Drábkova nová hra je ostrá jako břitva, na mušku si bere nacionalisty i Okamuru

Saša Hrbotický Saša Hrbotický
23. 10. 2018 12:17
David Drábek napsal hru o vyšetřovatelce, která má hororové sny o Václavu Klausovi starším, a policistovi, jenž se touží stát ženou. Pátrání po vraždě Araba v Nuslích je vede do výcvikového tábora „slušnočechů" připravujících se na střet s imigranty.
Zasvěcenějším divákům se inscenace jeví jako takřka věrný obraz reality.
Zasvěcenějším divákům se inscenace jeví jako takřka věrný obraz reality. | Foto: Městská divadla pražská

Pro svůj start v Městských divadlech pražských, kde nově působí jako kmenový režisér, si zkušený dramatik David Drábek napsal jízlivou detektivní grotesku. Jeho novou hru nazvanou Kanibalky: Soumrak samců inspirovaly temné skandinávské kriminálky, je však také skrz naskrz nasáklá tuzemskou atmosférou rozštěpené společnosti.

V inscenaci, kterou sám režíroval, Drábek pohlíží na výbuchy nacionalismu, politického samožerství, ale třeba i znejasněné mužské a ženské totožnosti. Je to satira ostrá jako břitva, sycená situačním i slovním humorem. Podíl na úspěchu inscenace má šťastná volba ústředního hereckého dua Vanda Hybnerová a Jiří Hána i hudba Darka Krále.

Drábkově novince kupodivu příliš neubližuje ani zjevná disproporce mezi oběma částmi představení. Ta první je vlastně jen dlouhou, ale vtipnou expozicí, v níž se seznamujeme se svérázným policajtským tandemem Iggy a Diana. Iggy v podání Vandy Hybnerové působí jako přímočará, věcná, skeptická ženská. Absenci fungujících milostných vztahů si dříve kompenzovala brouzdáním po sociálních sítích, teď propadá závislosti na alkoholu.

Její policejní parťák v podání Jiřího Hány je mužem ve fázi přerodu. Touží se stát ženou, nechává si říkat Diana, nosí blond paruku a pravidelně dochází na sezení skupiny pánů usilujících o změnu pohlaví. Jejich seance pod taktovkou nervní terapeutky - hraje ji výborná Eva Leinweberová - je první velkou scénou, v níž se rozezvučí Drábkova režijní jistota. Herce vede k vyvážené nadsázce tak, aby se vyhnuli podbízivým karikaturám zženštilosti, známým z laciných frašek.

Teprve po přestávce se začíná odvíjet detektivní příběh pátrání po vrazích několika Arabů, jejichž zmasakrované ostatky byly nalezeny v pražských Nuslích. Stopy a také rozkaz vševidoucího šéfa vedou ústřední policejní dvojici na venkov, do výcvikového tábora "slušnočechů", kteří se připravují na střet s imigranty. V přestrojení za drsné vlastence se Iggy s Dianou snaží infiltrovat do jednotky nacionalistů a vypátrat pachatele protiarabského pogromu. Že vše dopadne jinak, je nasnadě, ale o detektivní zápletku a její krkolomné rozuzlení tady příliš neběží.

Vanda Hybnerová i Jiří Hána pochopili autorský a režijní záměr, prokazují porozumění pro žánr vykloubené komedie, nebojí se své hrdiny ukázat v jejich směšnosti, někdy i trapnosti, aniž by ztratili sympatie diváků. Hybnerové Iggy je unavená žitím bez mužské opory i věčným bojem se zlem, přesto neztrácí mravní integritu. Jiří Hána v roli Diany volí měkká gesta a intonaci, a v komické zkratce tak výstižně charakterizuje dilema ženské duše uvězněné v mužském těle.

I když se humor hry Kanibalky: Soumrak samců odvíjí v intencích bláznivě fabulované satirické detektivky, Drábek se nebojí vkládat do děje otevřené útoky na konkrétní politiky, jako jsou Václav Klaus senior i junior, Tomio Okamura či prezident Zeman. Adresnost, která by mohla propadnout do prvoplánové satiry, je neustále vyvažována nespoutanou představivostí a rafinovanými přeskoky do surrealistické bizarnosti, jak ji na scéně zhmotňují halucinace opilé Iggy.

Právě v tomto duchu režisér koncipuje jeden ze silných obrazů, nechutný hororový sen, v němž torzo Václava Klause staršího v narcistním vytržení pojídá samo sebe. Zcela jiný, hravě zcizující odstín humoru vnáší na scénu etuda se vzteklou herečkou, jež se bouří proti potupnému úkolu ztělesňovat jelena v říji - jde o další z proměn herečky Evy Leinweberové.

Režisérův záměr odlehčeně zpracovat vážné téma vrcholí v klíčové sérii výjevů z tábora protimuslimských bojovníků. Na pozadí selankovitě české ladovské krajiny, jak ji navrhl scénograf Jakub Kopecký, defiluje bizarní skvadra pologramotných individuí. Neobratně žonglují s pojmy pochytanými na konspiračních webech, polévají se octem na obranu proti chemtrails, cvičí v bojových uměních a nadšeně mezi sebou vítají návštěvu Tomia Okamury. Mezi zfašizovanými vlastenci nechybí muž s výmluvným krycím jménem Miloš ani naivka Česká písnička, nápadně připomínající Olivii Žižkovou.

David Drábek: Kanibalky – Soumrak samců

Režie: David Drábek
Městská divadla pražská, Divadlo Rokoko, premiéra 20. října, nejbližší reprízy 24. a 31. října a znovu 16., 17., 21. a 26. listopadu

Do monologu velitele Bílého jezdce v přesvědčivém podání Radima Kalvody však autor vnáší i překvapivě vážné, skoro dojemné tóny, a věrohodně poodhaluje sociální kořeny nacionalistického třeštění jinak obskurních postav.

Publikum neznalé českých poměrů by Kanibalky mohlo považovat za hyperbolizovanou satiru plnou vtípků, šikovně vypointovaných dialogů a kdesi v podtextu také lehkého smutku. Není vinou autora a režiséra v jedné osobě, že zasvěcenějším divákům se inscenace jeví jako takřka věrný obraz reality. Divadlo Rokoko získalo titul, jenž nebude mít nouzi o diváky prahnoucí po řízné komedii, která umí tnout do živého. Jen paranoidní nacionalisté zprava i zleva by se návštěvě měli pro jistotu vyhnout.

před 7 minutami

Babiš navrhl zvýšit zdanění hazardu, vynést má až 300 milionů korun

Premiér Andrej Babiš (ANO) navrhl zvýšit zdanění většiny druhů hazardu, a to v rozmezí od dvou do sedmi procentních bodů. Pouze pro loterie a technické hry, tedy hlavně hrací automaty, chce ponechat nynější sazbu 35 procent, která je již nyní nejvyšší sazbou pro hazard. Do státního rozpočtu to má přinést až 300 milionů korun ročně. Svůj záměr vložil jako poslanecký pozměňovací návrh k vládnímu daňovému balíčku, který v úterý Sněmovna odeslala do závěrečného čtení. Babiš už k němu předtím vložil návrh na zrušení superhrubé mzdy a zdaňování hrubé mzdy sazbami 15 a 23 procent.

Premiér navrhuje zvýšit sazby daně z 23 na 25 procent u kurzových sázek, totalizátorových her, tombol a turnajů malého rozsahu. U binga a živé hry pak chce zvýšit sazby zdanění z 23 na 30 procent. "Toto navrhované navýšení sazeb koresponduje s původním návrhem úpravy zdanění dotčených hazardních her obsaženém v loňském vládním návrhu daňového balíčku," uvedl premiér.

před 20 minutami

Škodě Auto za devět měsíců klesl provozní zisk o 60 procent

Automobilce Škoda Auto za prvních devět měsíců letošního roku klesl provozní zisk o 60 procent na 469 milionů eur (12,9 miliardy Kč). Negativní dopad na hospodaření měl zejména nižší objem prodeje způsobený epidemií nemoci covid-19, vývoj směnných kurzů a také mimořádné výdaje spojené s emisemi. Tyto dopady částečně kompenzovaly nižší fixní náklady a náklady na vývoj a optimalizace nákladů na produkty. Oznámil to dnes mateřský koncern Volkswagen.

Tržby mladoboleslavské automobilce klesly o 25,9 procenta na 12 miliard eur (329 miliard Kč). Odbyt se snížil o 25,9 procenta na 596.000 vozů. Mezi nejoblíbenější modely patřily Scala, Kamiq a Octavia Combi.

Dva teroristy, kteří spáchali útok v Bamaku, odsoudil malijský soud k trestu smrti

Malijský soud odsoudil dva islamisty k smrti za účast v útocích mířených proti cizincům v metropoli Bamaku v roce 2015, informuje server BBC. Březnový útok na noční klub La Terrasse a listopadové přepadení hotelu Radisson Blu si vyžádaly dohromady nejméně 25 obětí. Jeden z obviněných před soudem řekl, že je na teroristické činy, k nimž se přihlásilo islamistické uskupení Murábitún, hrdý.

V Mali, které čelí od roku 2012 islamistickému povstání, nejsou soudy s džihádisty časté, připomíná BBC. Malijské armádě se i přes podporu od mise OSN a francouzských vojsk nedaří působení islamistů v zemi zastavit.

Jeden z odsouzených, Mauritánec Fawaz Ould Ahmeida, uvedl, že na klub La Terrasse zaútočil, aby se pomstil za komiksy s prorokem Mohamedem, které otiskl francouzský týdeník Charlie Hebdo. Při tomto útoku zemřeli tři Malijci, Belgičan a Francouz. Kvůli účasti v útoku byl odsouzen k smrti také Sadou Chaka, druhý obviněný.

Ahmeidu zároveň soud shledal vinným za organizaci útoku na hotel Radisson Blu. Ozbrojenci drželi devět hodin 170 hotelových hostů a zaměstnanců jako rukojmí a nejméně 20 z nich usmrtili, než kontrolu nad budovou převzaly bezpečnostní síly. Mezi oběťmi bylo nejméně 13 cizinců pěti různých národností.

V Mexiku objevili masové hroby s 59 těly, nejspíš oběťmi drogových gangů

V tajných masových hrobech ve státě Guanajuato ve středním Mexiku byly nalezeny pozůstatky těl 59 lidí. Oblastí v posledních letech zmítá násilí drogových gangů, informovala s odvoláním na mexické úřady agentura Reuters.

Většina těl patřila velmi mladým lidem, či dokonce nezletilým, nejméně deset z nich byly ženy, řekla ve středu novinářům předsedkyně národní komise pro pohřešované osoby Karla Quintanaová. Jedná se o dosud největší odhalení tajných masových hrobů v Guanajuatu, dodala s tím, že pátrání iniciovali příbuzní zmizelých.

Pochmurný nález učinily úřady v okresu Salvatierra, kde se v poslední době zvýšil počet vražd v důsledku války znepřátelených drogových kartelů. V celém Guanajuatu s necelými šesti miliony obyvatel bylo mezi letošním lednem a srpnem evidováno 2250 vražd, což představuje nárůst o čtvrtinu v porovnání se stejným obdobím v předchozím roce.