadní historii sci-fi a za tradičního potěžkávání otázek jako "co nás dělá lidmi" nebo "kdo všechno si zaslouží důstojnost a právo na svobodné rozhodování" vykreslil roboty jako bytosti se vzpomínkami a emocemi, kterým zařazení do Westworldu působí bolest. Dvě hlavní androidí hrdinky, zranitelná Dolores v podání Evan Rachel Woodové a mazaná Maeve hraná Thandie Newtonovou, si začaly uvědomovat nejen svoji identitu, ale také umělou povahu okolí. A rozhodly se za každou cenu osvobodit.

Delos, nebo Google?

Od začátku Westworld elegantně kombinoval osvědčené tropy nejznámějších sci-fi filmů, přestože scenáristé se v afektovaných, často tajemně či agresivně šeptaných monolozích snažili působit dojmem, jako by před nimi nic podobného nikdo nevymyslel. Podstatnou část stopáže tvořily scény, ve které jedna postava cosi šeptá druhé, a fyzické souboje.

V prvních deseti epizodách se však tvůrcům Lise Joyové a Jonathanu Nolanovi dařilo všechny leckdy potrhlé nápady propojit v působivou skládanku. Fungovala jako sebereflexivní komentář k tomu, jak jsme zvyklí konstruovat popkulturní narativy - například koho obvykle vídáme v hlavní roli a koho v pozadí -, i jako metafora pro skutečný svět.

Evan Rachel Woodová jako Dolores.
Evan Rachel Woodová jako Dolores. | Foto: HBO

Autoři navíc dokonale pracovali s postavami a momenty, ve kterých se pseudorealita westernového světa zastaví jako při natáčení filmu a diváci mohou vymyšlený svět pozorovat zvenku. Mnohdy absurdně složité vyprávění pak aktualizovalo odhalení, že společnost Delos provozující zábavní park se tomuto nákladnému, ale výdělečnému byznysu věnuje především proto, aby shromažďovala data o svých zákaznících.

První sezona tak pro HBO znamenala úspěch. A to přesto, že seriál schytal spoustu posměšků: někteří diváci dějové zvraty odhadli dlouho dopředu a jiní měli pocit, že k dokonalému porozumění si musí něco dalšího načíst.

To všechno ale pohřbila předloňská druhá řada. Nic nového nepřidala - až na to, že se scenáristé chytili za nos a svazek příběhů doplnili i těmi, které ze své perspektivy vyprávějí indián, do té doby zobrazovaný jako nebezpečný divoch, nebo japonští šógunové trpící stejně jako naše staré známé postavy. Druhá sezona působila coby kolekce historií, které jsme už jednou viděli, a vyvrcholila velmi zmateně odvyprávěným, nepovedeným pokusem androidů o vzpouru.

Počátek a Blade Runner v jednom

Současnou třetí řadu tvůrci představují jako "reboot" seriálu. Dolores chce dotáhnout svůj plán na velkolepou pomstu lidem a pracuje na ní od prvních chvil.

Skutečný lidský svět, ve kterém se teď pohybuje coby přítelkyně dědice klíčové firmy, ale vypadá jinak, než si představovala. Na pohled je chladně dokonalý, navržený se znalostí nejnovějších architektonických trendů, zúročených v pohledech z ptačí perspektivy, a vkusem módního designéra, tvořícího pro přítelkyně nejvlivnějších korporátních šéfů.

Chvílemi to připomíná film Počátek od Christophera Nolana, bratra autora seriálu Jonathana Nolana, a jindy sci-fi jako Blade Runner. Westworld šikovně kombinuje dva stylové fikční světy, po kterých je stále divácká poptávka.

Česká HBO začíná vysílat třetí řadu Westworldu v pondělí večer. | Video: HBO

Klíčová je pro popis lidského světa postava, kterou skvěle hraje Aaron Paul, známý ze seriálu Perníkový táta. Stavební dělník jménem Caleb se v minulosti kvůli obživě účastnil vojenských operací a momentálně odbavuje drobné kriminální zakázky. Představuje jakousi novodobou verzi lovce replikantů Ricka Deckarda z Blade Runnera, uondaného rolí, již si nevybral. Díky jeho rutině brzy zjišťujeme, že lidský svět, který tolik toužila spatřit Dolores, se od toho jejího zase tolik neliší.

I Calebova životní náplň je předem daná, stejně jako byla ta její ve Westworldu. Mladíkovi bez výhod a s matkou upoutanou na lůžko "usnadňují" život pokročilé technologie, například aplikace nabízející drobné ilegální pracovní úkoly. Seriál tak ukazuje dystopickou budoucnost s už dnes fungující "gig ekonomikou", systémem krátkodobých pracovních úvazků a zakázek bez jakýchkoliv jistot pro zaměstnance. Zároveň naznačuje, že chod světa pomocí algoritmů kontroluje několik nejmocnějších korporací, jejichž majitelé se izolovali od všech ostatních.

Na snímku z třetí řady Westworldu jsou herci Aaron Paul, Lena Waitheová a Marshawn Lynch.
Na snímku z třetí řady Westworldu jsou herci Aaron Paul, Lena Waitheová a Marshawn Lynch. | Foto: HBO

Souboj hrdinek

Na dystopickém pozadí, tvořeném do extrému dovedenou představou o ultrakapitalismu řízeném společnostmi těžícími data o občanech, nás úvod třetí řady Westworldu připravuje na střet dvou hlavních postav.

Dolores, která se z nevinné androidky proměnila v anděla pomsty, čeká souboj s ironickou Maeve. "Každá hra má svoje pravidla, musíš jen umět přijít na to, jak na ně vyzrát," slyšíme tu druhou říkat v jedné z úvodních epizod, kdy z nového umístění v zábavním parku unikne do skutečného světa, stejně jako předtím Dolores.

Thandie Newtonová hraje Maeve.
Thandie Newtonová hraje Maeve. | Foto: HBO

Právě postavy jsou nakonec, jako v každém dobrém seriálu, tím, na čem nám záleží. A Westworld se i po hodně nepovedené druhé sezoně pořád může spolehnout na skvělé herecké obsazení. Zatímco Dolores, jejíž jméno v překladu znamená bolest, symbolizuje všechnu občas až směšnou tíhu a odhodlání skoncovat se světem, Maeve přináší tolik potřebnou ironii a princip řešení úkolů, na němž stojí spousta jiných televizních seriálů.

Aaron Paul jako Caleb skvěle doplňuje dvojici dřívějších spojenkyň a všestranná Tessa Thompsonová, ze které v posledních letech vyrostla hollywoodská hvězda, tentokrát dostává možnost hrát naprosto odlišný charakter, aniž by její Charlotte zmizela ze scény.

Třetí řada jednoho z nejambicióznějších a nejimaginativnějších seriálů současnosti může nicméně pořád skončit stejně špatně jako ta druhá. Přestože první čtyři epizody vypadají slibně. Seriálu by prospělo, kdyby postavy nechal o něco méně filozofovat a víc ukázal fungování světa, ve kterém se tentokrát odehrává.

Však odkrývání kostry a podstaty fikčního univerza Westworldu vždy šlo nejlíp. Ať už třetí sezona vyvrcholí pointou, která dosavadní konstrukci seriálového světa ještě povýší, anebo jen obyčejným zápasem v blátě.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Policisté v Paříži zasáhli slzným plynem proti demonstrantům, kteří začali páchat výtržnosti po demonstraci proti rasové nespravedlnosti

Policejní těžkooděnci v Paříži zasáhli slzným plynem proti demonstrantům, kteří začali páchat výtržnosti po poklidné, ale nepovolené demonstraci proti násilí bezpečnostních složek a rasové nespravedlnosti. Napsala to agentura AP poté, co se u jednoho z pařížských soudů sešly tisíce lidí v reakci na vlnu protestů v USA. Úřady předtím manifestaci zakázaly, protože kvůli epidemii covidu-19 ve Francii stále nejsou povolené akce o více než deseti lidech.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Květnová nehoda dopravního letadla v Pákistánu má další oběť, zraněním v nemocnici podlehla dvanáctiletá dívka

Květnová nehoda dopravního letadla Airbus A-320 v pákistánském velkoměstě Karáčí má další oběť. Tou je dvanáctiletá dívka, která spolu s dalšími třemi lidmi utrpěla zranění na zemi při zřícení letadla na hustě osídlenou čtvrť v blízkosti letiště. Dívka v pondělí následkům zranění podlehla.

Při pádu letadla zahynulo 97 cestujících a členů posádky, dva pasažéři nehodu přežili. Airbus narazil do několika domů ve čtvrti Model Colony blízko letiště, čtyři její obyvatelé utrpěli zranění, mezi nimi i dvanáctiletá dívka, která v pondělí zemřela na následky popálenin. Další tři zranění jsou stále hospitalizovaní. Letadlo při svém pádu zničilo nebo poškodilo nejméně 18 domů.

před 2 hodinami

Americké ministerstvo obrany kvůli nepokojům, jež vypukly kvůli úmrtí černocha George Floyda, vyhlásilo druhý nejvyšší stupeň ochrany ve svém sídle

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Florbalisty sezony se stali premiérově Curney a Ratajová

Útočníci Jiří Curney z Mladé Boleslavi a Denisa Ratajová ze švédského celku Pixbo Wallenstam se shodně premiérově dočkali triumfu v anketě Florbalista sezony. Ukončili dlouhodobé kralování Matěje Jendrišáka z Linköpingu a Elišky Krupnové, klubové spoluhráčky Ratajové. Kvůli opatřením po pandemii koronaviru se nekonal slavnostní večer a vítězové byli vyhlášeni v přímém přenosu na programu ČT Sport.

Třicetiletý Curney v kategorii Florbalista sezony zvítězil s 503 body a o 62 předčil rekordmana Jendrišáka, který vyhrál v minulých šesti ročnících a celkově triumfoval osmkrát. Třetí skončil s 277 body další útočník Marek Beneš z Pixba Wallenstam.

"Porazit Matěje je pro mě neuvěřitelné. Samozřejmě si toho moc vážím a těší mě to. Nečekal jsem, že to někdy můžu vyhrát," uvedl v tiskové zprávě Českého florbalu Curney, který je rekordmanem základní části české superligy s 685 body i s 383 góly z 309 zápasů a také se 164 body z 89 duelů play off. V ročníku 2018/19 stanovil také maximum jedné sezony superligy s 87 body z 26 utkání.

Čtyřiadvacetiletá Ratajová získala 499 bodů a o dva roky starší Krupnovou, která vyhrála v minulých čtyřech ročnících, předčila o 46 bodů. Třetí skončila Martina Řepková s 237 body.

Ratajová byla nejproduktivnější českou hráčkou na prosincovém mistrovství světa v Neuchatelu s devíti body (6+3) ze šesti zápasů a dostala se i do All Star týmu. Ve švédské lize byla také nejproduktivnější reprezentantkou z tuzemska s 45 body (24+21) z 23 utkání.

"Velice si toho vážím, jsem tím potěšená. Určitě to teď doma s rodinou oslavíme. Patří to i Elišce Krupnové a Tereze Urbánkové, které jsem měla v prvním útoku reprezentace kolem sebe a sedlo nám to spolu, s Eliškou spolu hrajeme už hodně dlouho," prohlásila Ratajová.

Další zprávy