Los Angeles - Komik a režisér Ben Stiller dokázal, že i snímky postavené na klukovském blbnutí mají potenciál masového hitu. Jeho střelená komedie o natáčení válečného filmu nazvaná Tropická bouře (Tropic Thunder) utržila za první víkend v amerických kinech 26 milionů.
Jedná se tak o nejúspěšnější Stillerův počin coby režiséra; předtím natočil ještě komedie Cable Guy a Zoolander. Jako herec však už měl Stiller větší úspěchy, především s dvojicí komedií Fotr je lotr a Jeho fotr, to je lotr! - a o pár milionů víc než Tropická bouře měly i filmy Vybíjená, Noc v muzeu a Starsky a Hutch.
Čtěte také: Jak je těžké být Batmanem a snadné být Jokerem Ben Stiller natočil akční parodii, která dostala úpal Sedmý díl šestidílné ságy Hvězdných válek jde do kin |
Tropická bouře je však mnohem sofistikovanější, odvázanější a výlučnější zábava, o čemž ostatně svědčí i vysoký rating R (do 17 let nepřístupno). V žebříčku ho má ještě horor Zrcadla na čtvrtém, huličská komedie Pineapple Express na pátém a lehce erotická komedie Vicky Christina Barcelona na desátém místě.
Mnozí se navíc podivují, že R-ko nemá i Temný rytíř, v němž je mnoho násilných scén a morbidních výjevů. Střih v Temném rytíři je ovšem natolik chytrý, že film mnohé věci spíš naznačuje.
Studio Warner Bros si ostatně nemohlo dovolit, aby hlavní letošní trhák měl vysokou nepřístupnost a předložilo schvalovací komisi dílo, které si vysloužilo omezení pro mládež pouze do 13 let.
Temný rytíř alias poslední batmanovský film utržil o svém pátém víkendu 16,8 milionu dolarů a nyní má v Americe už 471,5 milionu. Překonání půlmiliardové hranice se tedy blíží, ale je zřejmé, že 600 milionů, které měl před jedenácti lety Titanic, Batman nedosáhne.
Klony mají zmutovanou DNA
Na třetím místě ve svém premiérovém víkendu skončily Star Wars: Klonové války, "opozdilá" animovaná celovečerní výplň mezi druhou a třetí epizodou nové hrané trilogie. Suma 15,5 milionu zřejmě není to, co tvůrci očekávali.
Jde o zdaleka nejhorší výsledek ze všech filmů dotyčné ságy - dokonce i znovuuvedení vyleštěné původní trilogie ze 70. a 80. let v roce 1997 mělo lepší návštěvnost a tržby.
Producenti Klonových válek sice nechtějí uvádět náklady, ale přes evidentní slabší technickou kvalitu animace nejde o nízkorozpočtový projekt. Důvodů, proč Klony zapadly, může být více.
Jednak všeobecná únava z fenoménu Hvězdných válek, jednak cílení na co nejmladší publikum, dále přechod k animaci a neúčast George Lucase na pozici režiséra - a s tím i spojená menší prestižnost filmu; připočtěme i neúčast více hereckých představitelů na dabingu a slabší reklamní kampaň.
Smyslem existence Klonových válek bude zřejmě pouze snaha upozornit na stejnojmenný TV seriál a podpořit prodej počítačových her tím, že se udržuje v na trhu v oběhu jméno a značka Star Wars.
A z Lucase je nepřítel zábavy
Zatímco k Tropické bouři a Temnému rytíři jsou recenzenti mimořádně vstřícní, Klonové války naproti tomu úplně rozcupovali.
U Tropické bouře se objevují pouze ojedinělé výtky, například že akční scény jsou chvílemi natolik absurdní, že nemohou fungovat na jakékoli humorné úrovni. Temný rytíř se už spíše stává objektem akademických diskusí, viz blog filmového historika a teoretika Davida Bordwella, který mu vyčítá, že se nás jeho tvůrci příliš násilně snaží přesvědčit, že Batman vyjadřuje "ducha doby".
Klonové války jsou naproti tomu obviňovány z naprosté vypravěčské nekompetentnosti. "DNA těchto Klonů není stejná jako filmů před nimi," napsal kritik Christopher Smith. Owen Gleiberman z Entertainment Weekly dokonce obvinil George Lucase, že se "proměnil v nepřítele zábavy".
A Roger Ebert z Chicago Sun-Times se ptá: "Muselo to dojít tak daleko, že magický dopad původní Lucasovy vize Hvězdných válek bude redukován na úroveň sobotního ranního vysílání pro děti?"
Duane Dudek k tomu hořce dodává: "Lucas vytvořil říši své vlastní imaginace a pak z ní vysál veškerý život." Recenzenti se nakonec nejsou schopni rozhodnout, jestli je celková topornost filmu dána více dřevenou animací nebo dřevěnými dialogy.
Zrcadla nejsou dost pokleslá
Horor Zrcadla (Mirrors) na čtvrtém místě aktuálního žebříčku utržil 11, 1 milionů. Jeho režisér Alexandre Aja patří momentálně k jménům, která fanoušci žánru dychtivě sledují. Jeho předchozí film Hory mají oči je považován za vzkříšení odrůdy extrémně brutálních snímků, které mají šokovat publikum.
Zrcadla jsou naproti tomu remakem korejského duchařského hororu, kde se víc než s hnusem pracuje s napětím. Do hlavní role hlídače v obchodním domě, kde se v zrcadlech zjevují přízraky, byl obsazen Kiefer Sutherland.
Kritici film ovšem cupují podobně nelítostně jako Klonové války. Pouze přiznávají režisérovi jakési ambice.
Betty Jo Tuckerová napsala, že "je špatné, že všechny ostatní prvky Zrcadel postrádají oslnivost jejich vizuálního řemeslného umění". A podle Geoffa Berkshira Film "nikdy není dost pokleslý, aby ho to kvalifikovalo coby provinilou zábavu, nebo soustavně strašidelný, aby mohl účinkovat jako čistý horor".
V žebříčku z dosud nejmenovaných zůstává třetí díl Mumie, který má při 185 milionovém rozpočtu nastřádáno po třech týdnech pouze 86 milionů, dobře si naopak vede ABBA muzikál Mamma Mia! s celkovými 116 miliony.
Allen srší sexuální energií
Na desátém místě při své premiéře skončil se 3, 7 miliony nový film Woodyho Allena Vicky Christina Barcelona, který byl ovšem zatím nasazen do necelých 700 kin . což je výrazně méně oproti 2500-3500 kopií, jež mají ostatní filmy z Top 10.
Zdá se, že se opakuje stará známá písnička: Woody Allen nevydělává moc peněz, zato ho mají rádi kritici. Tedy v posledních deseti letech už mu chyběla i přízeň recenzentů. Vicky Christina Barcelona to ovšem mění.
Příběh dvou Američanek (Rebecca Hallová a Scarlett Johanssonová), které tráví léto ve Španělsku a zapletou do milostného mnohoúhelníku s malířem (Javier Bardem) a jeho bývalou ženou (Penelope Cruzová), srší sexuální energií.
Geoff Berkshire jen obdivně vydechl: "Kdo mohl vědět, ze to ten starý chlápek má pořád ještě v sobě? Tohle je Allenovo nejčerstvější a nejhravější dílo za mnoho let."
Petr Howell navíc tvrdí, že jde o "jednu z Allenových nejlepších meditací nad mnoha komplikacemi, jež provázejí lásku". A Maitland McDonaghová oceňuje, že Vicky Christina Barcelona "potvrzuje šílenou složitost touhy".
Na serveru metacritic se letos Allenova nová komedie spolu s Tropickou bouří jako jediná z neanimovaných a necomicsových děl probojovala mezi nejvýše hodnocené filmy.