Banksy: Street art je nejmasovější umění po punku

Radovan Holub, Berlín
15. 2. 2010 8:40
Dokument o graffiti osvítil letošní Berlinale
Foto: Reuters

Berlín - Berlín při 60. výročí svého festivalu překvapil hned několikrát. Za prvé sněhem. Že by se v okolí Tiergarten jezdilo na běžkách, pamatuju snad dvakrát v devadesátých letech. V tomhle období už bývalo v Berlíně zimavé jaro. Dnes tu klopýtají obchodníci evropského filmového trhu v závějích, z okolí hotelů odmetají portýři sníh košťaty a všechno včetně červeného a modrého koberce pokrývá šedivá břečka vzniklá ze soli a štěrku.

A další překvapení: do Berlína přijel s velkou parádou k novému Polanského filmu The Ghost Writer bondovský hrdina Pierce Brosnan, ale jako agent 007 si počínal hlavně Leonardo DiCaprio.

Foto: Aktuálně.cz

V novém Scorseseho snímku Shutter Island hraje policejního inspektora, jenž při hledání uprchlé, psychicky nemocné válečné vdovy Rachel v sobě najde tolik zmužilosti, že sleze dolů a zase nahoru sklaní stěnou včetně několika převisů.

Na opuštěném ostrově není kromě skal a lesů nic, jen psychiatrická léčebna pro těžce nemocné a kriminální pacienty a děsivý maják, ve kterém zlý lékař Ben Kingsley vykonává operace mozků. 

Thriller s politickými a psychiatrickými názvuky o strašácích z minulosti, které ničí i odolného inspektora DiCapria alias Danielse, ale nepatří mezi skvosty Scorseseho filmografie ani mezi skvosty festivalové soutěže. Novináři na něj reagovali chladně; část sálu chladně pískala, část chladně tleskala, žádné velké emoce.

Foto: Reuters

Nicméně fotografie slavného režiséra a DiCapria dostaly festival na titulní stránky novin hned vedle olympiády - což je pro Berlinale důležité. Se Scorsesem jakoby festival opakoval svou známou formuli: podobné distribuční filmy potřebuje jako fasádu a distribuční filmy zase potřebují, aby jim festival udělal neplacenou reklamu.

Tahle tradiční hra je záminka pro ten druhý, skutečný festival, který se odehrává někde pod blyštivou vrstvou. Zatím nejprovokativnější a patrně nejzajímavější film programu se odehrál mimo dosah Brosnana i DiCapria.

Je to britský (pseudo)dokument o britském graffiti umělci, který si říká Banksy. Tato britská ikona street artu kromě svého láká i důsledným skrýváním identity. Autor to sice vysvětluje účelově, že mu inkognito pomáhá unikat před žalobami, ale poskytuje mu i patřičně silný nástroj propagace s mysteriózním nádechem.

Ani k filmu Exit through the Gift Shop - název je podle jednoho z děl, kterými zaplavil loni muzeum v rodném Bristolu - proto nebyla a nebude žádná tisková konference.

Foto: BBC

Před novinářskou projekcí poslal Banksy mailem úvodní slovo, které bylo za asistence šéfky tiskového oddělení promítnuto před filmem. Banksy sedí ve stínu u autobusu a sděluje, že jde o film je experimentální natočený bez scénáře. Přiznává se, že snímek režíroval, ale ne moc. A doufá, že se bude líbit.

V celém jeden a půl hodinovém filmu uváděním v hlavním programu, ale mimo soutěž nevidíme ani jednou Banksymu do tváře, jen jedenkrát zahlédneme jeho nos. Nic víc. Film je velkorysou a plamennou obhajobou street artu. Story se ale netočí kolem Banksyho, nýbrž kolem excentrického francouzského milovníka umění Thierryho Guetty.

Žije už léta v Los Angeles a zbohatl na obchodu s módním textilem. Je to člověk, který věnoval celý život amatérskému filmování prakticky všeho. Údajně kvůli smrti matky, která přišla tak rychle, že po matce nezbyla památka a Thierry nyní trpí nutkavou potřebou vše zachycovat.

Foto: BBC

Shodou okolností je jeho bratranec známý streetartista jménem Invader (1969), který díky inspiraci počítačovou hrou Space Invaders skládá své postavičky z malých dlaždiček do formy jakýchsi mozaik, které lepí na mosty, fasády, pod střechy budov. Dělá to prakticky ve městech všech světadílů a své umění nazývá právě „invazí".

Thierry se chytí Invadera za šos a jezdí s ním po světě. Je ochoten lézt na mosty a šplhat na budovy. To Invaderovi imponuje, ale nakonec se jejich kroky rozcházejí. Přes Invadera se Thierry dostane k dalším hvězdám streetartového nebe, jako jsou Shepard Fairey, mimo jiné autor slavné Obamovy podobizny, nebo Neckface, Buffmonster a Swoon.

Film vrcholí, když Thierry přijde k Banksymu. Zaznamenávají spolu, jak Banksy v Jeruzalémě pomalovává zeď mezi židovskými a palestinskými územími obrázkem s pohledem na moře a palmy - jakási iluze svobody a naděje. Od novin za to dostává přezdívky West Banksy a „Robin Hood umění".

Foto: BBC

Dalším zaznamenaným činem art teroristy Banksyho je umístění figurín vězňů z Guantánama v Disneylandu - za to dokumentujícího Thierryho chytí ostraha a předá ho policii. Ale fikaný Francouz před policií vymaže celý film a po čtyřech hodinách ho pro nedostatek důkazů pustí.

V Los Angeles má pak Banksy výstavu, kterou otevírá načerveno pomalovaný slon, je tu plno koláží a ready mades. Tady Banksy a Thierry prodají vejpůl rozřízlou britskou telefonní budku za 550 tisíc dolarů.

A nakonec si Thierry Guetta založí vlastní studio street artu a říká si Mr. Brainwash (Pan Vymývač mozků). Začne zaměstnávat umělce a organizátory  a uspořádá další výstavu, svým významem srovnávanou s výstavou děl Andyho Warhola.

Film oslavuje street art coby „nejmasovější umění po punku", zároveň reflektuje situaci, do níž se tento umělecký žánr a Banksy coby jeho přední ikona dostali. Ptá se, nakolik se street art, který má fungovat jako lidové umění, stal záležitostí byznysu? Nestaly z umělců celebrity a nejsou součástí mainstreamu, který karikují?

Foto: Bonhams
Čtěte také:
Na Berlinale míří James Bond i komisař Rex
Na muzeum, které napadl art terorista, se stojí fronty

Proč Banksy ani jednou neukáže obličej? Není to už spíš póza umělce a marketingový tah než nutnost? Proč Shepard Fairey  nebo bývalý Banksyho mluvčí Steve Lazaridis vystupují ve filmu veřejně a Banksy nikoli? 

Je street art skutečně široce pojaté liberální umění a hnutí, nebo je to nový žánr s přísnými pravidly a několika avantgardními umělci v čele, kteří diktují, jak bude street art vypadat? Je to volná tvorba nebo umění vázané na roli elity?

Foto: Reuters

Možná je to film důležitý spíš pro generaci počítačových her víc než pro střední generaci tradicionalistů, kteří mají rádi filmy o tom, jak chlapec potkal dívku. V každém případě jde o film, který se v moři slz a rodinných dramat dosavadního soutěžního programu vyjímá svou jinakostí.

Vedle mě na novinářské projekci seděl mladík s černou kápí na hlavě a měl takovou radost, že se co chvíle mlátil do kolen a hlasitě se řehtal. „Tak," řekl jsem si, „tenhle film  má zcela jasně dvě vrstvy. Jedna je pro zasvěcené a druhá pro profánní diváky, jako jsem já."  Že ale mluví dost přesvědčivě k oběma vrstvám, považuju za mimořádný přínos.

Film byl uveden už na nedávno skončeném Sundance a zřejmě „za účasti autora" - v Park City zachytili několik jeho tradičních nasprejovaných děl. U někdejší Berlínské zdi se zatím žádného Banksyho vtípky ani politické a popkulturní komentáře neobjevily.

 

Právě se děje

Další zprávy