Klasik francouzského filmu, který na Febiofestu převzal cenu Kristián za celoživotní dílo, se narodil v roce 1937. Je válečným dítětem, které jeho matka v době okupace kvůli jeho židovskému původu schovávala v kině. "Film a kino je pro mě díky tomu zcela přirozený svět," říká.
Jeho doménou jsou melodramatické filmy o lásce, která však pro Lelouche rozhodně není záležitostí bez komplikací: "Existuje nebe a peklo, nebe a peklo na zemi. Krása a hrůza patří k sobě, je to ideální pár."
Specialitou Lelouchova přístupu je pak jeho pečlivá práce s herci. Začíná hned u jejich výběru, neboť jak Lelouch říká, vybírat herce je jako vybírat si ženy. "Člověk se musí zamilovat. Nechci, aby herec byl opakem toho, co má představovat."
Prý se řídí svým podvědomím, pracuje s profesionály i s neherci a často je při natáčení nechává improvizovat - což podle něho dodává výkonům spontaneitu.
Tradičně výraznou složkou Lelouchových filmů je hudba dotvářející emocionální tón. Režisér říká, že by tento princip rád dotáhl ještě dál. Jeho snem je natáčet hudební komedie, to je podle něho "taková filmová aristokracie".
Jeho úhel pohledu ve filmech je optimistický a často až poněkud sentimentální. Přesto na otázku, jestli věří v osud, bryskně a pragmaticky odpovídá: "Věřím v účetnictví. Setkání s osudem jsou vždy náhodná, nelze je naplánovat."
První amatérskou kameru Lelouchovi sestrojil jeho otec. S amatérskými filmy také v kinematografii začínal. Svůj první celovečerní film, The Right of Man, pak natočil v roce 1960 jako třiadvacetiletý, příliš velký úspěch s ním ale nezaznamenal.
Přelomem v jeho tvůrčí dráze byl v roce 1966 slavný film Muž a žena, s kterým vyhrál Zlatou palmu v Cannes i dva Oscary. Psychologické melodrama o intenzivním vztahu mezi filmovou skriptkou a automobilovým závodníkem vyvolalo u kritiků protichůdné reakce, ale každopádně se stalo diváckým hitem, nepochybně i díky atraktivnímu obsazení. Titulní dvojici si zahráli tehdy už slavní Anouk Aimée a Jean-Louis Trintignant.
V roce 1960 Lelouch založil vlastní produkční společnost Films 13, která od té doby produkuje všechny jeho filmy. Lelouch dokonce zkouší produkovat i filmy dalších režisérů.
"V současné době jako producent pracuji se třemi mladými francouzskými režiséry. Ale jsem velice špatný producent, myslím, že jsem spíš lepší režisér," dodává upřímně muž s přízviskem "klasik francouzské kinematografie", na které je prý patřičně hrdý: "Jsem rád, že patřím do francouzské kinematografie, je to velmi dobrá kinematografie."
Na Febiofestu byl Lelouchově tvorbě zasvěcen uplynulý pátek. Krom Lelouchova nejslavnějšího filmu Muž a žena byla k vidění i romance o slavném vztahu Edith Piaf a boxera Marcela Cerdana (Edith a Marcel) či film Jsou dny a úplňky, na závěr pak Lelouchova novinka Odvaha milovat. Ta také v dubnu vstoupí do české distribuce.
Lelouchův film A teď… dámy a pánové se bude promítat na samý závěr festivalu, v pátek 31. března. Jeho hvězdou je totiž další slavná tvář, která letos na Febiofest přijede, italská herečka Claudia Cardinalová.