Recenze - Ve filmu Liberace! Stevena Soderbergha dostane titulní hrdina, proslulý klavírista a bavič, pozvání vystoupit na ceremoniálu Oscarů a možnost být součástí téhle nablýskané slávy ho činí očividně neskonale šťastným.
Film sám paradoxně takovou šanci mít nebude. Produkovala ho kabelová televize HBO, takže se nebude hrát v amerických kinech, a oscarového klání se tak nemůže zúčastnit.
Je to dvojnásobná škoda proto, že Liberace! je skoro dokonalým prototypem chytrého, divácky přístupného a v mnoha ohledech provokativního snímku, který by mohl na výročních filmových cenách zazářit.
Zcela jistě by si přinejmenším nominace vybojovali fascinující Michael Douglas v roli egomanického umělce a Matt Damon, který ztvárnil jeho mladičkého milence Scotta Thorsona, na základě jehož memoárů vznikl scénář.
I ten je špičkový a povyšuje příběh jednoho nerovného a zároveň symbiotického milostného vztahu výrazně nad úroveň běžných životopisných snímků.
Pokrytectví jako nutnost
Soderbergh v rozhovorech popisoval svou neúspěšnou snahu vnutit hvězdně obsazený příběh jakémukoli hollywoodskému studiu. Odmítali ho prý proto, že je „příliš gay".
Neznamená to podle režiséra, že by byli producenti homofobní, ale to, že si mysleli, že na takový film do kin nikdo nepřijde. Ze špatného úsudku je usvědčila květnová premiéra na HBO, která trhla rekordy sledovanosti stanice.
Postoj Hollywoodu dokazuje, že dobový snímek, odehrávající se převážně v druhé polovině sedmdesátých let, je velmi aktuální i v dnešní době. Ukazuje, že okázale projevované queer chování je i z hlediska dnešních showbusinessových norem považované za brzdu komerčního úspěchu.
Sám Liberace, který se v soukromí choval jako ten nejhédonističtější gay, svou orientaci před veřejností úzkostlivě tajil a bránil se dokonce různým bulvárním odhalením soudní cestou.
Tragika jeho osudu tkví v tom, že pokud se chtěl vyhřívat na výsluní slávy, musel před svým publikem, které tvořily hlavně středostavovské paničky, popřít sám sebe. Tohle rozdvojení identity přitom nevyznívá ze snímku jako zbabělé pokrytectví, ale jako čirá nutnost.
Největším úspěchem scenáristy Richarda LaGraveneseho a režiséra Soderbergha je to, že se jim podařilo pro odvyprávění pikantního příběhu vybalancovat ten správný tón.
Nechybí v něm humorné momenty, ale film nikdy nesklouzne ke karikatuře.
Bizarní peripetie děje inscenují co nejvíc civilně, dialogy jsou přesné a uvěřitelné, a tak se dá do výstředních postav vcítit a pochopit, jak a proč mezi nimi vzniklo křehké, ale intenzivní a ve výsledku destruktivní pouto.
Pygmalion s frankensteinovskými rysy
Na osobnost Liberaceho nahlížíme prizmatem drezéra psů a sirotka z pěstounské rodiny Scotta, kterému Damon vtiskuje zvláštní směsici naivity, upřímnosti a pragmatismu.
Po spontánním vzplanutí jiskry v zákulisí jednoho z koncertů v Las Vegas zahrne Liberace svého nového „zajíčka" veškerou pozorností a zavede bezprizorního mladíka do svého světa bezstarostného luxusu.
Scott se brzy zabydluje v haciendě připomínající francouzský zámek z doby baroka a přejímá Liberaceho nevkusný styl: zálibu v nošení kožichů a masivních diamantových prstenů.
Tenhle příběh dominance a submisivity ale nabírá freudovské obrátky, když se Liberace rozhodne Scotta změnit doslova k obrazu svému: zaplatí svému Adonisovi, jak svého milence něžně nazývá, sérií plastických operací, po nichž se jeho tvář začne blížit Liberaceho mladšímu já.
Ve chvíli, kdy pygmalionovská story začne vykazovat frankensteinovské rysy, počíná se hroutit i idylický vztah obou hrdinů. Z Liberaceho strany ho narušuje nuda, Scott si zase svou pozici podkopává žárlivými výstupy a nezvládnutou závislostí na lécích.
Film by ale nemohl fungovat, kdyby se Michaelu Douglasovi nepodařilo vykreslit postavu tak, že si získá, když už ne sympatie, tak alespoň pochopení diváků. Matt Damon dokazuje, že je jedním z nejtvárnějších herců své generace, ale je to právě Douglas, kdo si tímhle filmem postavil herecký pomník.
Ztvárňuje svou postavu jako smutného klauna, afektovaného narcise, který se drží na špičce díky svému nezměrnému sebevědomí. Pro své publikum a své milence by se rozdal. Na oplátku ale od života nežádá nic menšího než absolutní úspěch a od svých blízkých absolutní oddanost.
Jen párkrát se Scottovi ukáže bez paruky, která je jeho maskou i brněním proti světu, a odhalí se mu jako zranitelný muž bezmocný proti svému stárnutí. Jenže jak zpíval jiný slavný gay: show must go on.
Že show musí pokračovat, si ovšem evidentně nemyslí Steven Soderbergh. Jestli dodrží své odhodlání seknout po 26 filmech a 24 letech v branži s filmařskou kariérou, znamená tohle suverénně zrežírované a perfektně zahrané drama velmi povedenou labutí píseň.
Liberace! | |
Behind the Candelabra | |
Žánr: | Drama, Životopisný |
Režie: | Steven Soderbergh |
Obsazení: | Michael Douglas, Matt Damon, Rob Lowe, Dan Aykroyd, Scott Bakula, Debbie Reynolds, Paul Reiser, Cheyenne Jackson, Eddie Jemison, Johnny Yong Bosch, Bruce Ramsay, Nellie Sciutto, Thure Riefenstein, David Koechner, Nicky Katt, Garrett M. Brown |
Délka: | 118 minut |
Premiéra ČR: | 18.07.2013 |