Recenze: Netrpělivost srdce ve Stavovském divadle překvapuje hororovým laděním

Edita Pavlíny Štorkové působí jako zvětšenina rozcuchané dřevěné panny, již často třímá v náručí.
Foto: Martin Špelda
Saša Hrbotický Saša Hrbotický
12. 11. 2018 13:40
Podruhé během čtyř let, kdy je uměleckým ředitelem Činohry Národního divadla, zde Daniel Špinar inscenuje vlastní dramatizaci velké románové předlohy.

Po Pýše a předsudku Jane Austenové tentokrát zvolil autora těžšího kalibru, meziválečného rakouského prozaika Stefana Zweiga. Adaptace jeho románu Netrpělivost srdce měla ve Stavovském divadle premiéru uplynulou sobotu.

Foto: Martin Špelda

Knižní předloha vypráví příběh chudého poručíka Antona Hofmillera, jenž se v předvečer první světové války v zapadlém posádkovém městě seznámí se zámožným zbohatlíkem Kekesfalvou a jeho ochrnutou dcerou. Série omylů i záměrných manipulací vrhá mladého poručíka do zoufalé situace a ústí v tragédii.

Daniel Špinar pojal divadelní adaptaci jako atraktivní psychologický horor, zaměřený na soucit a neopětovanou lásku mezi vojákem a fyzicky postiženou dívkou. Oproti předešlým inscenacím se režisér krotí v užívání scénických efektů a do popředí výrazněji staví herce. Přesně odhaduje nosnost předlohy i její dramatický potenciál.

Jako autor dramatizace se Špinar v úvodních obrazech přesto zbytečně důsledně drží prozaického předobrazu, neboť hlavního hrdinu nechává odvyprávět i to, co by se dalo opomenout nebo přetavit do dialogů a hereckých akcí. S gradující zápletkou však režie začne s verbálními i mimickými komentáři protagonisty Hofmillera pracovat účelně. Využívá je jako pohotový, často ironický prostředek k vyjádření skutečných pocitů.

Špinar rozvíjí a graduje bizarní, hororovou atmosféru, která souzní s dějem, a přitom není samoúčelná, neboť slouží jako obraz pekla lidských úzkostí, slabostí a vášní. A nouze není ani o drastický černý humor, obzvlášť ve scénách s těžce handicapovaným děvčetem a jeho střídavým dožadováním se i odmítáním pozornosti a pomoci.

Sevřený, převážně komorní charakter příběhu narušuje několik skupinových výjevů z vojenského prostředí. Některé jsou funkční, jiné spíš ilustrativní.

Strohá scéna Andreje Ďuríka se třemi identickými prostorami pokrytými fádní tapetou důmyslně využívá točnu. Nikoliv jako pouhý nástroj pro rychlou změnu prostředí, ale především coby významotvorný element. Otáčivý pohyb ve spojitosti s Hofmillerovým častým přebíháním z jedné místnosti do druhé evokuje situaci štvance, jenž se kvůli soucitu s postiženou bytostí ocitl na nebezpečně rozjetém emocionálním kolotoči.

Ve scénách ze zámeckého sídla zbohatlíka Kekesfalvy se na jinak prázdném jevišti objevují průhledné pulty se zákusky, snad jako symbolem nezbytných rakouských rituálů.

Foto: Martin Špelda

Radúz Mácha v ústřední roli citově rozpolceného mladíka podává mimořádný výkon. Dvě hodiny nezmizí z jeviště. Hraje v sebevražedném tempu, výborně pracuje s rytmem, rychlými střihy mění nálady. Jeho Hofmiller je komplikovanou postavou. Po úvodním šoku, kdy k tanci omylem vyzve ochrnutou dívku Editu, se samou radostí, že mu bylo odpuštěno, stává okouzlujícím bonvivánem. Užívá si pozornosti Edity i její oddané sestřenice Ilony, aniž by vnímal, na jak tenký led vstupuje.

Čím víc se zamotá do nástrah, které před něj ochrnutá slečna i její nejbližší kladou, tím hlubšímu zoufalství propadá. Soucit se u něj střídá se zděšením a s lichými pokusy vycouvat z nepříjemné situace. A Hofmiller se nachází hned ve dvojím ohni, protože zároveň musí čelit výsměchu kolegů z armády.

Způsob, jímž Radúz Mácha propojuje náročné fyzické akce s drásavou niterností, je jedinečný v kontextu první scény i českého divadla obecně.

Edita Pavlíny Štorkové kostýmem, parukou, líčením i škubavými pohyby působí jako zvětšenina rozcuchané dřevěné panny, již často třímá v náručí. Je odpudivá sebestředností a záchvaty hysterie, o to víc překvapí, když ve slabé chvilce otevřeně uzná nesnesitelnost vlastního chování.

V jedné z nejpůsobivějších scén Edita použije panenku jako návnadu, aby se strojenou dětskou zpupností přilákala Hofmillera k sobě. Pak se mu bleskurychle přisaje k ústům. Když se konsternovaný poručík zbaví jejího sevření, odbíhá a dávením se snaží zbavit pachuti hrůzného polibku. V inscenaci ovšem chybí protiváha, moment, který by dovolil aspoň záblesk sympatie se zmrzačenou hrdinkou.

Stefan Zweig: Netrpělivost srdce

Dramatizace a režie: Daniel Špinar
Stavovské divadlo, Praha, premiéra 8. listopadu, nejbližší reprízy 21. listopadu a dále 6., 12. a 26. prosince

Výborného ztvárnění se dostalo také dalším aktérům. Vladimír Javorský jako židovský zbohatlík Kekesfalva je milujícím ustaraným otcem i zpola upírským přízrakem, jenž na Hofmillerovi uplatňuje nejhrubší formy citového vydírání.

Editin ošetřující doktor Condor v podání Vladislava Beneše si diváky podmaní lidsky hřejivými tóny. Jeho slepá žena Klára, jak ji ztělesňuje Taťjana Medvecká, dokáže být ledově nepříjemná a zlá, ale ukáže i pokornou a zjihlou tvář. V epizodní roli Plukovníka se zaskví robustní herecký projev Jiřího Štěpničky. U Ilony v podání Jany Strykové převažují věcné tóny, motivace jejího oddaného postoje ke zpovykané Editě však zůstane zastřená.

Netrpělivost srdce na scénu Stavovského divadla přináší mimořádně silný příběh. Ve spojení s invenčním režijním rukopisem Daniela Špinara a výraznými hereckými kreacemi představuje jeden z nejlepších titulů, jaké Činohra Národního divadla dnes nabízí.

 

Právě se děje

před 2 minutami

Babiš navrhl zvýšit zdanění hazardu, vynést má až 300 milionů korun

Premiér Andrej Babiš (ANO) navrhl zvýšit zdanění většiny druhů hazardu, a to v rozmezí od dvou do sedmi procentních bodů. Pouze pro loterie a technické hry, tedy hlavně hrací automaty, chce ponechat nynější sazbu 35 procent, která je již nyní nejvyšší sazbou pro hazard. Do státního rozpočtu to má přinést až 300 milionů korun ročně. Svůj záměr vložil jako poslanecký pozměňovací návrh k vládnímu daňovému balíčku, který v úterý Sněmovna odeslala do závěrečného čtení. Babiš už k němu předtím vložil návrh na zrušení superhrubé mzdy a zdaňování hrubé mzdy sazbami 15 a 23 procent.

Premiér navrhuje zvýšit sazby daně z 23 na 25 procent u kurzových sázek, totalizátorových her, tombol a turnajů malého rozsahu. U binga a živé hry pak chce zvýšit sazby zdanění z 23 na 30 procent. "Toto navrhované navýšení sazeb koresponduje s původním návrhem úpravy zdanění dotčených hazardních her obsaženém v loňském vládním návrhu daňového balíčku," uvedl premiér.

Zdroj: ČTK
před 15 minutami

Škodě Auto za devět měsíců klesl provozní zisk o 60 procent

Automobilce Škoda Auto za prvních devět měsíců letošního roku klesl provozní zisk o 60 procent na 469 milionů eur (12,9 miliardy Kč). Negativní dopad na hospodaření měl zejména nižší objem prodeje způsobený epidemií nemoci covid-19, vývoj směnných kurzů a také mimořádné výdaje spojené s emisemi. Tyto dopady částečně kompenzovaly nižší fixní náklady a náklady na vývoj a optimalizace nákladů na produkty. Oznámil to dnes mateřský koncern Volkswagen.

Tržby mladoboleslavské automobilce klesly o 25,9 procenta na 12 miliard eur (329 miliard Kč). Odbyt se snížil o 25,9 procenta na 596.000 vozů. Mezi nejoblíbenější modely patřily Scala, Kamiq a Octavia Combi.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Dva teroristy, kteří spáchali útok v Bamaku, odsoudil malijský soud k trestu smrti

Malijský soud odsoudil dva islamisty k smrti za účast v útocích mířených proti cizincům v metropoli Bamaku v roce 2015, informuje server BBC. Březnový útok na noční klub La Terrasse a listopadové přepadení hotelu Radisson Blu si vyžádaly dohromady nejméně 25 obětí. Jeden z obviněných před soudem řekl, že je na teroristické činy, k nimž se přihlásilo islamistické uskupení Murábitún, hrdý.

V Mali, které čelí od roku 2012 islamistickému povstání, nejsou soudy s džihádisty časté, připomíná BBC. Malijské armádě se i přes podporu od mise OSN a francouzských vojsk nedaří působení islamistů v zemi zastavit.

Jeden z odsouzených, Mauritánec Fawaz Ould Ahmeida, uvedl, že na klub La Terrasse zaútočil, aby se pomstil za komiksy s prorokem Mohamedem, které otiskl francouzský týdeník Charlie Hebdo. Při tomto útoku zemřeli tři Malijci, Belgičan a Francouz. Kvůli účasti v útoku byl odsouzen k smrti také Sadou Chaka, druhý obviněný.

Ahmeidu zároveň soud shledal vinným za organizaci útoku na hotel Radisson Blu. Ozbrojenci drželi devět hodin 170 hotelových hostů a zaměstnanců jako rukojmí a nejméně 20 z nich usmrtili, než kontrolu nad budovou převzaly bezpečnostní síly. Mezi oběťmi bylo nejméně 13 cizinců pěti různých národností.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Mexiku objevili masové hroby s 59 těly, nejspíš oběťmi drogových gangů

V tajných masových hrobech ve státě Guanajuato ve středním Mexiku byly nalezeny pozůstatky těl 59 lidí. Oblastí v posledních letech zmítá násilí drogových gangů, informovala s odvoláním na mexické úřady agentura Reuters.

Většina těl patřila velmi mladým lidem, či dokonce nezletilým, nejméně deset z nich byly ženy, řekla ve středu novinářům předsedkyně národní komise pro pohřešované osoby Karla Quintanaová. Jedná se o dosud největší odhalení tajných masových hrobů v Guanajuatu, dodala s tím, že pátrání iniciovali příbuzní zmizelých.

Pochmurný nález učinily úřady v okresu Salvatierra, kde se v poslední době zvýšil počet vražd v důsledku války znepřátelených drogových kartelů. V celém Guanajuatu s necelými šesti miliony obyvatel bylo mezi letošním lednem a srpnem evidováno 2250 vražd, což představuje nárůst o čtvrtinu v porovnání se stejným obdobím v předchozím roce.

Zdroj: ČTK
Další zprávy