Jak získat Oscara za režii? Přežít všechny katastrofy

Hana Volencová
20. 2. 2009 16:20
Letošními favority jsou Milionář a Benjamin Button
Foto: Reuters

Praha - Podle předpovědí se v neděli na Oscarech v režisérské kategorii rozhodne mezi Dannym Boylem (Milionář z chatrče) a Davidem Fincherem (Podivuhodný případ Benjamina Buttona).

Jen do počtu ale nejsou ani ostatní kandidáti: Ron Howard (Duel Frost/Nixon), Gus Van Sant (Milk) a Stephen Daldry (Předčítač).

Dvaapadesátiletý Boyle má za sebou filmy Pláž, 28 dní poté nebo sci-fi Sunshine. Na nominační listině se ale jeho jméno objevuje poprvé.

Milionář z chatrče už mu vynesl Zlatý Glóbus i ocenění BAFTA. A finanční úspěch filmu, který vydělal už 100 milionů dolarů, je pro Boyla zase zadostiučiněním za nůž, který mu do zad vrazila společnost Warner Bros, když režisérovi oznámila, že končí s podporou filmu, neboť stejně půjde rovnou na video. Nakonec Boyla zachránila společnost Fox Searchlight.

Čtěte také:
Oscara dostane vyžilec Rourke, protože hraje sám sebe
Přinese holocaust Winsletové Oscara, nebo prohru?
Milk a Milionář natahují ruku po Oscarovi za scénář

Živelný režisér začínal jako umělecký ředitel divadelní společnosti Royal Court, později točil epizody oblíbených TV seriálů (Inspektor Morse). Po filmovém debutu Mělký hrob (1994) se proslavil kultovním Trainspottingem (1996), který znamenal také zlom v kariéře Ewana McGregora.

Režisér Podivuhodného případu Benjamina Buttona David Fincher je naopak znám především jako neuvěřitelný perfekcionista. Možná je to i tím, že začínal jako trikař v Lucasově společnosti ILM, podílel se na efektech k  Návratu Jediho (1983) nebo Indiana Jones a Chrám zkázy (1984).

Jako režisér se zpočátku věnoval reklamám a klipům; za dva dokonce obdržel ceny MTV. Jeho průlomovým filmem se stal temný kriminální thriller Sedm (1995) s hvězdným obsazením (Pitt, Freeman, Spacey, Paltrowová) zajistil kasovní úspěch. Následovaly filmy Hra, Klub rváčů nebo Zodiac.

Všechny vzbudily pozornost, nicméně na Oscara je i Fincher nominován poprvé. U Benjamina Buttona přitom neměl vůbec figurovat. První přípravy začaly už v roce 1994; režírovat ho měl Steven Spielberg s Tomem Cruisem v hlavní roli.

Danny Boyle
Danny Boyle | Foto: Reuters

„Četl jsem tehdy původní verzi scénáře a myslel jsem si, že je to nádherný příběh. V Hollywoodu jsem ale neměl žádnou prestiž; ani jsem se nemohl dostat na seznam lidí, kteří by jej mohli převést na plátno," říká.

V roce 1998 byl pro režii vybrán jeho letošní rival Ron Howard. V hlavní roli se měl objevit John Travolta. Film ale opět nevznikl. O Fincherovi se začalo mluvit v květnu 2004, jeho účast byla potvrzena o rok později.

I on se potýkal s nepřízní osudu; natáčel v New Orleans, které bylo zasaženo hurikánem Katrina,  třikrát přeobsazoval roli, jejíž původní představitelka zemřela, bojoval o natáčení v domě, který scénáři nejlépe vyhovoval.

Button plný náročných, byť takřka neviditelných triků s rozpočtem 160 milionů dolarů pětkrát převyšuje náklady každého dalšího nominovaného filmu a je největším soupeřem Boylova Milionáře v kategorii nejlepší film i režie.

Emotivní příběh o holocaustu

Režisér Předčítače Stephen Daldry pochází z Británie. Pozornost vzbudily už jeho emotivní (a pro někoho až příliš uhlazené)  filmy Billy Elliot (2000) i Hodiny (2002). Za oba byl nominován na Oscara, cenu ale ani jednou nezískal.

Foto: Reuters

Daldry si stejnojmennou knihu německého spisovatele Bernharda Schlinka přečetl už v roce 1999 a hned prý věděl, že ji chce zfilmovat. Jeho přítel, před rokem zesnulý Anthony Minghella, byl ale rychlejší při zakoupení práv. Když byl ovšem převelen k jinému projektu, předal kormidlo Daldrymu a zůstal jako producent.

Tím ovšem personální změny neskončily. Daldry vzpomíná, že přes komplikace s natáčením měl radost, když mu původní představitelka Nicole Kidmanová oznámila, že je těhotná. „Přerušení se nakonec stalo vhodnou příležitostí k oslovení původně vybrané Kate Winsletové, která předtím nebyla volná," poznamenává režisér.

Kromě výkonu Winsletové se ovšem o filmu mluví spíš v souvislosti s tím, že mu mezi nominace pomohlo víc téma holocaustu než kvality.

Řemeslníci i pozorovatelé

Výraznější je Duel Frost/Nixon. Ron Howard v něm dává  zapomenout na šlápnutí vedle s  Šifrou mistra Leonarda a navazuje na úspěch svého snímku Čistá duše o matematikovi Johnu Nashovi, který získal v roce 2002 Oscara za nejlepší film i za režii.

Dobrý řemeslník za svou kariéru natočil řadu dalších úspěšných filmů, namátkou Apollo 13 (1995), Výkupné (1996), Těžká váha (2005). 

I Howard musel učinit řadu obětí, aby dodržel rozpočet 29 milionů dolarů a také plánovaných čtyřicet natáčecích dnů. Většina kritiků obdivuje, jak přesto oživit Morganovu divadelní hru.

Použil k tomu i neobvyklý vizuální styl. „S kameramanem Salvatorem Torinem jsme zvolili velmi přirozené nasvícení, které má vzbudit poněkud dokumentární dojem."

Režisér, scenárista a producent Gus Van Sant vstupuje do boje o Oskara se snímkem Milk. Podobně jako Fincher i on zpočátku točil reklamy a videoklipy.

Poprvé na sebe upozornil druhým filmem Mala Noche (1985) z prostředí homosexuálů. Výrazné bylo Mé soukromé Idaho (1991) o dvou pouličních prostitutech a mrazivý thriller Zemřít pro... s Nicole Kidmanovou.

Foto: Reuters

Za režii Dobrého Willa Huntinga byl v roce 1998 tento citlivý pozorovatel nominován na Oscara. Neslavně skončil jeho remake Hitchcockova Psycha, za které získal ocenění Nejhorší režisér za rok 1999. Reputaci si vylepšil Osudovým setkáním.

U Milka, se kterým po pěti letech experimentování vrací k relativnímu mainstreamu, bylo největším problémem zajistit finance.

„Trvalo nám to asi šest měsíců, jednali jsme asi s pěti různými společnostmi," vzpomíná Van Sant. Během toho režisér ztratil Matta Damona; v roli Milkova vraha ho nahradil Josh Brolin, který má nyní šanci získat Oscara za nejlepší vedlejší mužskou roli.

 

Právě se děje

Další zprávy