Sahání na prsa, trest smrti i nesmyslné výslechy. Renčova Lída Baarová je plná historických omylů

Radek Žitný
25. 1. 2016 13:00
Film Filipa Renče neobsahuje žádný nový pohled na život Lídy Baarové a v podstatě jen vyjímá část jejích vlastních pamětí a přenáší je na filmové plátno. Režisér sice dopředu avizoval, že nenatáčí dokument, ale milostné drama, v tom případě by asi bylo slušností změnit jména osob, pokud je jejich příběh tvořen s velkým podílem filmařské licence. Na historické nepřesnosti ve filmu poukazuje badatel a publicista Radek Žitný.

Je škoda, že se autoři nezabývali při tvorbě scénáře a následně během realizace filmu také jinými prameny než jen paměťmi Lídy Baarové, které nelze považovat za relevantní zdroj informací. Už proto, že jí stálo za to svou původní verzi memoárů Útěky, kterou pro ni sepsal Josef Škvorecký, později společně s Františkem Kožíkem přepracovat blíže „k obrazu svému“ a vydat pod názvem Života sladké hořkosti, tvrdí publicista Radek Žitný.

V jedné z kritik na tento film padlo tvrzení, že je dobře, že se vyvolá diskuse, že o historii by se mělo diskutovat. Možná ano. Ale za jakou cenu? 

Historické omyly a chyby ve filmu Lída Baarová. >>

Táňa Pauhofová ve filmu Filipa Renče.
Táňa Pauhofová ve filmu Filipa Renče. | Foto: Nogup – Lída Baarová

Baarová na šibenici

Dramaticky rádoby působivá, ale fakticky nesmyslná je scéna, kdy stojí Baarová již před šibenicí na dvoře pankrácké věznice a v poslední chvíli před popravou je jí oznámena milost.

Nebyla ani odsouzena k smrti ani omilostněna! Byla propuštěna na svobodu 24. 12. 1946, údajně po intervenci ministra spravedlnosti Prokopa Drtiny, o čemž však nejsou písemné důkazy.

Její vyšetřování bylo ukončeno oficiálně až v říjnu 1948, kdy byla odsouzena v nepřítomnosti ke konfiskaci majetku, což bylo již v době, kdy byla v Rakousku.

 

Právě se děje

Další zprávy