Knihovna jako deštník. Mladá česká architektka uspěla v soutěži a pojede do studia Zahy Hadid

Markéta Šrajbrová Markéta Šrajbrová
29. 10. 2016 15:00
Absolventka architektury z liberecké univerzity Petra Ross vyhrála stipendium Jana Kaplického a stráví tři měsíce na stáži v londýnském ateliéru zesnulé architektky Zahy Hadid. Ross uspěla s návrhem veřejné knihovny, kterou zasadila právě do Londýna.
Stavba sice na břehu Temže nikdy nevyroste, absolventka architektury na liberecké Technické univerzitě se ale díky svému návrhu do Londýna podívá.
Stavba sice na břehu Temže nikdy nevyroste, absolventka architektury na liberecké Technické univerzitě se ale díky svému návrhu do Londýna podívá. | Foto: Michaela Říhová

Když mladá architektka Petra Ross navrhovala veřejnou knihovnu v centru britské metropole, chtěla Londýňanům poskytnout místo, kde by se schovali před častým deštěm. "Knihovna by mohla fungovat jako obrovský deštník," přibližuje autorka, která ale myslela i na dostatek zeleně a otevřených prostor, kde by si návštěvníci mohli užít také vzácnější sluneční paprsky.

Stavba sice na břehu Temže nikdy nevyroste, absolventka architektury na liberecké Technické univerzitě se ale díky svému návrhu do Londýna podívá. A to přímo do studia světoznámé architektky Zahy Hadid, kde v příštím roce stráví tři měsíce na stáži. Odborná porota ji vybrala jako vítězku soutěže Kaplicky Internship.

Soutěž pro absolventy studia architektury o stipendium světoznámého českého architekta Jana Kaplického letos podruhé uspořádala Bakala Foundation ve spolupráci s londýnským Design Museem a Nadačním fondem Kaplicky Centre. Pro Petru Ross byl návrh londýnské knihovny v první řadě diplomovou prací.

"Jelikož můj projekt uspěl na Technické univerzitě v Liberci, dostala jsem za něj rektorskou cenu, tak jsem ho poslala i do soutěže o stipendium. Ale nečekala jsem, že by mohl vyhrát," řekla Ross po vyhlášení výsledků, když porazila dalších pět začínajících architektů.

"Když o tom zpětně přemýšlím, můj projekt se do soutěže hodil," popisuje Ross s odkazem na Kaplického návrh Národní knihovny na pražské Letné, který byl sice vybrán, nakonec se ale nikdy nezrealizoval. Právě Kaplický byl jedním z těch, kdo Petru Ross při navrhování její knihovny inspiroval.

"Architektura je můj hlavní koníček. Myslím si, že to, co porotu na mně možná zaujalo, byla cílevědomost, otevřenost a to, jak věci analyzuji, a snažím se dívat se na budovu a její okolí z různých úhlů," domnívá se Ross. A potvrzuje to i členka poroty Melodie Leung z londýnského studia Zahy Hadid, která s nedávno zesnulou architektkou iráckého původu léta spolupracovala. "Petra je velmi motivovaná a ambiciózní, což je znát na všech jejích projektech. Působí jako někdo, kdo se vždy snaží navrhnout něco nového. V případě vítězného návrhu usilovala o nové pojetí knihovny," popsala Leung. "Knihovna budoucnosti už není o knihách, kupodivu ani o informacích, protože ty jsou všechny online. Podle mě to bude místo k setkávání," doplňuje Ross.

Vítězka stipendia svá studia v Liberci dokončila letos v únoru a pak se vydala na zkušenou do Belgie, kde pracuje ve studiu Conix RDBM Architects. Belgii si Ross vybrala proto, že už zde za studií byla na stáži. A k tomu se učila holandsky. "Pracuji v holandštině, angličtinu už běžně tolik nepoužívám. Řekla jsem si, že po studiu je ideální příležitost cestovat a něco poznat," vysvětluje Ross.

Doplňuje, že si velkou zahraniční firmu se čtyřmi pobočkami ve dvou různých zemích vybrala i proto, že ráda pracuje na velkých projektech v týmu. "I když, asi jako každý architekt, mám samozřejmě občas tendence tým vést a prosazovat svůj názor," usmívá se. Dodává ale, že dobrý architekt musí umět potlačit ego a naslouchat podnětům ostatních. "Už celkem dávno jsem došla k názoru, že architekt nesmí být egoista. Architektura je o komunikaci, hlavně napříč obory. Architekt sám v dnešní době nemá takovou váhu, ale když se spojí s inženýry, vědci a podobně, tak se dá dosáhnout architektury, která je téměř nadpozemská," myslí si.

K práci v týmu bude mít ve studiu Zahy Hadid ideální příležitost. "V naší kanceláři nepanuje taková hierarchie jako v některých jiných. Zvažujeme nápady kohokoli, kdo je položí na stůl. Každý má šanci přispět. Vypadá to, že Petra by mohla přinést mnoho nápadů," myslí si Melodie Leung. Londýnské studio pokračuje v práci své zakladatelky, která zemřela letos v březnu. Futuristické stavby Zahy Hadid stojí po celém světě. Mezi ty nejikoničtější patří Centrum Heydara Aliyeva v Baku, kanceláře Galaxy SOHO v Pekingu nebo Rosenthalovo centrum současného umění v americkém Cincinnati.

Melodie Leung potvrzuje, že duch první dámy architektury, jak se Hadid přezdívalo, v ateliéru stále žije. "Atmosféra v kanceláři se nevyhnutelně změnila, Zaha nám chybí. Zároveň jsme s ní ale spolupracovali tak blízce, že je to v nás. Víme, o co by v projektech usilovala, dokážeme skoro uhodnout, co by řekla," popisuje Leung.

Své dílo od Zahy Hadid bude mít i Praha. Podle architektčina návrhu se promění okolí Masarykova nádraží. Projekt, jehož investorem je skupina Penta, má na starost Jakub Klaška, Čech, který je v Zaha Hadid Architects vedoucím designérem. Petra Ross by se rozhodně nebránila tomu, kdyby se v londýnském ateliéru mohla podílet právě na chystané pražské proměně. "Bylo by to pro mě určitě velmi zajímavé. Myslím si, že takový projekt Prahu může osvěžit. A Praha by to potřebovala. Nemůžeme žít neustále v muzeu, je dobré se dívat i do budoucnosti," říká Ross s tím, že je především zvědavá na to, kde bere tým Zahy Hadid inspiraci.

Podnikatel Zdeněk Bakala je majitelem společnosti Economia, která vydává online deník Aktuálně.cz. 

 

Právě se děje

Další zprávy