Recenze: Rozporuplný léčitel. Po filmu Šarlatán divákům zůstane spousta otázek

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
18. 8. 2020 17:01
České koprodukční drama Šarlatán, které natočila světoznámá polská režisérka Agnieszka Hollandová s Ivanem Trojanem v titulní roli, mělo světovou premiéru v únoru na festivalu Berlinale. Vinou koronavirové epidemie do zdejších kin přichází až tento čtvrtek, s několikaměsíčním zpožděním.
Ivan Trojan a Juraj Loj.
Ivan Trojan a Juraj Loj. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production
Ivan Trojan v Šarlatánovi. | Foto: CinemArt
Josef Trojan v Šarlatánovi. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production
Ivan Trojan a Juraj Loj. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production
Ivan Trojan. | Foto: Marlene Film Production/Zuzana Panská, Alžběta Jungrová
Ivan Trojan. | Foto: Marlene Film Production/Zuzana Panská, Alžběta Jungrová
Juraj Loj. | Foto: Marlene Film Production/Zuzana Panská, Alžběta Jungrová
Snímek ze Šarlatána. | Foto: Marlene Film Production/Zuzana Panská, Alžběta Jungrová
Snímek z natáčení Šarlatána. | Foto: Marlene Film Production
Snímek z natáčení Šarlatána. | Foto: Marlene Film Production
Snímek z natáčení Šarlatána. | Foto: Marlene Film Production
Agnieszka Hollandová a Ivan Trojan při natáčení. | Foto: Alžbeta Jungrová/Marlene Film Production
Josef Trojan při natáčení Šarlatána. | Foto: Zuzana Panská/Marlene Film Production
Snímek z natáčení Šarlatána. | Foto: Marlene Film Production
Snímek z natáčení Šarlatána. | Foto: Marlene Film Production
Martin Myšička a Josef Trojan při natáčení Šarlatána. | Foto: Alžbeta Jungrová/Marlene Film Production
Agnieszka Hollandová při natáčení. | Foto: Marlene Film Production
Josef Trojan při natáčení Šarlatána. | Foto: Zuzana Panská/Marlene Film Production
Ivan Trojan a Juraj Loj. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production
Ivan Trojan a Juraj Loj. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production
Jaroslava Pokorná a Josef Trojan. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production
Ivan Trojan. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production
Juraj Loj. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production
Jaroslava Pokorná a Josef Trojan. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production
Ivan Trojan a Agnieszka Hollandová při natáčení Šarlatána. | Foto: CinemArt
Režisérka Agnieszka Hollandová (uprostřed s mikrofonem) s delegací na slavnostní premiéře Šarlatána v Praze. | Foto: ČTK
Režisérka Agnieszka Hollandová na premiéře Šarlatána. | Foto: ČTK
Režisérka Agnieszka Hollandová (uprostřed) a herci Ivan Trojan (vlevo) a Josef Trojan (vpravo) na premiéře Šarlatána v Praze. | Foto: ČTK

Hollandová dobové drama natočila podle scénáře Marka Epsteina. Toho inspiroval fascinující osud kdysi vyhlášeného českého bylinkáře a léčitele Jana Mikoláška, jenž žil v letech 1889 až 1973. Na jeho diagnózy, prováděné pouze na základě pozorování vzorku moči, v dlouhých frontách a s bezmeznou důvěrou denně čekaly stovky lidí. Léčitele, kterému dle vlastních slov prošlo rukama pět milionů pacientů, přitom vyhledávali lidé ze všech společenských vrstev.

Jeho bylinkami se nechali uzdravovat umělci, továrníci, ale také prominentní nacisté, včetně Martina Bormanna, a po skončení druhé světové války i vysocí komunističtí funkcionáři včetně pozdějšího prezidenta Antonína Zápotockého. Po jeho smrti v roce 1957, kterou film začíná, však Mikolášek přišel o svého vlivného ochránce.

Jako výjimečný, zámožný a profesně úspěšný člověk se pro komunisty stal nenáviděným "příživníkem zneužívajícím dělnickou třídu". Ve zmanipulovaném procesu byl postaven před trestní lidový soud, který ho postihl třemi roky odnětí svobody, propadnutím majetku a zákazem činnosti.

Navzdory názvu Šarlatán, který odkazuje na posměšný výraz často používaný v dobovém tisku právě v souvislosti s Mikoláškem, v něm filmaři nespatřují podvodníka ani obchodníka s vírou. Představují ho jako "úředně zkoušeného znalce léčivých bylin", jenž sice neměl lékařské vzdělání, byl ale zřejmě skutečně obdařen jakýmsi jasnozřivým darem. Zároveň tvůrce zajímá, jakou cenu je člověk za takové privilegium ochoten zaplatit.

Ve vykreslení Mikoláškovy rozporuplné osobnosti, která se projevovala nejen v osobním životě, ale také v konformismu vůči dvěma zločineckým režimům, film již tak jednoznačně nevyznívá. A ke škodě věci je méně důsledný.

Šarlatán není klasický životopisný snímek, který by se striktně držel historických faktů. Hranici mezi realitou s fikcí rozmlžuje. Některé sekvence, jež se zdají být smyšlené kvůli větší dramatizaci, se přitom skutečně odehrály - mimo jiné zkouška Mikoláškových schopností před komisí nacistických lékařů.

Šarlatána začnou česká kina promítat ve čtvrtek. | Video: CinemArt

Prominentními klienty se film nezabývá. Paralelně rozvíjí několik časových rovin, které se retrospektivně vracejí do 30. a 40. let, ale také do doby Mikoláškova mládí. Ještě jako syn rokycanského zahradníka rozpoznal, že má zázračné nadání, když díky masti ze směsi bylin vlastní sestře zachránil nohu před amputací.

Jana Mikoláška ve třech různých věkových obdobích hraje šestapadesátiletý Ivan Trojan, v jinošském věku pak jeho devatenáctiletý syn Josef. Střídání "dospělých" a "mladých" let však přispívá ke zvýšené fragmentárnosti vyprávění. V životě protagonisty zůstávají mezery, kvůli nimž se tvůrcům nedaří věrohodněji osvětlit Mikoláškovu komplikovanou povahu i jeho mravní selhání, vrcholící doslovnou jidášskou zradou.

Ivan Trojan v Šarlatánovi.
Ivan Trojan v Šarlatánovi. | Foto: CinemArt

Například scéna, v níž Mikolášek ještě jako mladík zběsile umlátí novorozená koťata v pytli, místo aby je "milosrdně" utopil, s ohledem na předchozí vývoj postavy i jeho touhu pomáhat lidem působí nepatřičně. Scénář se přitom ani náznakem nepokouší osvětlit, co ho k nekontrolovanému, brutálnímu násilí přivedlo.

Také v kontextu pozdějších událostí se diváci mohou jen dohadovat, zda se léčitelovi vnitřní démoni začali probouzet s jeho objevenou homosexuální orientací. Anebo zda představovali spíš důsledek někdejšího válečného traumatu, kdy byl Mikolášek jako člen popravčí čety - sám pod pohrůžkou zastřelení - donucen zmáčknout spoušť. Z filmu není také zřejmé, proč vstupoval do manželství, které nebylo a ani nemohlo být šťastné.

Ve druhé polovině se drama soustřeďuje na léčitelův vztah s mladším slovenským asistentem, který se - navzdory tomu, že byl sám zjevně spokojeně ženatý - stal Mikoláškovým milencem. Utajovaný homosexuální poměr, v 50. letech ještě trestný, by byl dostatečně silným námětem pro samostatný film. Šarlatán ho však akcentuje natolik, že nepatřičně odsouvá do pozadí jiná důležitá témata příběhu, odehrávajícího se na pozadí tří různých režimů někdejšího Československa.

K nesporným kladům patří herecké výkony představitelů klíčových postav. Ivan Trojan svého "šarlatána" ztělesňuje úsporně a bez velkých gest jako upjatého, povýšeného a sobeckého muže, jenž nemá rád nalíčené ženy, téměř nikdy se neusmívá a - především kvůli své katolické víře - není schopen se smířit s tím, kým ve skutečnosti je.

Mnohoznačnou postavu Trojan vnějškově vybavil zvláštním, skoro až sveřepým stoicismem. Ten se projevuje nejen ve scénách, kdy je vyslýchán a ponižován gestapáky i estébáky, ale také v momentech, kdy jej vnitřně sžírá žárlivost - byť třeba jen kvůli zatoulanému psovi, s nímž si spontánně hraje jeho milenec.

Josef Trojan v Šarlatánovi.
Josef Trojan v Šarlatánovi. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production

Dobrou volbou se ukázal i výběr Josefa Trojana, který v některých momentech vzezřením, drobnými gesty či intonací připomíná otce. Díky intenzivnímu výkonu diváci na plátně vidí stále stejného člověka v různých fázích života.

Přesvědčivý je i Slovák Juraj Loj v roli Mikoláškova "absolutně loajálního" asistenta, který vytváří živočišný protipól svého suchopárného šéfa i milence zároveň. Erotická přitažlivost z očí obou mužů vyzařuje od prvních vteřin jejich setkání.

Ačkoli příběh na přeskáčku prochází několika dekádami, díky kameře Martina Štrby diváci nepotřebují titulky s letopočty, aby se zorientovali. Jednotlivá období vynalézavě odlišuje proměnlivá barevná paleta obrazu i způsob a intenzita nasvícení. Skoro až magické účinky mají záběry, ve kterých léčitel proti světlu diagnostikuje choroby podle zbarvení moči ve skleněných nádobkách a přitom je jakoby zalitý zlatavou aurou božího zázraku.

Ivan Trojan a Juraj Loj.
Ivan Trojan a Juraj Loj. | Foto: Zuzana Panská, Alžběta Jungrová/Marlene Film Production

Šarlatán je inteligentní, se starosvětskou střízlivostí a precizností natočené drama, které po řemeslné stránce vysoce přesahuje standardy české kinematografie. Jeho vyznění však oslabují roztříštěnost děje a scenáristicky nedotažené, nevyvážené vykreslení ambivalentních charakterových rysů hlavní postavy.

I nepříliš uspokojivý, do ztracena vyznívající závěr dokládá, že mimořádný potenciál Mikoláškova výjimečného osudu i neproniknutelné osobnosti tvůrci nevyužili naplno. Na konci filmu si diváci možná budou klást víc otázek než na začátku.

Šarlatán

Režie: Agnieszka Hollandová
CinemArt, česká distribuční premiéra 20. srpna.

Roli v české komedii bych nejspíš odmítl. Rád bych dal českému filmu nádech pokrokovosti, říká herec Josef Trojan. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Sněmovna označila po vzoru jiných parlamentů libanonské šíitské hnutí Hizballáh jako celek za teroristickou organizaci

Sněmovna označila po vzoru jiných parlamentů libanonské šíitské hnutí Hizballáh jako celek za teroristickou organizaci, která ohrožuje všechny demokratické země. Vláda by to měla prosadit i v Evropské unii, která by měla přestat rozlišovat rozdělení Hizballáhu na politickou a vojenskou část. Dolní komora se na tom dnes usnesla na popud předsedkyně sněmovního výboru pro obranu Jany Černochové (ODS)

"Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby na úrovni Evropské unie prosazovala opuštění konceptu dělení Hizballáhu na dvě části a jeho úplné zařazení na seznam teroristických organizací," stojí ve sněmovním usnesení. Ministři zahraničí EU zařadili před sedmi lety na evropský seznam teroristických organizací pouze vojenské křídlo hnutí.

Vláda by se podle poslanců měla rovněž zasazovat o potlačení vlivu Hizballáhu ve světě v zájmu posílení mezinárodní bezpečnosti. Sněmovna také konstatovala, že její usnesení "není nepřátelským aktem vůči libanonskému lidu a že má zájem na udržování partnerství s Libanonskou republikou". Zástupci Hizballáhu jsou součástí libanonské vlády.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Obama kritizoval na mítinku Trumpa kvůli "zpackanému" boji s pandemií

Bývalý americký prezident Barack Obama na mítinku na Floridě ostře kritizoval svého nástupce Donalda Trumpa kvůli "zpackanému" boji s epidemií covidu-19. Lepší strategie podle něj mohla zachránit tisíce lidských životů. Informovala o tom dnes stanice CNN.

Obama vystoupil na mítinku v Orlandu na Floridě, na který lidé kvůli epidemii covidu-19 mohli přijet jen v autech a z nich si projev vyslechnout.

Na podporu demokratického kandidáta na prezidenta a svého někdejšího viceprezidenta Joea Bidena vystoupil Obama už minulý týden v Pensylvánii. Florida i Pensylvánie patří ke klíčovým státům, jejichž voliče chtějí demokraté i republikáni dostat na svou stranu.

Podle bývalého prezidenta Trump pandemii ignoroval a nyní se zdráhá přijmout zodpovědnost za následky svých činů. "Ale tenhle úřad tak nefunguje. Jste zodpovědní nonstop," dodal. Současný šéf Bílého domu se podle Obamy zajímá víc než o blaho lidí o svůj mediální obraz. "Žárlí na covid kvůli mediální pozornosti, které se mu dostává," řekl.

Nadcházející volby označil Obama za "nejdůležitější za našich životů". Shromážděné vyzval, aby dali svůj hlas Bidenovi, neboť ten má podle něj "konkrétní plán", jak učinit z USA zdravější, spravedlivější a silnější zemi.

Zdroj: ČTK
Další zprávy