Recenze: Ve filmu Šťastný nový rok jsou muži ňoumové, obstojí jen dvě zápletky

Jan Gregor Jan Gregor
26. 12. 2019 15:38
Neinvenční, z mnoha inspiračních zdrojů poslepovaná je slovenská romantická komedie Šťastný nový rok, kterou od tohoto čtvrtka promítají česká kina. Svěže na ní působí jediná věc: snad díky scenáristce a producentce Adrianě Kronerové nahlíží na citové vztahy převážně ženskou optikou.
Film Šťastný nový rok promítají česká kina od čtvrtka. | Video: Bontonfilm

Ne že by ústřední čtveřice kamarádek trávící silvestra v luxusním hotelu ve Vysokých Tatrách byla nějakým příkladem emancipace. Alespoň však protagonistky nejsou hysterky, frustrované neurotičky nebo takzvané ezopipiny, jak bývá zvykem v obdobných českých komediích.

Táňa Pauhofová.
Táňa Pauhofová. | Foto: Bontonfilm

Naopak: na rozdíl například od některých adaptací knih Michala Viewegha, scénářů Petra Kolečka nebo komedií Jiřího Vejdělka tady sexismus míří opačným směrem. Humor vzniká především na úkor mužů, kteří jsou s výjimkou jednoho charismatického milionáře většinou hodní, ale poněkud tupí ňoumové.

Dobře zajištěné hrdinky to s nimi nemají lehké, a tak na horách raději tráví většinu času v baru nebo u kiosku pod sjezdovkou, případně utrácejí v drahých buticích. Jedna taková neústrojně působící střihová montáž hédonistického shoppingu by mohla odkazovat na poetiku seriálu Sex ve městě z 90. let minulého století. Mnohem spíše je to ale příležitost, jak uplatnit služby Sandry Žigové, stylistky Zuzany Čaputové, na jejíž spolupráci s filmaři láká reklamní kampaň.

Inspiraci u příběhů Carrie Bradshawové a jejích kumpánek hledal už mustr seriálu Milenky, který vysílala televize Markíza a stejně jako Šťastný nový rok ho natočil režisér Jakub Kroner. Tvůrčí duo syna a matky, scenáristky a producentky Adriany Kronerové, z něho do své nynější vánoční komedie přetáhlo kompletní čtveřici hereček.

Táňa Pauhofová hraje čerstvě opuštěnou Hanu, která se v průběhu pobytu zakouká do řidiče nového majitele hotelu. Bára hraná Zuzanou Norisovou má vcelku spokojený vztah s manželem, který se projevuje jako infantilní a roztržitý "kokot", jak ve filmu opakovaně sám sebe tituluje pokaždé, když někde zase zapomene svou osmiletou dceru.

Další do party je šťastně rozvedená Marcela (Antonia Liskova), která v hotelu narazí na bývalého manžela - ten tu tráví Vánoce s výstavní mladou a hloupoučkou přítelkyní, influencerkou na sociálních sítích.

Anna Kadeřávková a Marek Majeský.
Anna Kadeřávková a Marek Majeský. | Foto: Bontonfilm

Všechny vedlejší charaktery vyznívají jako karikatury. Bohužel o moc více prokreslené nejsou ani hlavní postavy, kterým bychom se v rámci žánru ideálně posmívat neměli. Pocit, že sledujeme reálný život, a ne prefabrikovaný konstrukt, nakonec v dějově přeplácaném příběhu vyvěrá pouze ze dvou zápletek.

V jedné dojde k setkání Marceliny matky (Emilia Vašáryová) s dávnou první láskou v podání Jiřího Bartošky. Tahle seniorská linka, doplňující multigenerační šablonu ansámblové komedie, je jen prachobyčejně sentimentální. Dokonce i vtip s raušem po snědení trávového koláčku tvůrci raději hned v zárodku zahrají do autu, aby náhodou nepřivedli diváky do rozpaků. Vašáryová s Bartoškou ale z toho mála, co jim scénář nabízí, uhrají maximum.

A pak je tu příběh těhotné Veroniky (Gabriela Marcinková), manželky majitele hotelu (Jakub Prachař). Ten je nervózní z návštěvy nového šéfa i ze své situace nastávajícího otce a partnera silné i schopné ženy, která má ve skutečnosti celou agendu hotelu pod palcem.

Klíčová scéna filmu se odehraje na usmiřovací procházce zasněženou krajinou, v níž pár najednou překvapí medvěd - a muž před ním uteče.

Jakub Prachař a Gabriela Marcinková.
Jakub Prachař a Gabriela Marcinková. | Foto: Bontonfilm

Není to samozřejmě nic ani vzdáleně tak drásavého jako snímek Rubena Östlunda s podobnou zápletku Vyšší moc. Ale tenhle moment má snad jako jediný ve Šťastném novém roce emocionální váhu, protože to, co mu předchází, vykazuje parametry realistického zobrazení krize partnerského vztahu.

Ta scéna funguje jako připomínka, že dvaatřicetiletý režisér Jakub Kroner má za sebou slušné nízkorozpočtové snímky z prostředí outsiderů žijících na společenském okraji jako Bratislavafilm nebo Love. A toho, o kolik by jeho novinka mohla být lepší, kdyby měla jiné než jen komerční ambice.

Takhle se jedná o komediálně většinou lacinou, sterilně natočenou podívanou, z níž dojem v českých kinech navíc kazí příšerný dabing. Není tak nevkusná jako některé nedávné české kousky ze stejného žánru typu Špindl 2. Ale to je na obranu tohoto filmu dost málo.

Šťastný nový rok

Režie: Jakub Kroner
Bontonfilm, v kinech od 26. prosince

 

Právě se děje

před 25 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy