Sahání na prsa, trest smrti i nesmyslné výslechy. Renčova Lída Baarová je plná historických omylů

Radek Žitný
25. 1. 2016 13:00
Film Filipa Renče neobsahuje žádný nový pohled na život Lídy Baarové a v podstatě jen vyjímá část jejích vlastních pamětí a přenáší je na filmové plátno. Režisér sice dopředu avizoval, že nenatáčí dokument, ale milostné drama, v tom případě by asi bylo slušností změnit jména osob, pokud je jejich příběh tvořen s velkým podílem filmařské licence. Na historické nepřesnosti ve filmu poukazuje badatel a publicista Radek Žitný.

Je škoda, že se autoři nezabývali při tvorbě scénáře a následně během realizace filmu také jinými prameny než jen paměťmi Lídy Baarové, které nelze považovat za relevantní zdroj informací. Už proto, že jí stálo za to svou původní verzi memoárů Útěky, kterou pro ni sepsal Josef Škvorecký, později společně s Františkem Kožíkem přepracovat blíže „k obrazu svému“ a vydat pod názvem Života sladké hořkosti, tvrdí publicista Radek Žitný.

V jedné z kritik na tento film padlo tvrzení, že je dobře, že se vyvolá diskuse, že o historii by se mělo diskutovat. Možná ano. Ale za jakou cenu? 

Historické omyly a chyby ve filmu Lída Baarová. >>

Foto: CinemArt

Osahávání Baarové

Scéně, kdy mladý filmový asistent Joži Fischer (Jiří Mádl) si sáhne za odměnu na ňadra filmové hvězdy, předchází odjezd k českým hranicím ve velkém (údajně Lídině) vozu BMW.

Sama Baarová ale v memoárech udává, že jeli maličkým Fischerovým vozem (Útěky, Toronto, 1983, str. 185).

Podle jejích vzpomínek ho nenechala sáhnout si „za odměnu“ na prsa, ale „vtiskla mu do ruky skoro všechny peníze, které si vzala do kufříku, a on se zasmál a vzal to.“ (Života sladké hořkosti, Ostrava, 1991, str. 96).

 

Právě se děje

Další zprávy