Los Angeles - Po vánoční pauze se znovu rozjela sezóna filmových cen. Své adepty nyní oznámil cech scenáristů. Vynechal sice Spielbergovu novinku War Horse či Clooneyho Dny zrady a vyzdvihl některé menší snímky postavené na propracovaném příběhu a chytrém humoru, ale ani jeho nominace nepřinesly žádné zásadní překvapení. Všechny dosavadní výsledky se zatím shodují na takřka stejné sestavě nejlepších filmů a případných čekatelů na Oscary.
Na cenu za původní scénář, jež je u sdružení Writers Guild of America obdobou trofeje pro nejlepší film, je nominovaná komedie Bridesmaids (Ženy sobě), příznivě přijatá novinka Woodyho Allena Půlnoc v Paříži a tři menší snímky: „rakovinová" komedie 50/50, snímek Win Win od indie oblíbence Toma McCarthyho a novinka režiséra Jasona Reitmana nazvaná Young Adult, k níž napsala scénář Diablo Cody (autorka snímku Bacha, kouše oceněná Oscarem za těhotenskou komedii Juno).
O cenu za adaptovaný scénář se uchází snímek Děti moje (scénář i režie Alexander Payne), černošské drama Proti pravidlům (podle stejnojmenné knihy Kathryn Stockettové), Hugo a jeho velký objev od režiséra Martina Scorseseho (John Logan napsal scénář podle knihy Briana Selznicka) a dvakrát Steven Zaillian: sám za Fincherovu adaptaci Mužů, kteří nenávidí ženy a spolu s Aaronem Sorkinem za scénář k baseballovému dramatu Moneyball.
Některé snímky scenáristé při nominacích nebrali v potaz, protože nevznikly v souladu s pravidly jejich asociace. To se týká hlavně černobílého němého Umělce, a znovu se tak otevírá otázka, zda se vůbec bude francouzský snímek účastnit boje o hlavní Oscary. (Loni ovšem takto pominuli Anglického krále, přesto film získal zlatou sošku za scénář.)
Scenáristé udělují ceny i televizním pořadům. V komediálních seriálech jsou nominovány 30 Rock, Curb Your Enthusiasm, Louie, Modern Family a Parks & Recreation. U dramatických pak Broadwalk Empire, Breaking Bad, Game of Thrones, The Good Wife a Homeland.
Profesní cechy pomalu převzaly štafetu cen od recenzentských sdružení. Média sice ráda poměřují, které spolky kritiků jsou úspěšnější v předpovědích Oscarů, nicméně filmoví profesionálové jsou často zároveň členy oscarové akademie. Takže pokud už na tuto tradiční americkou hru přistoupit, pak předpovědi profesních sdružení mají větší váhu než publicisté.
Na začátku týdne své nominace zveřejnil i cech producentů, který logicky patří k těm nejvlivnějším. A ani mezi desítkou adeptů na Producers Guild Award nechybějí žádné filmy, o nichž se mluví v souvislosti s vrcholy uplynulé sezóny.
V desítce nominovaných hraných filmů jsou The Descendants (Děti moje), Umělec, Půlnoc v Paříži, The Help (Proti pravidlům), Scorseseho Hugo, Bridesmaids (Ženy sobě), War Horse (Válečný kůň), Muži, kteří nenávidí ženy, Moneyball a The Ides of March (Den zrady).
Za poslední dva jmenované filmy by si pro cenu mohly přijít hvězdy Brad Pitt, potažmo George Clooney. Oba v nich totiž nejen hrají, ale také je produkují - a cech v souladu se svým názvem dává nejlepšímu filmu trofej „za výjimečnou produkci". Ostatně i pro hlavního Oscara za nejlepší snímek si přicházejí producenti.
Kromě této desítky se hodně mluví ještě o uměleckém akčňáku Drive či Stromu života od Terrence Malicka, z výlučnějších je zmiňován McQueenův Stud.
Na cenu za animák roku producenti navrhli Tintinova dobrodružství, Auta 2, Kung Fu Pandu 2, Kocoura v botách a Ranga. O trofej za produkování TV filmu nebo minisérie soutěží Too Big To Fail, Mildred Pierce, Cinema Verite, Downton Abbey a The Kennedys.
V komediálních seriálech mají nominace 30 Rock, The Big Bang Theory, Glee, Modern Family a Parks and Recreation. V dramatech Boardwalk Empire, Dexter, Hra o trůny, Thee Good Wife a Mad Men.
Cech producentů své ceny udělí 21. ledna, dva dny po scenáristech. Režiséři své nominace oznámí 9. ledna a vítěze pak odhalí 28. ledna. Herci, kterým se v nominacích nejvíc líbilo rasové drama The Help, své trofeje oznámí den nato.
Příští neděli sezónu cen rozpůlí Zlaté glóby označované za generálku na Oscary, jež uděluje sdružení zahraničních novinářů akreditovaných v Hollywoodu. Mnozí je označují za obskurní spolek, který není ve svých tipech na vítěze úspěšnější než jiná sdružení. Navíc loni propukl skandál, že se členové nechávají při nominacích uplácet.
Nicméně popularita Glóbů těží z toho, že se jako jedny z mála cen vysílají v přímém přenosu a v neformální atmosféře za přítomnosti hvězd. Pro studia a distributory je to tedy velká šance, jak na své filmy upozornit diváky i akademiky.
Jako jedna z posledních novinářských organizací své vítěze o víkendu ohlásila Národní společnosti filmových kritiků a je to asi poprvé, kdy za mořem zabodovalo psychologické drama Melancholia dánského režiséra Larse von Trier. Za nejlepší herečku pak sdružení zvolilo Kirsten Dunstovou z Melancholie a za nejlepšího herce Brada Pitta za výkony ve snímcích Strom života a Moneyball. Strom života vynesl i režijní cenu Terrenci Malickovi, nejlepším cizojazyčným filmem je íránský Rozchod Nadera a Simin od Asghara Farhádího; ten získal ocenění za nejlepší scénář.
Melancholia v prosinci obdržela Evropskou filmovou cenu pro nejlepší snímek, ale v Americe se ve výročních žebříčích takřka neobjevila. Jednak se svým depresivním vyzněním liší od v zásadě pozitivních vítězů letošní sezony, jednak může být důvodem skandál, kdy von Trier v květnu v Cannes (v nadsázce) řekl, že v něčem chápe Hitlera.
Národní společnost filmových kritiků před lety vznikla jako reakce na sdružení newyorských recenzentů, které prý volilo příliš mainstreamové tituly. Patří mezi nejrespektovanější spolky, ovšem do oscarového vítěze se strefila za posledních 40 let jen čtyřikrát. Což může dobře chrakterizovat favority akdemiků i onu každoroční hru.