Praha - Divadla v listopadu ukážou, co nám svoboda dala a minulost vzala
Letošní listopad se nese v duchu oslav čtvrtstoletí svobody. Mnohé scény při této příležitosti připravily zajímavé speciální programy a akce.
Za pozornost stojí také divácky oblíbený celoevropský projekt Noc divadel, která se odehraje 15. listopadu i na mnoha místech České republiky. Kromě této bohaté nadílky se diváci můžou těšit i na premiéry, ve kterých se budou tvůrci ohlížet za minulostí, ale i bilancovat svobodnou současnost.
Ivan Lamper, Jiří Adámek: Po sametu
Režisér Jiří Adámek se dlouhodobě věnuje netradičním divadelním formám, ve kterých propojuje pohyb, zvuk, specifickou hudebnost a vlastní výpověď. Tentokrát ho Národní divadlo zaangažovalo do projektu, kterým si naše první scéna chce připomenout 25. výročí Sametové revoluce.
Východiskem pro tuto scénickou kompozici se staly humorně-poetické články Ivana Lampera v týdeníku Respekt. Publicistický materiál je zárukou velice konkrétní výpovědi, která bude divadelními prostředky glosovat společenské a politické dění „po Sametu“.
Zároveň je práce s žurnalistikou na divadle podmíněna originálním divadelním viděním. Jiří Adámek se ale nebojí propojovat nepropojitelné a divadlo vnímá velmi široce a neokleštěně, neomezuje se na tradiční poetiky či prostory. Toto připomenutí naší minulosti bude plné humoru, nadsázky ale i vážnosti a poezie.
Premiéra 17. listopadu na Nové scéně Národního divadla
Marie Nováková, Zuzana Burianová: Explosis
Za poslední rok vzniklo v Praze hned několik divadelních prostorů. Jedním z nich je působivá ostrovní Vila Štvanice, která již minulé léto ožila interaktivním Golemem.
Skupina mladých divadelníků, kteří si říkají Tygr v tísni, se rozhodla po fenomenálním úspěchu této inscenace zprovoznit Vilu jako stálou kulturní scénu.
Jde o projekt, který v České republice nemá obdoby – samotná Vila, její prostor, temná zákoutí a genius loci zašlé slávy pražské aristokracie se totiž stala integrální součástí uměleckých výstupů.
Nejnovější premiéra Explosis čerstvých absolventů DAMU nás zavede do světa českého předrevolučního undergroundu.
I tato inscenace, podobně jako Po Sametu, bude autentickou výpovědí založenou na archivních materiálech. Explosis vychází ze života, básnického díla, manifestů, korespondence, deníkových záznamů a obrazů Vladimíra Boudníka, tvůrce vlastního stylu zvaného explosionalismus, grafika, dělníka a literární postavy knih Bohumila Hrabala. Dalšími postavami autorské inscenace budou jeho přátelé Vladislav Merhaut, Egon Bondy a samotný Hrabal.
Premiéra 2. listopadu ve Vile Štvanice
Jospeh Tmim, VerTeDance: Traces; Charlotta Öfverholm: Lucky
Listopadová premiéra v Divadle Ponec naopak divákům ukáže, co všechno se díky otevřeným hranicím do naší kultury dostalo. Jedinečná mezinárodní spolupráce výjimečných tanečníků vyústila do dvou inscenací uváděných v jeden večer. Švédsko-izraelsko-česká koprodukce je důkazem a připomínkou, že naše kultura je součástí celosvětového kulturního dialogu.
První taneční představení Traces je inspirováno izraelskou hudbou a dílem Fridy Kahlo. Reflektuje tíživé duševní stavy osamocení a šílenství, které vedou až k opouštění vlastního těla.
One-woman show švédské choreografky Charlotty Öfverholmové s názvem Lucky je o touze po štěstí a věčném životě. Mísí zde prvky tance, cirkusu, fyzického divadla, text i hudbu v jedinečném koktejlu, který je oslavou života a toho, co po něm možná následuje.
Premiéra 18. listopadu v Divadle Ponec