reklama
 
 

Saw 3D mělo být velké finále série. Ale trpí jen diváci

1. 11. 2010 17:00
I tak sedmý díl hororové řady vyhrál premiérový víkend

Los Angeles - Série Saw se nedávno zapsala do Guinessovy knihy rekordů jako nejúspěšnější filmová hororová řada všech dob s tím, že vydělala už 730 milionů dolarů a prodalo se na 30 milionů DVD. Na tom má zásluhu jednak samo množství filmů s touto značkou a na celkové výdělečnosti pak dále nízké náklady.

Sedmý, avizovaně posledníl díl už mohl status „nejvýdělečnější hororové značky" jenom stvrdit. Stejně jako většina předchozích dílů, i on také vyhrál během prvního víkendu promítání žebříček návštěvnosti. 

Náklady byly tentokrát o něco vyšší kvůli 3D formátu (kolem 20 milionů dolarů) a tržby z 2808 kin dosáhly k sumě 22,5 milionu dolarů. To ovšem zdaleka není nejlepší výsledek série: trojka měla 33,6 milionu, dvojka a čtyřka kolem 32 milionů a ještě pětka se držela na 30 milionech. Pokles nastal u šestého dílu, který vydělal 14, 1 milionu - za to ale mohlo i to, že v něm nebyl ústřední padouch a manipulátor Jigsaw, který se v sedmičce vrací, navíc měla SAW loni velkou konkurenci v jiném strašákovi, Michaelu Jacksonovi a jeho posmrtném dokumnetu This Is It.

Nicméně například ve Velké Británii byl trojrozměrný sedmý díl se 3, 3 miliony liber zdaleka nejúspěšnějším filmem série. Producenti navíc počítají s tím, že 3D formát bude atraktivní i v dalších týdnech a pokles nebude tak rychlý, jak obvykle bývá. Saw - stejně jako řada dalších příspěvků k tomuto žánru  - je ovšem spojena právě s tradiční halloweenskou návštěvou kin. Tehdy platí ber horor, kde ber. Ale jinak studiu může čáru přes rozpočet udělat to, že dosavadní ohlasy nejsou moc příznivé, byť cílová divácká skupina moc recenze nečte.

Čtěte také:
Šestý díl hororové série Saw už straží pasti na diváky
SAW V: Pan skládačka nalezl část ztracené formy
Saw IV zmasakroval kasy kin i konkurenty

Podle bleskového průzkumu studia Lionsgate bylo 56 procent premiérového publika tvořeno muži a 53 procent všech návštěvníků i návštěvnic bylo mladších 25 let. Zajímavé je, že nedávný další hororový rekordman - Paranomal Activity 2 - měl zastoupeno v více žen a mladší publikum. Tento film ale potkal oproti minulému víkendu propad zájmu o 59 procent, aniž měl jakoukoli další konkurenci kromě Saw 3D, jež bylo jedinou široce nasazenou novinkou. Nicméně i tak nastřádala Paranormal Activity 2 za 10 dní  už 65,7 milionu dolarů při údajném rozpočtu pouhé tři miliony.


 
Menší propad zažila o uplynulém víkendu akční komedie RED (ta má celkem 58, 9 milionu). Naopak větší pokles postihl třetí celovečerní film s extremistickou skupinou bavičů Jackass - ti ovšem vylákali z peněženek senzacechtivých diváků už přes 100 milionů dolarů. I akčním blbcům k tomu pomohl 3D formát.

Každopádně s přibývajícími díly se o sérii Saw psalo méně a méně. Jen málokdo byl schopen sledovat všechny dějové zvraty, které se zde udály. Navíc - zdá se - děj filmů ani nedrží příliš vzájemně dohromady. Na sedmý díl tak vyšlo zatím nejméně recenzí a také nejméně kladných recenzí, což při jiném poměru článků znamená hotovou katastrofu.

Podle databáze Rottentomatoes.com jsou z momentálních 37 recenzí v angloamerických médiích jen tři kladné (respektive udělující lehce nadprůměrné hodnocení) a jde tímto o jeden z nejhorších výsledků roku.

Recenzenti se shodují, že filmu se nepodařilo na závěr předvést nic zapamatování hodného, aby mohl být brán jako „velké finále" a „závěrečná kapitola slavné série". Konec je navíc opět otevřený, což asi naštve i poslední fanoušky.

Jak napsal například známý blogger Cole Smithey: „Hororové vyvražďovačky nikdy nestály na příbězích, ale série Saw posouvá scenáristické umění někam do doby kamenné. Dobrý horor vás má vyděsit, tenhle vám jen způsobí špatnou náladu."

Adam Graham z deníku Detroit News byl ještě přísnější: „Saw 3D je nejhloupější a nejvíce nelogický díl série - což je jistě docela výkon, když si vezmete, že filmy ze série Saw jsou obecně ty nejhloupější a nejvíce nelogické horory tohoto milénia."

Pozoruhodné je, že první film byl ještě brán jako „provokující hra s nebezpečnými tématy". Ale jak šel čas, stalo se Saw synonymem především pro nechutnosti a zmatenost, které se jen rádoby sofistikovaně pokouší mást diváky. Když se v roce 2004 zjevil nízkorozpočtový horor Saw, ozvaly se hlasy, že jde o relativně originální dílo, které ale může snadno zdegenerovat a rozmělnit se v mnoha pokračováních. A tak se i stalo.

Hlavní figurou série byl John Kramer alias Jigsaw - umírající muž, který pozoroval, že si ostatní dostatečně neváží svého života. A začal některé z nich zavírat do pastí. Z nich sice mohli uniknout živí, ale museli přitom trpět tak, jak si předtím jen těžko dokázali představit. Málo jich z nich vyšlo živých, aby se mohli ze svého - nyní plně procítěného - žití radovat.

U posledních dílů to platí i pro diváky. Respektive jak se píše v některých recenzích, Saw v rámci hororového žánru zavedlo novou emoci: Lidé dopředu vědí, že půjdou na špatný film, a na konci jsou rádi, že už je konec.

autor: Kamil Fila | 1. 11. 2010 17:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama