Divadelní tipy - Po divadelně chudém lednu budou mít v únoru pražští diváci žně. Premiérami se to v programech divadel jenom hemží a vybírat si budeme ze široké palety žánrů. Trojici nejzajímavějších inscenací spojuje depresivní tón a hloubavé psychologické úvahy o dnešním bizarním světě. Rozhodně bude o čem přemýšlet.
Guillermo Rosales: Boarding home. Na dně
Divadlo Na zábradlí, ve kterém došlo k dobře známým personálním změnám, postupně pod novým vedením mění i repertoár a přínáší spoustu zajímavých titulů. Jedním z nich je dramatizace románu Boarding home kubánského enfant terrible Guillerma Rosalese. Autor, který sám bojoval s psychickou nemocí, přináší velice komplexní a barvitý obraz o pobytu v blázinci.
Titul Boarding home se literární kritikou vyslovuje jedním dechem s Přeletem nad kukaččím hnízdem a zajisté tady najdeme spoustu podobností. Zejména je to nekompromisní a přímý pohled tváří v tvář duševní nemoci, ale i společenskému odsouzení. Postavy jsou na okraji společnosti a ztrácí veškeré civilizační návyky.
Román je tak anatomií animálnosti, která se skrývá v každém z nás. Zároveň se v něm prolíná rovina reality a blouznění, což nabízí mnohé zajímavé scénické realizace.
Režisér Jan Antonín Pitínský angažoval kromě členů hereckého ansámblu Divadla Na zábradlí i hostujícího Pavla Lišku, který je v českém divadle a kinematografii již prototypem outsidera a blázna. Inscenace jistě nebude šetřit krutostí a explicitní brutalitou.
Premiéra 21. a 22. února 2014, 19:00 v Divadle Na zábradlí
Jiří Havelka a kol.: Korekce
Taneční skupina VerTeDance se rozhodla navázat na úspěšnou site-specific inscenaci Naučená bezmocnost. Ta prostřednictvím tance v prostředí bývalé pitevny rozvíjela motiv chorobné apatie, která je výsledkem neschopnosti člověka čelit problémům. Podobně depresivní téma bude mít i pokračovaní s názvem Korekce, v režii Jiřího Havelky.
Právě bezmocnost člověka v dnešním světě je ústředním motivem nové inscenace. Stává se tak dalším dílkem do mozaiky patopsychologie dneška. Vychází z originální myšlenky o tom, že pro člověka je svoboda vlastně únavná. Svobodě se obecně připisují jenom pozitivní hodnoty, ovšem dopad na lidskou psychiku může mít i tragický. Neustálá nutnost o něčem rozhodovat a tíha odpovědnosti za tyto rozhodnutí jsou zdrojem mnoha psychických potíží.
V provedení znamenitých a oceňovaných tanečníků se začnou rozvíjet úvahy nad potřebou „korekce“. Co je to vlastně svoboda a co nesvoboda a jak vnější svoboda ovlivňuje naší vnitřní nesvobodu?
Premiéra 4. února 2014, 20:00 v divadle Ponec
Tom Rychetský, Štěpán Benyovszký: Airground
Třetí únorový divadlení tip vám představí žánr nového cirkusu. Že nevíte, co to je? Spojení akrobacie, současného tance, loutkového i pohybového divadla je v současném divadle velice oblíbenou i velice náročnou formou. Vyžaduje spolupráci všestranně talentovaných umělců, jejímž výsledkem jsou hravé a vizuálně poutavé inscenace. V Čechách se o oživení zašlé slávy cirkusů již několik let usiluje Cirk La Putyka, mezi Pražany již legendární soubor.
Jejich únorová premiéra v názvu Airground spojuje dva živly – vzduch a zemi.
Tyto elementy jsou základními stavebními prvky cirkusáckého umění, ale naznačují i motiv letadla, který je východiskem pro inscenaci.
Létání se tady objevuje v rovině tematické v podobě odletu na dovolenou, v rovině metaforické jako symbol slobody hrdinky a samozřejmě i v akrobatickém provedení ve vzduchu.
Autorský příběh prostřednictvím divadelních obrazů představí tři ženy ze současnosti a jejich osobní problémy, představy o vztazích a těžké životní rozhodnutí.
Premiéra 2.2.2014 19:30 v La Fabrice