Seriálová adaptace stejnojmenné knihy Joea Hilla však podle prvních dvou epizod rozhodně nemíří ke klasickému upírskému příběhu.
Zdejším světem brázdí starý Rolls-Royce ze 30. let minulého století a starší než ten vůz, nejspíš nadaný nadpřirozenou mocí, je jen jeho řidič. Seschlý vrásčitý muž s pichlavýma očima a zálibou v unášení dětí, kterým slibuje cestu do pohádkové říše věčných Vánoc. Rozhodně ne typický vampýr.
Krajinou se ráda řítí také další hrdinka, náctiletá Victoria McQueenová, která miluje jízdu na své terénní motorce. Uprostřed lesů, které představují únik od potíží s rodiči, jednou najde starý dřevěný most. A když později ve škole namaluje jeho věrnou kopii, dozví se, že byl už dávno stržen.
Později Victoria, už tak stresovaná svým chudým zázemím a matkou, která jí nechce dovolit studium na umělecké škole, na most narazí znovu a rozhodne se po něm přejet. Zjistí, že není šílená, jak se dosud bála. Fakt, že most je alespoň pro ni reálný, jí však na klidu rozhodně nepřidává.
Jedenáctidílný seriál po prvních dvou částech zatím nenašel dostatečný balanc. Scény se zlověstným starcem, který zázračně mládne, dýchají psychopatickou atmosférou. A prozrazují autora předlohy Joea Hilla, který v románech i komiksech důstojně a osobitě navazuje na hororové dědictví svého otce Stephena Kinga.
Navíc se pod stařeckými vráskami ukrývá herec Zachary Quinto, jehož upírská kreace už nyní nabízí démonické rysy.
Ale rodinné drama, v němž žije a vyrůstá Victoria, působí tuctově. Otec alkoholik a sukničkář, přehnaně starostlivá matka, dcera, která si s matkou přivydělává úklidem bytů bohatších lidí, včetně rodičů své nejlepší kamarádky. Toto nastavení vyvolává drobné i větší konflikty, ale málokdy skutečně rezonují.
Tu a tam nějaký detail - jako třeba hloupá poznámka mládeže z lepších rodin - upomene na stereotypy, které spojují chudobu s hloupostí, ale častěji napětí vytvářejí hádající se a rozcházející se rodiče, bez špetky přesvědčivosti.
NOS4A2 je zatím nejsilnější, když se pohybuje co nejdále od reality. A z průměru ho pozvedá také originální svět, v němž se nadpřirozené věci dějí nejčastěji za volantem vozu či s rukama na řídítkách motorky.
Upírské téma se tu zbavuje šlechtické noblesy i zvířeckosti, což jsou polohy, které se s žánrem nejčastěji pojí. Skoro jako by magie do tohoto světa zapadala přirozeněji než všednodenní potíže s penězi, rodiči či školou.
A zároveň si zatím padouch ponechává dost tajuplnosti, aby rostla divácká touha nadále zkoumat jeho podivné choutky, v nichž hrají roli malé děti.
Snad dospívající Victoria se svou motorkou brzy dojede dostatečně hluboko do světa za magickým mostem, aby už nebylo návratu ke starostem všedního dne.
Seriál ji zatím vykresluje jako dost silnou protagonistku, aby se mohla servat s problémy nadpřirozeného rázu přesvědčivěji než s potížemi běžného života.
NOS4A2 nenabízí dostatečně podnětný a přesvědčivý obraz domácích dramat, a tak by si měl pospíšit do světa upírů, kteří dětem i poněkud jednodušším dospělým nabízejí věčné Vánoce. Atmosférické scény, v nichž se starci mění v charismatické psychopaty a děti v malé démony, slibují podmanivý horor nejen pro mládež. Snad se ten příslib podaří naplnit.