Los Angeles - Když se v roce 2004 zjevil nízkorozpočtový horor Saw, ozvaly se hlasy, že jde sice o relativně originální dílo, které ale může snadno zdegenerovat a rozmělnit se v mnoha pokračováních. A tak se i stalo.
Rok co rok přichází další díl Saw (tedy řezací pily), což poznáme podle vynalézavých plakátů, kde se množí prsty a vytrhané zuby symbolizující pořadovou číslovku; ale skládačka (jigsaw) ne a ne být hotová.
První díl totiž stál asi 1,5 milionu dolarů a jen v USA utržil v kinech 55 milionů. Další díly sice stály kolem 10 milionů - své si vybrali hlavně scenáristé, kteří vymýšlejí stále komplikovanější zápletky, proč pan Skládačka někoho mučí. Ale na tržbách v Americe získávaly kolem 60-80 milionů a v okolním světě navrch podobné částky.
A hlavně vždy měly fantastické první víkendy - kolem 30 milionů. Zkrátka, mučeníčko, to je naše potěšeníčko, mohli si mnout ruce producenti, kteří snímky ze série Saw prodávají jako „kritiku násilné západní společnosti posedlé smrtí a reality show".
Kritici si se Saw nevědí příliš rady, protože dotyčné snímky opravdu nejsou vůbec hloupé; naopak, jejich hlavním problémem je až přílišná sofistikovanost. Poslední díl je tedy některými recenzenty zatracován jako „stejně krvavý hnus jako ty předchozí" a zároveň jinými oceňován jako jeden z nejvynalézavějších dílů celé „ságy", která tradičně přichází do kin vždy před Halloweenem.
Čtěte také:
Chlupaté divočiny pro děti přilákaly do kin dospělé
Tentokrát prý s sebou nese i politické podtexty ohledně stavu amerického zdravotnictví. Lze tedy předpokládat, že si ho jako výchovnou podívanou nenechá ujít ani Barack Obama.
Saw VI nicméně svůj víkendový žebříček nevyhrál. Se 14, 8 miliony dolarů na víkendových tržbách ve 3036 sálech se musel sklonit před největším komerčním fenoménem letoška - superlevným hororem Paranormální aktivita, který v pouhých 1945 sálech tentokrát nahrabal 22 milionů a na rozdíl ode všech jiných filmů je zatím každým týdnem silnější. Snímek za 15 tisíc dolarů už vydělal doma 62,5 milionu.
Další tři novinky týdne vedle této dvouhororové kombinace musely kapitulovat. Zvláště to musí mrzet tvůrce animáku Astro Boy, který stál přes 65 milionů, ale za první víkend utržil pouhých 7 milionů a skončil až šestý. Dostaly se před něj premiéry z minulého týdne - vítězná animovaná adaptace Sendakovy klasiky Tam, kde žijí divočiny a thriller Law Abiding Citizen (Ctihodný občan) - ale i komediální trvalka Trable v ráji (Couple Retreat).
Předpoklad, že si lidé budou pamatovat starý japonský seriál z 60. let, tedy vůbec nevyšel. Astro Boy - robotický chlapec, kterého sestrojí geniální vědec podle svého zemřelého synka - nemá v současné popkultuře silné zázemí a vedle novodobých superhrdinů působí nemoderně. Podobně se před časem nevydařila ani sázka na jiný starý japonský animák (anime) Speed Racer.
Hororová komedie Cirque du Freak: The Vampire Assistant vypráví - jak název naznačuje - o teenagerovi, který se stane asistentem cirkusáka, který je ve skutečnosti upír. Film režíroval Paul Weitz, jehož bratr Chris teď stoj za pokračováním upíří série Twilight.
Oba filmy navíc mají i podobné plakáty, jen Cirque du Freak je komedie záměrná. Ze sumy 6, 3 milionu za první víkend o osmého místa se ale producenti, kteří do snímku investovali přes 40 milionů, asi za břicho moc nepopadají.
Zdaleka nejhůře na tom ovšem je životopis slavné letkyně Amelie Erhartové s Hilary Swankovou v hlavní roli. Je sice pravda, že nasazení v 800 kopiích má být spíš jen rozjezd po ranveji, ale 4 miliony dolarů opět nevěstí nic dobrého.
Film, který by možná rád slavil úspěchy jako Scorseseho Letec s Leonardem DiCapriem, se nedočká asi ani komerčního úspěchu, natožpak úspěchu na Oscarech. A kritické ohlasy jsou zatím mrazivé - prý připomíná jen návštěvu leteckého muzea, ale ne strhující portrét živočišné ženy, která svým osobním příkladem značně přispěla k emancipačnímu hnutí.