Glosa - I tak sebevědomému člověku, jako je Petr Vachler, muselo nejpozději ve středu v poledne definitivně dojít, že ve sporu s tuzemskými filmaři o podobu Českého lva tahá za kratší konec. Prezidium České filmové a televizní akademie se rozhodlo, že už se zakladatelem zdejší výroční ceny nebude jednat a raději založí ocenění nové s novým názvem.
Jedna éra definitivně končí, a i když Petr Vachler na středeční tiskové konferenci oznámil, že přistupuje na všechny požadavky akademie, na přítomné členy prezidia to neudělalo žádný dojem.
„Každý z nás máme spoustu práce a poslední tři měsíce se skoro každých čtrnáct dní scházíme k neúspěšným jednáním," shrnul pocity filmařů režisér Jan Svěrák. „My se teď musíme věnovat přípravě cen, potřebujeme přestavět jejich strukturu a nemůžeme být dále rukojmím rozmarů Petra Vachlera," dodal Svěrák.
Co se vlastně stalo?
Události posledních týdnů nabraly rychlý, ale docela předpověditelný ráz. Před čtrnácti dny se ČFTA na své valné hromadě usnesla, že bude s šéfem VAC jednat o odkupu značky Český lev. Posledních pár let se mezi akademiky stupňovala nespokojenost s tím, jak Petr Vachler produkuje slavnostní ceremoniál.
Mezi výhrady patřilo neprůhledné financování, nevkusný způsob prezentace sponzorů i roztržka s Českou televizí, jejíž ředitel Petr Dvořák odmítl do budoucna pokračovat v zavedeném obchodním modelu, v němž filmaři neměli na průběh večera žádný vliv.
Poslední květnový den nabídla akademie Petru Vachlerovi za značku a výtvarnou podobu Lva deset milionů korun splatných po deset let. „Věděli jsme, že budeme muset každý rok najít milion korun navíc pro Petra Vachlera," říká producent Ondřej Trojan a dodává, že převážil názor, že udržení kontinuity s předchozími ročníky by za ty peníze stálo.
Helena Třeštíková zase připomněla, že na vyrovnání se zakladatelem ceny nepanovala mezi filmaři shoda. „Když Petr Vachler říká, že mu kamarádi říkají, aby se Lvů za žádnou cenu nevzdával, nám zase mnoho lidí nedoporučovalo značku za deset milionů kupovat."
10 milionů bylo málo
Dilema akademiků, jestli instituci na příští roky nezatíží přílišným a zbytečným závazkem, rozsekl sám Petr Vachler v pondělí. Pro média vydal prohlášení, v němž nabídku ČFTA označil za ultimativní s tím, že chce dále jednat.
Prezidiu přitom současně napsal dopis, v němž navrhl navýšení ceny za ochrannou známku na 20 milionů a zachování vegetariánského rautu na slavnostním večeru (už jeho zrušení by za změnu názvu cen stálo).
Když se o den později dozvěděl, že prezidium ČFTA svolává rychlé jednání na středu, obrátil a navrhl, že přijímá návrh akademie na deset milionů, i když s ním nadále nesouhlasí. Připomněl tak karbaníka, který si až po ukončení licitace všiml, že mu v ruce chybí trumfová hláška. To už ale bylo pozdě, mnoha lidem ve čtrnáctičlenném prezidiu se zcela jistě ulevilo, když se ve svém pondělním vyjádření netakticky snažil rozšířit si vyjednávací prostor.
Dnes označuje své požadavky v neveřejném dopise za prosby, filmaři jim ale jednoznačně rozuměli jako stupňování podmínek.
Čtěte také
Glosa: Český lev i filmaři mají oscarový mindrák
Pane Vachlere, vážně je podoba Českých lvů udržitelná?
Přesto není vyloučeno, že si filmové ceny zachovají jméno Český lev. Prezidium to koneckonců naznačilo v tiskové zprávě, kterou po dnešním jednání vydalo. Jasné je jen to, že vývoj znamená obrovskou porážku Petra Vachlera. Je možné, že v průběhu příštích měsíců dojde k dalším jednáním o prodeji značky, je ale dost pravděpodobné, že akademie už nebude ochotná zaplatit za ni tolik jako v návrhu, který Petr Vachler odmítl.
Ego a sentiment zamlžily „otci" Českých lvů zdravý úsudek natolik, že ke své škodě prokaučoval velkorysou nabídku, která se už nebude opakovat.