Praha - Přehlídka filmových obskurností, podivností a příšerností - Festival otrlého diváka - letos zasvětila své téma brakovému pohledu na venkov a mimo jiné poprvé ve své historii uvádí několik animovaných filmů - mimo jiné pornografických.
Festival, který se tituluje jako „přehlídka filmové neestetiky", už od svých počátků ohledává obecně zatracovaná či podivínská zákoutí kinematografie - neumětelský camp, exploatační filmy bulvárně se pasoucí na společensky „ožehavých" motivech, horory, pornografii, ale všímá si i extrémních autorských uměleckých gest nebo očekávaných žánrových novinek.
Nejnovější snímek korejského režiséra Parka Chan-Wooka (tvůrce Old Boye), morbidní thriller Stokerovi s Nicole Kidmanovou a Miou Wasikowskou, tak bude na festivalu uvedený ve stejný den jako japonská erotická komedie Pekelný svazovač: Technika jeřábové bondáže, který kombinuje bondáž se superhrdinskými dobrodružkami a westernem.
Démoni venkova
Závěrečný den festivalu bude naopak zasvěcen třem nepříliš známým titulům spadajícím do škatulky „hixploitation". Takto se hlavně v sedmdesátých letech titulovaly brakové snímky, které démonizovaly venkovany jako násilnické, úchylné burany, kteří s oblibou masakrují městské teenagery.
Hixploatační nálepka ostatně ožila i v současném desetiletí s filmy jako Vyvrženci pekla od Roba Zombieho nebo remakem žánrové klasiky Texaský masakr motorovou pilou.
Festival otrlého diváka ale vyhmátnul dva pozapomenuté skvosty ze sedmdesátých let, které si berou na mušku své myslivecké kulovnice vyhlášené křupanství amerického Jihu.
Lacinej fešák Eddie je autentická exploatace o zlomyslných obyvatelích zapadlého hotýlku, kde uvízne známá černošká zpěvačka poté, co se jí poblíž porouchá auto.
Ostatně producent tohoto filmu si v současné době v americkém vězení odpykává trest za dvojnásobnou vraždu.
Motel Auvajs je zase komediálně laděný film o sourozenecké dvojici, která zasazuje náhodné turisty do lidského záhonku a nechává je „uzrát" jako surovinu pro své kanibalské delikatesy.
Tuto přehlídku doplňuje autorský film argentinského spisovatele Sergia Bizzia Zvěrstvo, kultivovaná černá komedie o stárnoucím měšťákovi, který se zamiluje do ovce.
Porno s Barbie i z Japonska
Letos poprvé bude část programu věnovaná animovaným filmům. Jako předfilm k Pekelnému svazovači přehlídka uvede krátký film významné argentinské režisérky Albertiny Carri (festivalové hity Blíženci a Vztek) s všeříkajícím názvem I na Barbie může přijít splín. Pod všeříkajícím názvem se skrývá mix telenovely a porna „sehraný" komplentně s barbínami.
Ostatní animované filmy patří k fenoménu japonského anime. Konkrétně přehlídka uvede film Dívka s kaméliemi natočený podle mangy významného undegroundového tvůrce Suehira Marua, jenž ve svých komiksech míchá surreálně snové nálady s šokujícími výjevy. Jeho komiks o dívce, která je týraná skupinou cirkusových „zrůd", převáděl režisér Hiroši Harada do podoby animovaného filmu po dobu pěti let.
Výsledný snímek pak ani nenabízel japonské ratingové komisi ke schválení, takže ho nemohl oficiálně promítat v kinech. Místo toho pořádal soukromé projekce, které obohacoval o různé interaktivní prvky.
Druhé anime v programu naopak spadá do nechvalně známého žánru hentai, tedy japonské kreslené pornografie. Videofilm Rajcovní klinika je ale především až hystericky bláznivá erotická komedie o léčbě sexuálních poruch, při které doktoru Radimu Rajcovi obdařenému kníratým penisem s takřka samostatnou osobností asistuje až melounovitě vnadná setřička Ruko Stříkačka.
Zvláštní pozornost si zaslouží také volný blok filmů spojený s formátem VHS. Letošní Festival zasahuje i do oslav Mezinárodního dne žen a k tomuto svátku v Aeru proběhne tematická projekce postkatastrofického akčního filmu z osmdesátých let Amerika 3000, která pojednává o matriarchální společnosti ve světě po atomové katastrofě. Protože tento zapomenutý skvost nikdy oficiálně nevyšel jinak než právě ve formátu VHS, bude se na festivalu také promítat přímo z videokazety.
Vojížděči na ohrané videopásce
Klasikou videopirátských nahrávek je italský horor Démoni o invazi vraždících příšer v nově otevřeném kině. Démoni budou naopak uvedeni v kvalitní digitální kopii, aby si diváci mohli vychutnat tento filmový mord přímo v setmělém kinosále.
Další dva filmy související s fenoménem VHS patří k oněm radikálním autorským počinům. Režisér Panos Cosmatos natočil hypnagogicky pomalou a elegantní poctu starým sci-fi hororům Za černou duhou, k níž údajně sbíral nápady fantazírováním nad obaly starých videokazet.
Slavný tvůrce Harmony Korine, jehož hit Spring Breakers brzy dorazí do našich kin, se k videoestetice postavil mnohem anarchističtěji. Jeho film Vojížděči vodpadků je celý natočený na ohranou videopásku, což dává jeho počinu o skupině podivínů v bizarních maskách, kteří se ukájejí na popelnicích a provádějí řadu dalších excesů, nefalšovalou lo-fi patinu.
Festival už tradičně nenabízí jen nevšední filmy, ale také nevšední zážitky přímo v kinosále. Ani letos nebude chybět položka Aero naslepo pro otrlé, kde mohou diváci za dobrovolný příspěvek zavítat na předem neznámý film, a také na jiných projekcích je čekají různá překvapení, např. vaječňákový doping na projekci krvavé komedie společnosti Troma Noc drůbežích mrtvol.
Devátý ročník Festivalu otrlého diváka se koná od 5. do 10. března v pražském kině Aero.