Recenze: Spielbergův Obr Dobr je jednou z nejlepších disneyovek poslední doby

Aktualizováno 1. 9. 2016 9:52
Pohádka Obr Dobr, která měla světovou premiéru na filmovém festivalu v Cannes, je posledním scénářem zesnulé autorky E. T. - Mimozemšťana Melissy Mathisonové. A Steven Spielberg ji jako svůj první film natočil pro studio Disney. Film přímo z Cannes rezenzoval Tomáš Stejskal, česká kina ho uvedou od 1. září.
Obr Dobr
Obr Dobr | Foto: Disney / Cannes

Příběh spisovatele Roalda Dahla o setkání dvou milých osamělých bytostí, osiřelé Sofie žijící v londýnském sirotčinci a Moc Hodného Obra, který pochopitelně žije v Zemi obrů, se už po prvním vydání v roce 1982 stal dětskou klasikou. Nyní ji zfilmoval jeden z mála žijících klasiků Hollywoodu.

Filmy postavené na chemii mezi dvěma protagonisty to mívají těžké. A když je jedna z postav vysoká skoro sedm a půl metru a ještě vytvořená počítačem, snadno by mezi obrem a drobnou holčičkou mohla na plátně vzniknout propast.

Naštěstí obr dostal hlas a oči Marka Rylance, herce, který zazářil v posledním Spielbergově dramatu Most špionů natolik, že s ním režisér – zvyklý střídat herce projekt od projektu – chce spolupracovat nadále.

Rylance, jenž v Mostu špionů dokázal ztvárnit sovětského agenta s až dobrotivou skromností, překypoval v Cannes po Spielbergově boku úsměvem, a slavný režisér na tiskové konferenci prohlásil, že se z nich stali přátelé. U Spielberga, který si lidi od filmu příliš blízko nepouští, zjevně nešlo jen o zdvořilá slova.

„Asi nejvíc ze všech svých filmů jsem se přiblížil k love story,“ uvedl na festivalu Spielberg. A má pravdu, i když ve filmu Obr Dobr je to spíše láska jako mezi dědečkem a vnučkou. I ve scénách, kde protagonisty dělí obří vzdálenosti a které se natáčely tak, že Rylance na debutující dětskou herečku při natáčení mluvil z jeřábu, je v prostoru mezi oběma postavami cítit hluboká náklonnost.

Tohle umí jen velcí režiséři. Spielberg měl ve svých předchozích vážných dobových dramatech možná větší ambice a nepochybně mnohem složitěji „vyprávěl obrazem“, v čemž je stále mistrem. Ale právě v jeho dětských filmech, jako byli E.T. – Mimozemšťan nebo nedávná Tintinova dobrodružství, nakonec nejlépe ožívají kouzla filmové magie a a sentiment je tu zcela namístě.

Nový film začíná v Londýně 80. let, ale většinu času se odehrává v Zemi obrů, kde tráva slouží jako koberec i přikrývka. Kromě Obra Dobra tu bydlí dalších devět obhroublých, ještě dvakrát tak velkých a také poněkud lidožravých oblud se jmény jako Děckožvyk či Drtichlap.

V první půli, kdy Dobr chrání maličkou Sofii před nástrahami své země, jde ve filmu především o vizuální hrátky. Vše kromě Sofie tu vzniklo v počítači. A byť Spielberg skvěle dokáže akcentovat rozdílnost měřítek, ponořit se do odpudivých, nahnile vypadajících místních „okurek“ či rozehrát divoký souboj obrů používajících místo bruslí automobily, neudrží zaujetí diváků pořád na maximu.

Ale pak přijde zvrat, přesun do Buckinghamského paláce a střetnutí pohádkového světa s upjatou britskou realitou v čele s královnou a její hradní stráží. Tady Spielberg ustojí i balancování na nejvachrlatějším terénu dětských filmů, jímž jsou prdící vtipy. Je to pohyb na hraně frašky, ale povýšit pšoukání na uvěřitelný projev respektu k jiným kulturám vyžaduje koňskou dávku citu.

Spielberg se po celou dobu prakticky neodpoutá od žánru pohádky. V Obru Dobrovi ale možná nejšikovnější žijící hollywoodský režisér demonstruje své řemeslné kvality, když dokáže ke královskému stolu přivést obra a do země plné snů vnese moderní vojenskou techniku a realistickou akci. Ani na okamžik přitom film „nedrhne“.

Obr Dobr je jednou z nejlepších disneyovek poslední doby. Z výdobytků moderní trikové technologie zvané „performance capturing“ Spielberg vydestiloval čistě filmovou chemii, které je těžké nepodlehnout.

Obr Dobr - trailer | Video: Disney

před 21 minutami

Nesrovnalosti i "atmosféra strachu", kritizuje volby v Rusku Evropská unie

Evropská unie v pondělí odsoudila "atmosféru zastrašování" v souvislosti s parlamentními volbami v Rusku a poukázala na četné nesrovnalosti při hlasování, na které upozorňovali nezávislí pozorovatelé. Polsko zase označilo za protiprávní skutečnost, že do ruské Státní dumy mohli volit i lidé z východní Ukrajiny, což zkritizovala také EU. Podle Británie průběh voleb, po nichž si dvoutřetinovou ústavní většinu v dolní komoře ruského parlamentu udrží vládní strana Jednotné Rusko, svědčí o vážném omezování demokratických svobod v Rusku.

"To, co jsme viděli před volbami, byla atmosféra zastrašování všech nezávislých kritických hlasů," řekl na tiskovém brífinku mluvčí šéfa unijní diplomacie Josepa Borrella. "Nebyli u toho žádní nezávislí mezinárodní pozorovatelé, takže je velmi obtížné zjistit, jak volby skutečně dopadly," dodal mluvčí Peter Stano. Od místních nezávislých pozorovatelů však má EU podle Stana indicie svědčící o "četných nesrovnalostech" při hlasování. Borrell se má podle něj tento týden sejít s ruským ministrem zahraničí Sergejem Lavrovem na okraj zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku.

před 50 minutami

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového tábora na ostrově Samos. Má kapacitu 3000 lidí

Řecké úřady začaly přemisťovat stovky migrantů do nového uprchlického táboru na ostrově Samos. Informovala o tom agentura AFP. Řecký ministr pro migraci Notis Mitarakis prohlásil, že do tábora bude zpočátku umístěno zhruba 500 lidí z provizorního tábora u vesnice Vathy. Nový tábor, který byl financován z prostředků z Evropské unie, má kapacitu až 3000 lidí.

Tábor má rozlohu 12.000 metrů čtverečních a obklopuje ho vysoký plot s ostnatým drátem. Nachází se na relativně odlehlé části ostrova Samos. U vstupů jsou umístěny detektory a skenery. "Někteří si myslí, že se jedná o vězení, ale já nejsem toho názoru," řekl agentuře AFP jeden z migrantů. Od nového tábora si slibuje zvýšení kvality života, ve starém táboře totiž podle něj panovaly špatné hygienické podmínky.

V novém táboře panuje režim "omezeného pohybu". Migranti mohou pobývat mimo tábor denně od 8 do 20 hodin. Někteří z nich však nemohou tábor opustit vůbec. Jedná se například o osoby, které čekají na vyhoštění. Tento režim kritizují organizace na ochranu práv migrantů.

Starý uprchlický tábor ve vesnici Vathy měl kapacitu zhruba 700 lidí, v minulých letech tam v jeden moment pobývalo ale i desetkrát více lidí. Řecko za to čelilo kritice ze strany mezinárodních organizací. Za finanční pomoci Evropské unie se řecká vláda rozhodla vybudovat na pěti ostrovech, na které směřuje největší počet uprchlíků z tureckých břehů, nová zařízení. Náklady na vybudování nového tábora na ostrově Samos dosáhly 43 milionů eur (přes jednu miliardu korun).