Praha/Budapešť/Los Angeles - Bývalý filmový publicista (nyní televizní producent) Tomáš Baldýnský a filmový publicista (a programátor a překladatel) František Fuka jsou na HBO již několik let průvodci oscarové show. Přímý přenos v češtině probíhá vždy z Budapešti, odkud také po Skypu vznikl tento rozhovor. Třetí z party, Saša Michailidis, se neúčastnil, protože si právě nakupoval čokoládové dorty.
Kamil Fila: Už víte, jaké jste letos udělali v přímém přenosu největší chyby? Vedle mě seděl Jan Rejžek a celou dobu hrozně funěl, ale nevím, jestli to bylo tím, že jste dělali chyby, nebo je to jen syndrom starého kuřáka...
Tomáš Baldýnský: Při komentování sestřihu mi vypadlo jméno Sheldona Turnera nominovaného za adaptovaný scénář. Z té noci si toho moc nepamatuju. Myslím, že František pořád říkal "kapilárie", aniž by kdokoli z nás věděl, proč tak činí.
František Fuka: Já jsem při tlumočení v takovém tvůrčím rozpoložení, že maximálně vnímám, kdy stíhám nebo nestíhám, ale většinou si konkrétní chyby neuvědomuji, dokud mě na ně po skončení segmentu neupozorní věrní kamarádi.
Baldýnský: Koho tím myslíš?
Fila: Aspoň Sašu Michailidise, ne?
Baldýnský: Jo, tohohle...
Fuka: Tomáši, myslím tím tebe :(
Baldýnský: Jsi špatný soudce lidí, Františku.
Fila: A co ti teda tví věrní přátelé řekli?
Fuka: To se nedá zveřejnit. Ale to mi říkají vždycky.
Fila: No Tomáši, tobě bych rád sdělil, aby ses naučil rozpoznávat rugby a americký fotbal. Rugby = Invictus, Fotbal = The Blind Side.
Baldýnský: Myslím, že to do sféry mé práce nespadá, sporťáku.
Fuka: To je neuvěřitelné, jak amatérské chyby může i takový zdánlivý profesionál jako Tomáš udělat! Já naštěstí naprostou většinu toho, co říkali, vůbec neslyšel, do mých sluchátek to nešlo.
Baldýnský: Kapilárie je teda co?
Fuka: To je ta věc, co transplantovali z obličeje Michelle Pfeiffer na Jeffa Bridgese.
Fila: Kapiláry jsou jemné žilky, „koncovky" cév…
Baldýnský: Já vím, Kamile, jen se snažím o humor. Ale jsem unavený. A František by se měl naučit rozeznávat kapilárie a kapiláry. A kapary.
Fila: Tvůj humor je rychlejší než mé wikipedické znalosti. Pokolikáté už jste teda Oscara komentovali/tlumočili?
Fuka: Pravděpodobně my dva posedmé, se Sašou popáté. Pravděpodobně.
Fila: To jste vlastně veteráni, tak jak byste zhodnotili úroveň dnešního ročníku z hlediska profesionality pořadatelů, zábavnosti celé show a podobně?
Baldýnský: Z mého pohledu byla konsolidované nudná, opatrná a nepříliš imaginativní, loni jsem se bavil víc. Na druhou stranu skončila přesně na čas a nikdo nezemřel.
Fuka: Žádná překvapení v jakémkoliv smyslu. Snad jen, že počet vtipů o nacistech byl mírně nadprůměrný.
Fila: A nejnudnější to bylo kdy? A umřel někdy někdo? Kromě čivavy Mickeyho Rourka loni?
Baldýnský: Umírá umění. Každý rok. Nejnudnější z mého pohledu byli Oscaři s Ellen DeGeneres v roce 2006.
Fuka: Mně to fakt všechno poměrně splývá. Tohle rozhodně nevybočovalo pozitivně ani negativně. Ta Ellen DeGeneres moc vtipná nebyla. Ale kdo byl? Oni tam ti "průvodci večerem" většinou stejně moc šancí nemají.
Baldýnský: A letos jsem si vlastně uvědomil, jak mi chybí ty úvodní parodické montáže, co dělával Billy Crystal nebo Steve Martin. Ale jsem holt oldschool.
Fuka: Je to škoda, že letos nikdo neděkoval žádné čivavě, to samozřejmě. Rourke má teď pomeraniana. A ruskou modelku. A pamatuješ Tomáši, jaké montáže dělával Bob Hope! To se to překládalo.
Fila: Hope umírá poslední.
Baldýnský: Ale už umřel.
Fila: Trochu vážněji. Fakt je na tom umění na Oscarech čím dál hůř, co se týče nominovaných i vítězných filmů?
Baldýnský: To je otázka, která se do tohoto diskurzu moc nehodí, ne? Rozhodně když se podíváme na desítku nominovaných, tak velká část z nich nepatří mezi to nejlepší, co bylo loni - byť jenom v Americe - natočeno. A to i kdybychom se bavili jen o komerčních produktech. Nicméně dokumentární sekce na tom byla letos velmi dobře. A celovečerní animované filmy taky.
Fuka: Myslím, že umění na tom na Oscarech nikdy nebylo nijak extra dobře, a že se to tudíž o tolik nemění. Nebo někomu připadá, že Hurt Locker je příliš málo umělecký?
Baldýnský: Mně. Ale mně připadá málo umělecký i Avatar, Františku...
Fila: Tak co vám tam chybělo?
Fuka: Nemůžu říct, že by mi něco "chybělo". Svým konceptem jsou prostě Oscary něco, na co bych se ze svobodné vůle pravděpodobně v přímém přenosu nedíval a jenom bych si pak vychutnal nejlepší momenty na YouTube...
Baldýnský: Přemejšlím, co by to bylo. Jak Bigelow nakonec děkovala hasičům a kominíkům?
Fuka: Pořád se IMHO zapomíná na to, že Oscary nevypovídají o tom, jak je který film dobrý, natož "objektivně dobrý". Oscary vypovídají pouze o tom, jak se který film líbil většině členů Akademie. Tak tomu nepřisuzujme jiný význam. T.j. řeči jako "Avatar byl při Oscarech nadhodnocen/podhodnocen, protože přece je mnohem méně/více dobrý" jsou naprostý nesmysl. Avatar byl ohodnocen přesně tak, jak se líbil Akademii.
Fila: A co vás aspoň letos nejvíc překvapilo? Ocenění nebo opomenutí jakých filmů? Nejde ani tak o váš vkus, jakože jste se třeba netrefili do toho, co si myslíte o vkusu akademiků…
Baldýnský: Mně opravdu šokovalo, že Nick Park nedostal Oscara za krátký animovaný film. Viděl jsem všechny nominovaný a Wallace & Gromit je opravdu o úroveň vejš než vítězná Logorama. Byl jsem opravdu vyveden z konceptu.
Fila: Asi proto, že koncept Logoramy je velmi konceptuální.
Baldýnský: Přesně tak - na první pohled je to vynikající nápad, ale to filmový zpracování opravdu není nic moc. Podezírám akademiky, že ho neviděli.
Fila: Dobře. A přáli jste nějakou cenu jinému filmu kromě toho Nicka Parka?
Baldýnský: Já to přál Bullockový, protože je v Blind Side opravdu dobrá. A přál bych to v kategorii animáků Henrymu Selickovi za Koralínu a Parkovi, ale Vzhůru do oblak mi nevadí.
Fuka: Mě tohle přijde jako naprosto scestné uvažování. Ptáš se, jestli bych si přál, aby se americkým filmovým akademikům více líbily jiné filmy, než se jim líbily? Přál bych si například, aby Avatar utržil méně a District 9 více, ale to nesouvisí s Oscary...
Vlastně jedno překvapení se konalo: Překvapilo mě, že když tam byl ten krátký segment, kde Koralína mluvila o tom, jak je ráda, že je nominována, tak byla počítačová animace, a nikoliv stop-motion. všimli jste si?
Baldýnský: Když tak o tom přemejšlím, vlastně bych to v animovaných filmech úplně nejvíc přál
Fantastic Mr. Fox. Sakra.
Fuka: Tomáši, nech laskavě akademikům právo na jejich názor, oni ti ty svoje taky nevnucují!
Baldýnský: Vnucují.
Fila: Mně Vzhůru do oblak taky zklamalo. I když je to pořád velmi dobrý film, tak to ocenění vidím jako cenu ze setrvačnosti. Lišák byl mnohem lepší, ale nikdo ho k nám do kin nekoupí.
Baldýnský: Ale můžeme si ho stáhnout v HD. A promítnout doma na plátno.
Fila: Již jsem tak učinil.
Fuka: Ale nestahovat z Bittorrentu, protože to je ilegální.
Baldýnský: Teď jsi zničil svou kariéru, Kamile.
Fila: Nebylo to z Bittorentu, přísahám, navíc jsem to ani nestahoval já. Raději k dalšímu tématu: Franta kdysi na svém blogu zveřejňoval, jak probíhají výpočty hlasů, který film vyhraje. I když je v tom dost neosobních algoritmů, přece jen - vypovídají letošní výsledky o něčem jiném, než jenom O banálním "akademikům se letos líbilo zrovna tohle"? Přece jen, když vyhrává Zkrocená hora nebo Milk, tak v tom je něco politického.
Baldýnský: Aha, tak ty chceš interpretaci?
Fila: Ukažte, že jste chytrý kluci, a ne jen vtipní plkalové.
Fuka: V těch vzorcích já vidím několik "problémů", které způsobují, že výsledky moc nevypovídají ani o tom "co se líbí akademikům". Vezmi si, že "odborníci", t.j. filmoví skladatelé, vyberou pět nominovaných soundtracků. Potud OK. Ale pak VŠICHNI akademici hlasují o tom, který z těch pěti vyhraje.
Většina z nich si tu hudbu vůbec nepamatuje, takže vyhraje buď animovaný film nebo největší blockbuster nebo něco, kde je slavná písnička (která s tím instrumentálním soundtrackem nesouvisí a složil ji někdo jiný). Od roku, kdy Full Monty vyhrál "Nejlepší instrumentální soundtrack" (a přitom v něm je asi 12 minut instrumentální hudby) tomu celému fakt nepřisuzuju přílišný význam a netrhá mi to žíly.
Baldýnský: Je to vždycky střet víc motivů - Smrt čeká všude má ženskou režisérku, je to sympatický nezávislý film s malým rozpočtem, má za sebou příběh novináře, který byl očitým svědkem války (= není to hollywoodsky smyšlený příběh) a měl skvělou kampaň.
Avatar měl pachuť "technologického filmu", který nemá žádné další kvality (proto se těsně před hlasováním snažili avatarovci svět přesvědčit, že to je sice "technologický film", leč s "antitechnologickým poselstvím") - a myslím, že mu uškodily ty strašný prachy, který vydělal. Hurt Locker je film, kterému je třeba "pomoci", a když pro něj hlasujete, cítíte se dobře. Podle mého názoru hlasovat pro Avatar znamenalo mnohem větší odvahu a vlastně to znamenalo jít proti proudu.
Fila: Které z těch nominovaných filmů se vám fakt líbily?
Baldýnský: Vzhůru do oblak, Lítám v tom, Fantastic Mr. Fox, District 9.
Fuka: Vzhůru do oblak, Lítám v tom, Avatar, Hurt Locker, Star Trek = Ty všechny se mi fakt líbily. District 9 z nich nejvíc.
Baldýnský: Mně Fantastic Mr. Fox nejvíc. A Wallace and Gromit in A Matter of Loaf and Death.
Fila: Koukáte někdy na přenos Českých lvů?
Baldýnský: Letos jsme nekoukali, protože jsme byli už v Budapešti. Ale já se obvykle i zúčastňuji.
Fuka: Nejenže nekoukám na přenosy, ale ani neznám výsledky. Ale poctivě hlasuji v ceně kritiky. A co jsou ceremoniály veganské, tak na ně nechodím.
Fila: Teď se mluví o tom, že Čeští lvi jsou taková schválná parodie na seriozní ceremoniály a že to je i tím, že česká kinematografie je dost slabá a lidi okolo ní si jsou vědomi, že to nejde brát vážně.
Baldýnský: O tom se, Kamile, mluví od roku 1998…
Fila: Dobře, o tom, že úroveň českých filmů jako celek nestojí za moc, píšu asi od roku 2000, o trochu později než ty, Tomáši… Ale když se koukám na Oscary, tak i když tam se dá pochybovat, že všechny filmy jsou dobré, celé to jde pořád brát docela vážně. Jenomže i ti američtí moderátoři to vlastně tak celé zesměšňují. Ale není to trapné. Čím to je?
Fuka: Já ty Lvy nesleduju, ale přijde mi jako nesmysl, že by míra serióznosti jejich ceremoniálu měla nějak souviset s kvalitou filmů...
Baldýnský: Je to přístupem - Petr Vachler je člověk, který má své představy o tom, co je vtipné, a nemá moc možností, jak svůj smysl pro humor světu předvést. Vybírá si tedy tu jedinou možnost, kterou mu Česká televize dává. Českému filmu to nepomáhá. Ale s kvalitou filmů to přece nesouvisí, ceremoniál se dá udělat dobře, i když vyhraje třeba Chicago. Ne?
Fila: Ale i to Chicago je superprofesionální a ty oscarové přenosy mají dost stabilní úroveň.
Baldýnský: Osobně si myslím, že by lepší ceremoniál Českým lvům udělal skoro každý. Ale Jirka Adamec určitě ne.