Recenze: Ve filmu Šťastný nový rok jsou muži ňoumové, obstojí jen dvě zápletky

Jan Gregor Jan Gregor
26. 12. 2019 15:38
Neinvenční, z mnoha inspiračních zdrojů poslepovaná je slovenská romantická komedie Šťastný nový rok, kterou od tohoto čtvrtka promítají česká kina. Svěže na ní působí jediná věc: snad díky scenáristce a producentce Adrianě Kronerové nahlíží na citové vztahy převážně ženskou optikou.
Film Šťastný nový rok promítají česká kina od čtvrtka. | Video: Bontonfilm

Ne že by ústřední čtveřice kamarádek trávící silvestra v luxusním hotelu ve Vysokých Tatrách byla nějakým příkladem emancipace. Alespoň však protagonistky nejsou hysterky, frustrované neurotičky nebo takzvané ezopipiny, jak bývá zvykem v obdobných českých komediích.

Táňa Pauhofová.
Táňa Pauhofová. | Foto: Bontonfilm

Naopak: na rozdíl například od některých adaptací knih Michala Viewegha, scénářů Petra Kolečka nebo komedií Jiřího Vejdělka tady sexismus míří opačným směrem. Humor vzniká především na úkor mužů, kteří jsou s výjimkou jednoho charismatického milionáře většinou hodní, ale poněkud tupí ňoumové.

Dobře zajištěné hrdinky to s nimi nemají lehké, a tak na horách raději tráví většinu času v baru nebo u kiosku pod sjezdovkou, případně utrácejí v drahých buticích. Jedna taková neústrojně působící střihová montáž hédonistického shoppingu by mohla odkazovat na poetiku seriálu Sex ve městě z 90. let minulého století. Mnohem spíše je to ale příležitost, jak uplatnit služby Sandry Žigové, stylistky Zuzany Čaputové, na jejíž spolupráci s filmaři láká reklamní kampaň.

Inspiraci u příběhů Carrie Bradshawové a jejích kumpánek hledal už mustr seriálu Milenky, který vysílala televize Markíza a stejně jako Šťastný nový rok ho natočil režisér Jakub Kroner. Tvůrčí duo syna a matky, scenáristky a producentky Adriany Kronerové, z něho do své nynější vánoční komedie přetáhlo kompletní čtveřici hereček.

Táňa Pauhofová hraje čerstvě opuštěnou Hanu, která se v průběhu pobytu zakouká do řidiče nového majitele hotelu. Bára hraná Zuzanou Norisovou má vcelku spokojený vztah s manželem, který se projevuje jako infantilní a roztržitý "kokot", jak ve filmu opakovaně sám sebe tituluje pokaždé, když někde zase zapomene svou osmiletou dceru.

Další do party je šťastně rozvedená Marcela (Antonia Liskova), která v hotelu narazí na bývalého manžela - ten tu tráví Vánoce s výstavní mladou a hloupoučkou přítelkyní, influencerkou na sociálních sítích.

Anna Kadeřávková a Marek Majeský.
Anna Kadeřávková a Marek Majeský. | Foto: Bontonfilm

Všechny vedlejší charaktery vyznívají jako karikatury. Bohužel o moc více prokreslené nejsou ani hlavní postavy, kterým bychom se v rámci žánru ideálně posmívat neměli. Pocit, že sledujeme reálný život, a ne prefabrikovaný konstrukt, nakonec v dějově přeplácaném příběhu vyvěrá pouze ze dvou zápletek.

V jedné dojde k setkání Marceliny matky (Emilia Vašáryová) s dávnou první láskou v podání Jiřího Bartošky. Tahle seniorská linka, doplňující multigenerační šablonu ansámblové komedie, je jen prachobyčejně sentimentální. Dokonce i vtip s raušem po snědení trávového koláčku tvůrci raději hned v zárodku zahrají do autu, aby náhodou nepřivedli diváky do rozpaků. Vašáryová s Bartoškou ale z toho mála, co jim scénář nabízí, uhrají maximum.

A pak je tu příběh těhotné Veroniky (Gabriela Marcinková), manželky majitele hotelu (Jakub Prachař). Ten je nervózní z návštěvy nového šéfa i ze své situace nastávajícího otce a partnera silné i schopné ženy, která má ve skutečnosti celou agendu hotelu pod palcem.

Klíčová scéna filmu se odehraje na usmiřovací procházce zasněženou krajinou, v níž pár najednou překvapí medvěd - a muž před ním uteče.

Jakub Prachař a Gabriela Marcinková.
Jakub Prachař a Gabriela Marcinková. | Foto: Bontonfilm

Není to samozřejmě nic ani vzdáleně tak drásavého jako snímek Rubena Östlunda s podobnou zápletku Vyšší moc. Ale tenhle moment má snad jako jediný ve Šťastném novém roce emocionální váhu, protože to, co mu předchází, vykazuje parametry realistického zobrazení krize partnerského vztahu.

Ta scéna funguje jako připomínka, že dvaatřicetiletý režisér Jakub Kroner má za sebou slušné nízkorozpočtové snímky z prostředí outsiderů žijících na společenském okraji jako Bratislavafilm nebo Love. A toho, o kolik by jeho novinka mohla být lepší, kdyby měla jiné než jen komerční ambice.

Takhle se jedná o komediálně většinou lacinou, sterilně natočenou podívanou, z níž dojem v českých kinech navíc kazí příšerný dabing. Není tak nevkusná jako některé nedávné české kousky ze stejného žánru typu Špindl 2. Ale to je na obranu tohoto filmu dost málo.

Šťastný nový rok

Režie: Jakub Kroner
Bontonfilm, v kinech od 26. prosince

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy