Praha - V porovnání s Pánem prstenů a Harry Potterem přitahují Letopisy Narnie podstatně méně českých diváků, ale pořád jim to v předprázdninově unavené a uhoněné atmosféře stačí na první místo.
Celkem 31 785 lidí vidělo u nás o premiérovém víkendu americký velkofilm, který se natáčel na Barrandově a loukách a lesích okolo Ústí nad Labem. Tržby 3, 863 milionu korun dělají při počtu 41 kopií hodně průměrný výsledek 94 tisíc na kino.
Recenze bez servítků
Možná tomu napomohli i čeští recenzenti, kteří se k Narnii nechovali nijak patriotisticky a vlídně. Alena Prokopová pro Cinemu napsala: "Režisér Andrew Adamson dostal tentokrát do ruky o něco složitější a provázanější scénář a především větší rozpočet. Více ´větších´ triků ho však paradoxně ještě zřetelněji odhaluje jako málo nápaditého a originálního vypravěče."
Adamson podle recenzentky neumí vytvořit celistvou náladu a osobitou vizi a místo toho nabízí ohřívaný fast food pro celou rodinu, kde si malé děti oblíbí roztomile fanatickou Lucinku a komicky hrdinného myšáka Rípčíka - ten je prý docela jako Kocour ze Shreka, jehož Adamson režíroval.
Mladší recenzenti jako Petr Trella na Filmpubu.cz či Petr Cífka z Moviezone.cz si už vůbec nebrali servítky: "Postavy se zde potkávají přesně, jak je zrovna potřeba, povídají si legračně o věcech, kterým možná nebude rozumět ani čtenář předlohy, a provádějí takové vylomeniny, kterým se člověk možná směje u Cimrmanů, ale rozhodně je neočekává například uprostřed ultimátního souboje dvou hlavních hrdinů."
Čtěte také: Narnie č. 2 zesiluje kýčovitost a militantnost ságy Indy si digitálně oprášil klobouk a mrká na nás |
"Druhou Narnii tvoří převážně situace typu ´Petr a Caspian se hádají o to, kdo šéfuje Narnii´ nebo ´Zuzana civí na Kaspianovy kadeře a podléhá jim´. Neměl jsem v ruce stopky, ale tipuji, že dobrých třicet minut čistého času jsou nám tyhle scény zprostředkovány skrze detailní záběry na obličeje hlavní pětky, což bych se při vzhledu, hereckém talentu a sympatičnosti téhle skvadry nebál nazvat řízeným psychickým terorem."
Narnia - píše Cífka - je zbavená života, schází ji magie, neokouzlí. Dělníci od Disneyho ji sterilizovali na přehlídku kostýmů, otravných teenagerů a krás středoevropské přírody, přičemž do ní občas vloží surreálně trapný pokus o válečný proslov nebo filozofii.
Jindřiška Bláhová z Lidových novin se přitom explicitně zříká toho, že by problém byl v křesťanském obsahu: "Čert vem případné náboženské agitování, tematizování, sebeobětování a čiré víry. Adamson ve dvojce hřeší ve zcela standardních, ale pro film klíčových otázkách, jako je dramaturgicky dobře zvládnutý scénář nebo střih, který neudělá z akčního dobrodružství bakalářské povídky."
Pořád vedou Simpsonovi
Silný 44procentní pokles oproti minulému týdnu utrpěl čtvrtý díl Indiana Jonese, což mu ovšem stačilo minulý týden na druhé místo. Celkem na něj za pět týdnů přišlo přes 180 tisíc diváků, z toho poslední víkend necelých 10 a půl tisíce.
Z hlediska skutečně velké lidové oblíbenosti na tom je ovšem lépe než česká pohádka Zdeňka Trošky Nejkrásnější hádanka, která má zhruba stejnou návštěvnost za 18 týdnů.
Oproti české komedii Bobule však dr. Jones pořád ztrácí nějakých 60 tisíc diváků - a už to nikdy nedožene. Celkově nejúspěšnějším filmem, jež eviduje žebříček, jsou však Simpsonovi; ještě z minulého roku. Na ně i přes pirátskou aféru a rozšíření nelegálních kopií přišlo přes 408 tisíc lidí.
Komedie František je děvkař se o minulém týdnu i víkendu nominálně udržela na třetím místě, ale ve finančním výsledku je na tom celkově hůř než Sex ve městě, který startoval rovněž před třemi týdny a nyní je o příčku níž. Zdá se, že ochablé české děvkaření (6,8 milionu) znamená míň než hrdá americká promiskuita, jež přinesla Carrie a spol. zatím u nás 8,5 milionu korun.
Přesně uprostřed top tenu se aktuálně pohybuje ospalá retro komedie Jana Hřebejka U mě dobrý, americká anti-romantická komedie Kopačky a hororové mystérium Stalo se. Na konci paběrkuje náladotvorný artfilm Moje borůvkové noci, na nějž dosud přišlo necelých 3900 lidí.
Rekordy jen početní
Kinaři si každopádně pochvalují, že české filmy mají rekordní sezónu co se počtu týče - to vůli předloňské dotaci 100 milionů korun, již museli producenti utratit během loňska.
Letošní žeň novinek do konce května přinesla na vstupném přes 185 milionů korun a jejich podíl na trhu tvoří 41 procent. Ani tento rekord vůči předchozím letům, kdy se podíl české produkce na tuzemském trhu pohyboval okolo 30-35 procent, však nevypovídá nic o kvalitě dotyčných filmů; spokojenost kinařů se nerovná spokojenosti producentů, kteří z tržeb berou často jen třetinový podíl.
Kromě Bobulí navíc většina ostatních snímků měla slabý komerční start a naprostá většina titulů - až na čestné výjimky Venkovského učitele a Karamazových - i odstřelující recenze.
Pořád se neobjevil jediný snímek, který by bylo možné považovat opravdu za masový - v našich podmínkách je magickou hranicí 400 tisíc diváků - ani za prestižní, který by se dostal na známý festival a vyhrál nějakou cenu.