Producent filmu Smrt čeká všude nesmí na Oscary

Pavel Kroulík
3. 3. 2010 16:20
Akademii zasáhla lobbingová aféra Lockergate
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Producent filmu Smrt čeká všude Nicolas Chartier se nesmí zúčastnit slavnostního nedělního předávání Oscarů v Los Angeles. Důvodem jeho nedobrovolné absence na "nejslavnějším podnikovém večírku světa" je skandál, který vyvolal rozesláním e-mailu, v němž vyzval členy americké Akademie filmového umění, aby hlasovali pro jeho film Hurt Locker. Podobné ovlivňování přitom pravidla zakazují.

V případě, že snímek o válce v Iráku ocenění dostane, převezme si Chartier zlatou sošku až dodatečně. Ostatní tři producenti filmu - režisérka Kathryn Bigelowová, scenárista Mark Boal a Greg Shapiro - se mohou ceremoniálu zúčastnit bez omezení

Foto: Reuters
Čtěte také:
Na Oscarech se letos nebude zpívat ani děkovat Bohu
O Oscary se utká James Cameron s exmanželkou

Chartier rozeslal 19. února e-mail členům akademie, aby hlasovali pro jeho snímek, nikoliv pro "film za 500 milionů dolarů" - ve zjevné narážce na konkurenční Avatar. Právě tento souboj je leitmotivem letošního ročníku a producent se na něj zjevně rozhodl vsadit. Oba snímky, jejichž režiséry jsou bývalí manželé Kathryn Bigelowová a James Cameron, dostaly po devíti nominacích.

Foto: Reuters

Na začátku "aféry" se dokonce chvíli spekulovalo, že by Hurt Locker mohl být úplně vyloučen. V době, kdy producent lobboval, byla nicméně již většina vyplněných hlasovacích lístků odeslána zpět.

A navíc bylo velmi nepravděpodobné, že by se akademie odhodlala k takovému disciplinárnímu kroku, protože by tím předávání přišlo o kýžené napětí.

Blockbuster kontra netradiční drama

Na jedné straně stojí drahý 3D blockbuster odehrávající se na jiné planetě, na nějž publikum chodí, aby částečně zapomnělo na reálný život, případně mělo postoj k ekologickým problémům a válečným konfliktům filtrovaný přes fantazii. A proti němu stojí nízkorozpočtový realistický snímek, který naopak upomíná na podobu válku bez příkras.

U Avatara se očekává, že díky unikátnímu zpracování s přehledem zvítězí v technických kategoriích. Jestli ale Cameron shrábne Oscary i v hlavních kategoriích podobně jako v roce 1998 s Titanikem,  to už není tak jasné.

Foto: Reuters

V souvislosti s ambicemi jeho trojrozměrné sci-fi na zisk sošky za nejlepší snímek ale nelze pominout ani to, že dosáhl největších zisků v kinech ve historii. Zámořský filmový průmysl totiž necítí tak silně rozpor mezi velkorozpočtovými a „uměleckými" snímky, navíc je formální novátorství Avatara nepopiratelné.

Na druhé straně ale akademici rádi oceňují klasická dramata s osobnější pečetí. Snímek Bigelowové už ve svých oborových cenách vyzdvihli producenti, režiséři i scenáristé, kteří tvoří podstatnou část z 5800 členů akademie.

Paradoxní přitom je, že ani Hurt Locker není film s přehledným konfliktem, katarzí a tradičními hereckými výkony, ale snímek s nervním střihem a nezvykle tlumenou emocionalitou.

Zakroužkujte všechny

O výsledku Oscarů ale může nakonec rozhodnout i nový způsob hlasování. Akademie poprvé od roku 1944 rozšířila počet nominovaných filmu v hlavní kategorii Nejlepší film z pěti na deset, aby se do výběru dostaly kromě menšinových dramat i masovější snímky, do kterých producenti investují většinu peněz a které také zvýší sledovanost slavnostního přenosu.

Foto: Reuters

Zároveň s tím se změnil způsob volby vítěze. Při starém systému hlasování, kdy akademici jen "prostě" zakroužkovali svého favorita, by totiž nyní vítězi stačilo jen jedenáct procent hlasů. Podle nového systému ale členové akademie obodují všechny nominované snímky, resp. seřadí je podle svých preferencí. 

Podle tzv. australské volební metody se pak sečtou "první" hlasy pro jednotlivé filmy. Pokud žádný nezíská nadpoloviční většinu, nejslabší snímek se vyřadí a jeho hlasy se rozdělí mezi zbývající podle počtu druhých preferencí.

Vyškrtávání nejslabších filmů a přerozdělování jejich hlasů na základě dalších preferencí pokračuje tak dlouho, dokud některý ze snímků nezíská právě nadpoloviční většinu hlasů.

Z toho by při rovnoměrném rozdělení hlasů pro oba favority nakonec mohly těžit filmy, které sice nebudou na prvních místech, ale většina hlasujících je umístí dost vysoko, aby tím vyjádřila své sympatie. Mezi takové černé koně patři podle odborníků z branže Hanebný pancharti Quentina Tarantina  a harlemské drama Precious od Lee Danielse. 

Jasní herečtí favorité

Letos se oscarové predikce a spekulace soustředí právě na hlavní kategorii a tipy na ostatní vítěze zůstávají trochu stranou. Důvodem této pozornosti ale nemusí být jen nový systém hlasování a dominantní souboj Avatar kontra Hurt Locker, který se přenesl i do režijní kategorie.

Slavnostní předávání Zlatých glóbů - Sandra Bullock
Slavnostní předávání Zlatých glóbů - Sandra Bullock | Foto: Reuters

V dalších kategoriích se totiž čekají poměrně jasná vítězství. Skoro nikdo nepochybuje o tom, že Oscara ve vedlejších hereckých kategoriích si odnesou Christoph Waltz (Tarantinovi Pancharti) a Mo'Nique (Precious). V hlavní ženské kategorii zřejmě čeká trofej na Sandru Bulluckovou a podle nejnovějších ohlasů je jasně rozhodnutý je i souboj v mužské kategorii.

Zdá se, že George Clooney jako hlavní hrdina Reitmanovy smutné krizové komedie Lítám v tom, která se na začátku sezony zdála největším adeptem na výroční ceny, nakonec prohraje se Jeffem Bridgesem, jenž ztvárnil životem opotřebovaného countryového zpěváka ve snímku Crazy Heart.

Sošku za animovaný snímek by měl získat pixarovský film Vzhůru do oblak, největší šance Jasonu Reitmanovi kynou za adaptovaný scénář - pokud tedy všechy nevypeče a nebude v souboji ex-manželů tím třetím vzadu.

Oscary se rozdělí na slavnostním ceremoniálu už tuto neděli v Los Angeles tradičně v divadle Kodak. Mezi nominovanými snímky není český zástupce, film Protektor se do užšího výběru nedostal.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy