Praha - Iveta Grófová, Olmo Omerzu a David Vondráček mají naději na Cenu RWE pro Objev roku za rok 2012, která bude udělena při vyhlašování Cen české filmové kritiky 26. ledna v pražském Divadle Archa.
Statut ceny pro Objev roku se ustálil na výběru mimořádných osobností, jejichž práce je příslibem pro rozvoj české kinematografie. Letos se mezi nominované dostali i dva tvůrci, kteří z Česka nepocházejí; jejich snímky jsou ale pevnou součástí české tvorby a vznikly v české koprodukci.
Příkladem je právě Grófová s celovečerním debutem Až do města Aš, jehož českým producentem byl Endorfilm a koproducentem Česká televize. Snímek byl dobře přijat na zahraničních festivalech, získal nominaci za Slovenskou republiku na Oscara.
Čtěte také
Nejhorší a nejlepší české filmy roku 2012. Vybrali jsme
Grófová už připravuje další snímek, adaptaci knihy slovenské autorky Moniky Kompaníkové Piata loď - román o dětech, které si v zahradním domečku vytvoří náhradní domov a malou tajnou rodinu. Na scénáři opět pracuje s Markem Leščákem. Kniha získala slovenskou cenu Anasoft litera.
Slovinský režisér žijící v Praze Olmo Omerzu patří k těm, kteří navazují na tradici úspěšných zahraničních absolventů FAMU. Nominaci získal za absolventský film Příliš mladá noc, na jehož vzniku se za českou stranu kromě školy podílela i společnost Endorfilm a Česká televize. Snímek odstartoval zahraniční cestu na loňském Berlinale, kde měl světovou premiéru v rámci prestižní sekce Forum. Film byl uveden i na dalších festivalech, například ve Varšavě a v Turíně.
V současné době připravuje Omerzu opět s producentem Jiřím Konečným podle vlastního scénáře snímek Rodinný film - dramatický příběh o fungování a nefungování vztahů v rodině v okamžiku, kdy je porušena její rovnováha. Má vzniknout v koprodukci s Francií, Slovinskem, Chorvatskem a Slovenskem. Nyní se koná casting, natáčení má režisér naplánováno za rok.
David Vondráček je sice nominován na Objev roku ve zralém věku, to však podle Sdružení českých filmových kritiků nesnižuje hodnotu jeho celovečerního dokumentárního debutu Láska v hrobě. Řadu let pracoval pro Febio, je kmenovým tvůrcem pořadu ČT Reportéři. Už za své dřívější práce sbíral ocenění - získal například Cenu Franze Werfela za lidská práva za dokument Zabíjení po česku!, ve kterém vylíčil masakry na Němcích v Československu po skončení druhé světové války. Téma vysídlování, život v pohraničí a hledání vlastních kořenů se prolíná jeho tvorbou průběžně.
Hrdinu snímku z Lásky v hrobě sledoval i po dokončení filmu, natočil televizní reportáž o jeho životě bez partnerky i marné pokusy vrátit se k normálnímu životu. Bezdomovec by nalezen umrzlý pár dní před uvedením filmu v kinech.