Ondříček znal moc kamery. A filmařinu miloval nade vše

Kultura ČTK Kultura, ČTK
30. 3. 2015 10:28
Čeští filmaři vzpomínají na Miroslava Ondříčka, který zemřel ve věku 80 let, jako na úžasnou osobnost i jedinečného kameramana.
Miroslav Ondříček
Miroslav Ondříček | Foto: ČTK

Praha – Ve věku osmdesáti let zemřel kameraman Miroslav Ondříček, který byl v Česku i zahraničí známý především filmy natočenými s režisérem Milošem Formanem.

"Málokterému kameramanovi se podaří, aby se stal podobně slavný, nebo dokonce slavnější než mnozí režiséři. Ondříček dokonce vstoupil do profesního úsloví. Kdykoli na Barrandově zjistili, že nějakou scénu nejde natočit, říkalo se: 'To by nedokázal ani starý Ondříček'," popisuje Kamil Fila z časopisu Respekt.

Miroslav Ondříček prošel filmařským řemeslem od píky, jako asistent se učil u Jaroslava Kučery nebo Jana Čuříka. Zkušenosti sbíral také u dokumentů a schopnost přenést na plátno přirozené vidění světa se stala jeho poznávacím znamením. Proto si Ondříčka také v polovině 80. let - po zhlédnutí Formanova Amadea - vybral tenorista Luciano Pavarotti, aby snímal dokument o jeho turné po Číně. Byl z toho povedený dokument s názvem Distant Harmony.

Síla kamery 

Patřil mezi ty kameramany, kteří milují svou profesi nade vše a nesnaží se proniknout do sféry režie. Byl si vědom moci, jakou kameraman nad vznikajícím dílem má, ale měl také pokoru ke spolupráci, protože s ní je výsledek vždy lepší.

Herečky, které se před Ondříčkovým objektivem objevily, doslova zářily: Hana Brejchová v Láskách jedné plavovlásky, Věra Křesadlová v Intimním osvětlení, Annette Beningová ve Valmontovi, Drew Barrymoreová v Klucích v mém životě.

Odešel představitel nejslavnější éry československého filmu konce 60. let.

Ivo Mathé

"Vždycky všechno řešil v klidu, s úsměvem a jeho obrázky byly prostě geniální. Ne náhodou měl nominace na Oscara," citoval iDnes.cz režiséra Filipa Renče.

A právě na kouzlo Ondříčkovy osobnosti vzpomínají jeho profesní kolegové nejvíce. Režisér Jan Svěrák připomněl, že slavný kameraman byl především skromný, radostný a přátelský člověk. "I nás o generaci mladší režiséry bral a povídal si s námi jako se sobě rovnými," dodal.

Natočil čtyři desítky filmů

Za velkou ztrátu považuje úmrtí Ondříčka režisérka Helena Třeštíková, podle které byl úžasný kameraman i člověk. "Nedávno jsem ho na Českých lvech zastupovala při předávání ceny za celoživotní dílo. Popřála jsem mu, ať se brzy uzdraví, to se bohužel nevyplnilo," řekla ČTK.

"Odešel představitel nejslavnější éry československého filmu konce 60. let," řekl Ivo Mathé, který jako předseda dozorčí rady působil s Ondříčkem v České filmové a televizní akademii (ČFTA). Ondříček byl jejím prezidentem. "Je to velká ztráta, protože podobné osobnosti kvůli kontinuitě český film potřebuje," dodal.

Ondříček stál za kamerou u čtyřiceti filmů: sedmi Formanových, několika Jana Němce nebo George Roye Hilla, Lindsaye Andersona. Mezi nejslavnější tituly jeho filmografie patří také Konkurs, Intimní osvětlení nebo Vlasy.

"Ondříčkovo umění spadá do období, kdy se filmy ještě točily na původní celuloidový materiál. Jeho odchod od řemesla předznamenal éru digitálních kamer, kdy film postupně ztrácí kontakt s fyzickou realitou," vysvětluje Kamil Fila.

Za Formanovy filmy Ragtime a Amadeus byl nominován na kameramanského Oscara. V roce 2004 dostal od Americké unie kameramanů Mezinárodní cenu za životní dílo.

 

Právě se děje

Další zprávy