Co spojuje průkopníka docudramatu Petera Watkinse, kauzu WikiLeaks a okolnosti vzniku seriálu Třicet případů majora Zemana? Téma manipulace. V jeho duchu se ponese nesoutěžní a doprovodný program letošního devátého ročníku festivalu Fresh Film Fest, který se koná tradičně na konci prázdnin - tentokrát v termínu od 29. srpna do 2. září.
I když se pořadatelský tým potýká se stále menším rozpočtem a letos si musí vystačit s necelými čtyřmi miliony korun, podle zveřejněného programu si Fresh Film Fest stále uchovává renomé festivalu, který přináší divákům to nejinspirativnější z debutové a studentské tvorby po celém světě.
Německá kvalita
Do hlavní studentské soutěže Konfrontace, zahrnující hrané a dokumentární filmy, vybírali dramaturgové letos z 1500 snímků z filmových škol po celém světě. „Převažují depresivní témata nad optimistickými," odpověděl umělecký ředitel festivalu Jan Stehlík na otázku, jestli se z ohromného množství studentských snímků dají vysledovat nějaké trendy. Latinskoameričtí studenti točí podle Stehlíka několik let hlavně filmy s minimalistickou poetikou, a co se kvality týče, velmi silná je úroveň snímků například z Německa.
„A pořád platí, že v Česku je v rámci studentské tvorby stále kvalitnější dokument a animace než hraná tvorba," uvedl Stehlík.
Divácky vděčnou soutěžní sekcí je tradiční výběr šesti celovečerních debutů a druhých filmů z celého světa. Promítat se tu bude například černá komedie Toma Kingsleyho a Bena Sharpa Black Pond, která byla k vidění už v Karlových Varech v rámci sekce Critics Choice časopisu Variety. Dramaturg Michal Hogenauer upozornil hlavně na kontroverzní německý snímek Bojovnice, kontroverzní sondu do světa přívrženkyň neonacistického hnutí. Syrový film se v říjnu dostane i od české distribuce. „V této sekci jsme kladli důraz hlavně na autorskou výpověď a inovativní, myšlenkově a formálně odvážná díla," říká Hogenauer.
V kontrastu k většinou nízkorozpočtovým snímkům zatím nepříliš známých tvůrců se v nesoutěžní sekci Bright Future objeví snímky, které už získaly uznání na světových festivalech. Jde například o australský thriller o masovém vrahovi Snowtown nebo drama z fundamentalistické mormonské rodiny Electrick Children režisérky Rebecky Thomasové.
Svěží vítr do zatuchlých žánrů potom přinášejí devadesátiminutová nepřetržitá akční jízda Garetha Evanse The Raid: Redemption a horor Cabin in The Woods.
Artovější polohu v této sekci zastoupí vítěz rotterdamského festivalu - kontroverzní snímek Klip o nevázaném sexuálním životě srbských teenagerů. Bělehradské „Gummo" natočila mladá režisérka Maja Miloš, s níž se také na festivalu bude možné potkat, protože je zároveň členkou poroty soutěže Konfrontace.
Mezi další zajímavá jména, která přijedou do Prahy hodnotit snímky, patří třeba Sean Ellis, britský tvůrce, který zatím nejvíc zaujal milou a cool způsobem natočenou romantickou komedií Cashback, nebo argentinská mistryně zvuku Josefina Rodriguez, která pravidelně pracuje s Leosem Caraxem a Claire Denisovou.
Distribucí nedávno profrčel rumunský animovaný snímek Crulic - Cesta na onen svět o vězni držícím protestní hladovku, jeho autorka Anca Damian je také hostem Fresh Film Festu.
České barvy hájí Jakub Matuška známý na streetartové scéně jako Masker a maskot nadcházejících prezidentských voleb Vladimír Franz. I on možná brzy na vlastní kůži pozná manipulaci provázející politické kampaně a měl by si kromě svých porotcovských povinností nakoukat co nejvíce nesoutěžních snímků s průřezovým tématem manipulace.
Zajímavý by měl být dokument WikiLeaks: Secrets and Lies, který je podle organizátorů nejobjektivnějším existujícím snímkem o vývoji událostí spojených s osobou Juliana Assange.
Porovnat si diváci mohou dvě téměř identické verze slavného experimentu Michaela Hanekeho Funny Games, který tento možná nejvýznamnější evropský režisér dneška natočil nejdříve v Rakousku a posléze se známými herci a s podporou studia v Hollywoodu.
Milovníky české normalizační tvorby potěší speciální přednášky s projekcí týkající se fenoménu majora Zemana. Daniel Růžička a Petr Cajthaml doprovodí ukázky ze seriálu zasvěceným výkladem o jeho vzniku a propagandistickém charakteru.
Otevírat oči před propagandou všeho druhu byl cíl, jemuž život zasvětil provokativní britský dokumentarista Peter Watkins. Program nabídne nejdůležitější filmy jeho kariéry včetně filmu Punishment Park a oscarového snímku The War Game, v němž ve stylu tehdy zcela novátorského docudramatu ukázal následky jaderného útoku na Anglii tak sugestivně, že ho i liberální BBC odmítala dvacet let pustit do vysílání. Snímek z roku 1967 se bude ve středu od 20 hodin promítat zdarma v pražském prostoru NoD coby taková ochutnávka festivalu.
Lístky budou v ceně 60 až 85 korun, celkovou akreditaci si bude možné pořídit za 500 korun, studenti za 350.