Sahání na prsa, trest smrti i nesmyslné výslechy. Renčova Lída Baarová je plná historických omylů

Radek Žitný
25. 1. 2016 13:00
Film Filipa Renče neobsahuje žádný nový pohled na život Lídy Baarové a v podstatě jen vyjímá část jejích vlastních pamětí a přenáší je na filmové plátno. Režisér sice dopředu avizoval, že nenatáčí dokument, ale milostné drama, v tom případě by asi bylo slušností změnit jména osob, pokud je jejich příběh tvořen s velkým podílem filmařské licence. Na historické nepřesnosti ve filmu poukazuje badatel a publicista Radek Žitný.

Je škoda, že se autoři nezabývali při tvorbě scénáře a následně během realizace filmu také jinými prameny než jen paměťmi Lídy Baarové, které nelze považovat za relevantní zdroj informací. Už proto, že jí stálo za to svou původní verzi memoárů Útěky, kterou pro ni sepsal Josef Škvorecký, později společně s Františkem Kožíkem přepracovat blíže „k obrazu svému“ a vydat pod názvem Života sladké hořkosti, tvrdí publicista Radek Žitný.

V jedné z kritik na tento film padlo tvrzení, že je dobře, že se vyvolá diskuse, že o historii by se mělo diskutovat. Možná ano. Ale za jakou cenu? 

Historické omyly a chyby ve filmu Lída Baarová. >>

Foto: CinemArt

Není Goebbels jako Goebbels

Gustav Fröhlich (Gedeon Burkhard) vysvětluje Baarové, kdo je Goebbels, přičemž padne slovní spojení, že je „hlavním ideologem nacismu“. Každý, kdo prošel výukou dějepisu na základní škole, přece ví, že Goebbels byl ministrem propagandy třetí říše.

Hlavním tvůrcem nacistické ideologie byl Adolf Hitler, mj. tím, že své teze sepsal v knize Mein Kampf, kterou četl i Goebbels a vycházel z ní, takže nebyl hlavním ideologem.

 

Právě se děje

Další zprávy