Naharin patří k nejvýznamnějším osobnostem současného tance, už několik dekád udává směr, styl a ovlivňuje jeho vývoj. "V 90. letech minulého století vytvořil vlastní pohybový jazyk gaga a své choreografie tvoří právě v tomto jazyce," uvádí mluvčí divadla Šárka Swiderová.
Hora pochází z roku 2009. Ostravskou inscenaci nastudovali kmenoví tanečníci zdejšího souboru Národního divadla moravskoslezského, což pro Naharina není obvyklé. Své choreografie tvoří pro izraelskou Batsheva Dance Company a jen výjimečně je dovolí tančit jiným kolektivům.
"Sám choreograf přirovnal Horu k hřišti s vlastními pravidly. Jedenáct tanečníků rozehraje pohybovou fantazii na hudbu, kterou všichni dobře známe. Pohyby, které vidíme, jsou ale nečekané, originální, jdou až na hranici lidských možností. Na scéně dominuje až fluorescenční zelená barva, tanečníci v minimalistických černých kostýmech tvoří před diváky něco nového, úžasného a strašidelně krásného," avizuje mluvčí.
Naharin na projektu spolupracoval se dvěma japonskými skladateli a tvůrci elektronické hudby. Ti pro něj upravili slavné melodie Clauda Debussyho, Modesta Musorgského, Richarda Strausse, Edvarda Griega, ale třeba také ústřední motiv Johna Williamse z filmové ságy Hvězdné války. Naharin použil též skladbu Data Matrix současného japonského komponisty Rjódžiho Ikedy.
Návštěvníci Národního divadla moravskoslezského měli zatím možnost vidět pouze Naharinovo krátké Bolero s hostující sólistkou Natašou Novotnou a členkami izraelského souboru Batsheva Dance Company. Premiéru mělo roku 2016. Novotná dnes působí jako repetitorka ostravského baletu, podílela se také na nastudování Hory a zároveň je stále jedinou certifikovanou lektorkou pohybového jazyka gaga v Česku.