Los Angeles - Každý rok se čeká, že přijde do kin nějaký filmový zázrak - dílo, o kterém se bude mluvit a bude se na něj chodit opakovaně. Většinou je kolem něj dlouho ticho, protože nevychází z ničeho známého.
Ale jakmile proběhnou první testovací projekce a objeví se recenze, je jasné, že vzniklo něco výjimečného. Letos má takový osud snímek Inception (Počátek), sci-fi Christophera Nolana, která právě zamířila do kin v Severní Americe.
Její režisér má v Hollywoodu výjimečnou pozici. Všechny jeho dosavadní americké filmy - Memento, Insomnie, Batman začíná, Dokonalý trik a Temný rytíř - jsou extrémně inteligentní a obejdou se bez většiny klišé.
Ve světě, kde se dělají hlavně adaptace comicsů, remaky a pokračování zavedených sérií, představuje Inception skutečnou explozi originality. Jak se shoduje většina recenzí, vlastně nic podobného dosud nebylo k vidění. A vícekrát zaznívá i vzpomínka, že naposledy něco takového představoval Matrix.
Inception o partičce zlodějů, kteří umějí vstupovat do snů lidí a krást tam myšlenky, je pravděpodobně nejambicioznější psychologický thriller všech dob, který navíc své ambice dokonale naplňuje.
Vložit myšlenku do mozku
Cobb (Leonardo DiCaprio) je vůdce týmu, který si najímají bohatí průmyslníci, aby za ně přímo v mysli jejich konkurentů prováděli špionáž. Tentokrát ale dostanou na úkol něco mnohem složitějšího - naopak vložit myšlenku do mozku a nechat ji růst. Cobb však svým spolupracovníkům tají, že když se vnoří do snu jiných lidí, začne se mu v nich zjevovat i jeho mrtvá manželka, která sabotuje jeho plány a existuje jako věčná připomínka jeho dávné viny…
Idea pro Inception se zrodila někdy před deseti lety. Nolan chtěl protlačit tento projekt hned po Insomnii, ale studio potřebovalo záruku, že umí natočit opravdu velký hit. Po miliardovém Temném rytíři, jenž zlámal kasovní rekordy, však už nikdo neváhal. Extrémně vypravěčsky komplikovaný film odehrávající se na několika rovinách snu a reality dostal požehnání a schválený obří rozpočet, nad jehož dodržením bděla Nolanova manželka Emma Thomas.
Kromě DiCapria v hlavní roli, se zde objevují i další skvělí herci - Marion Cotillard (Edith Piaf) coby manželka hlavního hrdiny, Ellen Page (Juno) coby nová členka týmu, Joseph Gordon-Levitt (500 dní se Summer) a Tom Hardy (Bronson) jako hlavní členové, Ken Watanabe (Poslední samuraj) jako jejich zadavatel a Cillian Murphy jako „oběť". Dále se tu v menších rolích představí i Michael Caine, Pete Postlethwaite a Tom Berenger.
Intelektualizovaný akční film?
Jak se doposud shodují recenzenti, výsledné dílo rozhodně nepůsobí, že má dvě a půl hodiny a 200 milionů dolarů je využito tak, že si jich někdy všimnete a s údivem vydechnete, ale mnohdy si ani neuvědomíte, jak těžké muselo být vyrobit některé scény. Kritici si kladou vlastně jen jedinou otázku: „Je to intelektualizovaný akční film, nebo intelektuální film zabalený v akčním balíčku?"
Na recenzentské databázi Rottentomatoes.com se publicisté předhánějí v superlativech. Z dosavadní 150 recenzí v angloamerickém tisku je 85 procent kladných a průměrné hodnocení je vysokých 8, 3 bodu z 10 možných. Na divácké Mezinárodní filmové databázi (IMDB.com) se hodnocení vyhouplo ještě výš, na neuvěřitelných 9, 6 bodu z 10 možných. Hlasovalo pro něj zatím asi 2800 lidí a 85 procent z nich dává nejvyšší známku. O něco lépe jej přitom hodnotí neameričtí diváci. (V případě IMDb.com je ale potřeba počítat i s tím, že občas hlasují fanoušci předem - a Nolan je autor s velmi oddanou fanouškovskou základnou.)
Alex Zane z bulvárního deníku Sun tvrdí, že Inception je „nejinteligentnější a vizuálně nejvíc strhující film roku." A poté použije v různých dalších recenzích často opakovaný pojem „mind-bending", což se do češtiny dá přeložit jako „šokující", ale doslova jde „ohýbající mysl" - což dokonale sedí na to, jak film vypadá a co dělá s diváky.
Podle Kevina McCarthyho z časopisu BDK Reviews, je Inception „nejoriginálnější, nejvíce myšlenkově provokativní, nejintenzivnější a ´mysl-ohýbající´zábavný kousek", jaký kdy viděl. „Klidně bych zaplatil peníze za to, abych mohl jen sledovat reakce lidí, kteří se na něj dívají."
Dannyho parťáci zažívají Noční můru v Elm Street
Ve snaze najít něco, co by přiblížilo film k něčemu známému, přicházejí publicisté se srovnáváními jako „kdyby Dannyho parťáci zažívali Noční můru v Elm Street". Asi nejvýstižnější popis pro filmové znalce pak podal Nigel Andrews z Financial Times: „Představte si Loni v Marienbadu putující na orbit producenta Jerryho Bruckheimera."
Steven Snyder z magazínu Techland popisuje svůj zážitek takto: „Očekával jsem hodně, ale i tak jsem z kina odcházel zhypnotizovaný. Tenhle film je pořád tři kroky před vámi, pohybuje se na čtyřech různých úrovních a v pěti různých časových rychlostech."
Najdou se samozřejmě i skeptici. Ethan Alter z NYC Film Critic tvrdí, že „Inception je občas vzrušující sledovat, ale v jeho středu je cosi dutého a prázdného". Podle Diany Saengerové z ReviewsExpress.com se Inception „stává svou vlastní noční můrou, protože se snaží být příliš chytrý".
Nick Schager ze Slant Magazine si zase stěžuje, že snímek působí jako instruktážní manuál. „Stráví příliš mnoho času vysvětlování pravidel, až selhává v tom, aby vás emocionálně vtáhnul."
Po pražské novinářské projekci byl každopádně jeden z prvních komentářů mnoha lidí „chci to vidět znovu" - a důvodem bylo jak „chci to lépe pochopit", tak „chci si všímat i detailů a ne jenom děje".
Podobně jako další Evropané, i čeští diváci mohou na Inception poprvé zajít příští čtvrtek; do zdejších kin vstupuje film pod názvem Počátek.