Berlín - Zlatého medvěda pro nejlepší film 60. ročníku filmového festivalu Berlinale získal v sobotu turecký snímek Med. Stříbrného medvěda za nejlepší režii dostal Roman Polanski za snímek The Ghost Writer, jenž podle předpovědí patřil mezi favority soutěže.
Pro Polanského, jenž momentálně tráví svůj čas v domácím vězení a čeká na rozhodnutí soudu, zda bude vydán k trestnímu stíhání za sexuální delikt starý více než 35 let, je to profesní satisfakce i gesto podpory.
Stříbrného medvěda ze ženský herecký výkon dostala Shinobu Terajima z japonského sexuálně otevřeného snímku Housenka, v mužské kategorii se o cenu podělili ruští herci Grigorij Dobrygin a Sergej Puskepalis, ústřední postavy oceňovaného filmu Jak jsem strávil tohle léto. Snímku Alexeje Popogrebského patří i Střibrný medvěd za kameru.
Stříbrného medvěda - Velkou cenu poroty dala jury pod vedením Wernera Herzoga rumunskému titulu Když si chci písknout, písknu si. Také snímek Floriana Serbana z vězení pro mladistvé patřil k favoritům soutěže. To dokazuje i cena zakladatele Berlinale Alfreda Bauera, která se uděluje titulu, jenž otevírá nové perspektivy ve filmovém umění.
Vítězství znovu potvrdilo, že rumunská kinematografie je nyní v kursu a v posledních letech pravidelně boduje na festivalech. Poslední zástupce takzvané rumunské nové vlny líčí drsný příběh chlapce, který se rozhodne uprchnout krátce před propuštěním z vězení pro mladistvé, aby pomohl svému bratrovi.
Až na hlavního vítěze tedy ceny připadly filmům, o nichž se na festivalu mluvilo nejvíc a které byly považovány za hlavní favority: spolu s politickým thrillerem The Ghost Writer, rumunským a ruským dramatem k nim byl počítán i nový snímek Jasmily Žbaničové. Pro film Na cestě, který vypráví o příklonu sarajevského mladíka Amala k ortodoxnímu islámu, ale žádná cena nezbyla.
Turecký Med sice patřil k těm, o kterých se v kuloárech mluvilo s respektem, ale nepatřil k nejžhavějším adeptům na ceny, navíc na Berlinale vyhrávají spíše politické filmy.
Med natočený ve spolupráci s Německem zakončuje trilogii Semiha Kaplanoglu, ve které režisér mapuje pozpátku život titulního hrdiny Jusufa. V posledním filmu je synovi včelaře šest let a nastupuje do školy.
Snímek se odehrává v přírodních scenériích Anatolie a v pomalém tempu, bez hudby a takřka bez dialogů ukazuje, jak dětsví může navždy ovlivnit náše životy. Jusuf má v první třídě problémy se čtením, doma pomáhá otci, se kterým se dorozumívá "tajnou řečí". Jednoho dne se ale včelař nevrátí z hor, kde mají úly.
Střibrného medvěda za scénář dostal Na Jin, autor skriptu k čínskému filmu Odděleně spolu režiséra Wang Quan'ana, jenž celou přehlídku zahajoval.
Dvě ceny nezávislých porot získal odpoledne jediný český zástupce v letošním oficiálním programu. Kawasakiho růže Jana Hřebejka, která zahájila prestižní nesoutěžní sekci Panorama, se dostala mezi snímky, jež označily za nejlepší účastníky sekce ekumenická porota a Mezinárodní konfederace uměleckého a esejistického filmu.
Hřebejkova novinka byla kladně přijata festivalovým publikem a zaznamenala několik pochvalných recenzí. Někteří kritici napsali, že film měl být v hlavní soutěži.
Cenu publika v sekci Panorama získal dokument Zničená země režisérky Lucy Walkerové o lidech žijících na okraji společnosti; jeho tvůrci se mohou radovat i z ceny Amnesty International. Cenu Mezinárodní federace filmových kritiků FIPRESCI získalo soutěžní dánské drama Rodina režisérky Pernilly Fischerové Christensenové.
Své ceny oznámila více než desítka nezávislých porot. Teddy Award pro nejlepší film s homosexuální tematikou obdržela americká komedie The Kids Are All Right (Děti jsou v pořádku) režisérky Lisy Cholodenko. V nesoutěžním filmu, který nadchnul Berlinale, si lesbický rodičovský pár zahrály Julianne Mooreová a Annette Beningová.