Temperamentní tanečníci, a především autorka i protagonistka představení, si záhy získali publikum. To se k nim ochotně přidávalo, zpívalo, v závěru v hledišti i trochu tančilo. Silvia Gribaudi se na Tanec Praha, který letos slaví 35. výročí, opakovaně vrací.
Grand Jeté v překladu znamená Vrcholný skok, v klasickém baletu je to velký skok z jedné nohy na druhou, při němž jsou končetiny napnuté, ve výskoku se překříží a při tom se celý trup otočí o 180 stupňů. Grand Jeté v klasickém baletu často patří k finále. Stejnojmenné představení jím však nekončí, nýbrž jej pojímá coby zdroj nového začátku.
Choreografka a desítka tanečníků si trochu utahují z klasického baletu, činí tak ale s pokorou a znalostí věci. Parodují dril, jaký k tréninku baletních umělců patří i ve 21. století, a seznamují publikum s tím, jak rozdílný je současný tanec od klasického, případně jak se mohou doplňovat.
I jinak nepříliš spontánní české publikum v Ponci reagovalo na autorčiny jemné grimasy. Některým částem vystoupení pak vytvořilo doprovod zpěvem či hromadným "brumendem" známé melodie z Labutího jezera.
Choreografka a performerka z italského Turína Silvia Gribaudi ve své tvorbě spojuje tanec s ironií, stejně jako divadlo a hudbu jej vnímá s důrazem na tělo a vztah s divákem. Její mezinárodní kariéru odstartovalo sólo A corpo libero z roku 2009, za něž získala nejedno ocenění i pozvání. Na festivalu Tanec Praha předloni sklidila ovace za humorně pojaté Graces, další rok tu uvedla duet s choreografkou Terezou Ondrovou. Její novinku Grand Jeté příští úterý 12. června mohou spatřit ještě návštěvníci brněnského Národního divadla.
Jubilejní ročník mezinárodního festivalu Tanec Praha divákům do 28. června nabídne návrat i dalších umělců, kteří již v metropoli hostovali, stejně jako nové tvůrce. Pražskou část zakončí 27. června vlámský soubor Peeping Tom, který se vrátí po deseti letech. Kromě metropole přehlídka zavítá do 25 měst a obcí v Česku. Stejně jako loni je i letos na programu sekce Focus Ukraine zaměřená na ukrajinské tvůrce.
Brazilské tanečníky s umělci z Čech a Ukrajiny spojí brazilská choreografka Flávia Tápias v inscenaci Rotas Afora. Výsledek jejich setkání ve formě projektu uzpůsobeného na míru konkrétnímu veřejnému prostoru bude kromě Prahy k vidění v Broumově, Brně, Českých Budějovicích a Liberci.
Mezi velkými jmény, která Tanec Praha přivítá, bude poprvé Jan Martens, slavná postava vlámské konceptuální scény. Jeho 17 performerů ve věku 18 až 71 let stane 19. června na jevišti pražského Divadla Hybernia.