Doprava je jako voda. Když ji přiškrtíme, přizpůsobí se. Magistrálu polidštit lze, říká Jakub Cigler

Petra Jansová Petra Jansová
25. 10. 2016 13:30
Jakub Cigler patří k předním českým architektům. Jeho realizace a projekty uspěly mnoha soutěžích a za svou práci získal celou řadu ocenění. Architekturu studoval ještě v dobách socialismu, a jak sám říká, klíčová pro něj v té době byla pracovní stáž v Londýně. Cestovat a pracovat v zahraničí proto doporučuje i současným studentům. Během rozhovoru v centru Dox, kde jako člen poroty soutěže Kaplicky Intership vybíral nejlepší studentský projekt, mluvil převážně o současné situaci v Praze.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Atelier K2

Díky Janu Kaplickému jste ale měl možnost pracovat v londýnském ateliéru. Jak na to vzpomínáte?

Kromě toho, že jsem měl možnost poznávat tamní architekturu, jsem především získal představu, jak takový ateliér funguje. Tyto měsíce mi toho daly stejně jako deset let studia na škole. Tehdy tady fungovaly jen státní podniky. Práci vám přinesli na stůl a nikdo se nestaral o klienty nebo zakázky. Zkušenosti z Londýna mi pak samozřejmě pomohly při zakládání vlastního ateliéru.

Dnešní studenti to mají v tomto ohledu o dost jednodušší.

Mají. Možnost cestovat je podle mého tím nejzřetelnějším rozdílem mezi dneškem a totalitní minulostí. Možnosti, které mají, by měli využít. Obzvlášť pokud se jim naskytne příležitost odjet na stáž do velkého ateliéru, jako je třeba ten vedený Zahou Hadid. Taková zkušenost je vynikajícím startem do profesního života v jakékoliv době.

Velmi krátce poté, co jste dostudoval, jste rovněž začal učit na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Jak k tomu došlo?

Moje učitelská epocha na UMPRUM byla spíš tak trochu paradoxem. Po listopadových událostech v roce 1989 za mnou přišli studenti, a vlastně mě přemluvili, abych se přihlásil do výběrového řízení. S Martinem Rajnišem jsme se nakonec domluvili, že jeden ateliér vezmeme spolu. K výuce jsme přistoupili právě skrze cestování. Po sedmi letech jsme si ale uvědomili, že by měli přijít jiní lidé, a odešli jsme.

Nikdy jste pak už nepřemýšlel, že budete svoje zkušenosti dál předávat?

Od té doby spíš přemýšlím o tom nejlepším způsobu. V minulosti přišla řada nabídek, ale až teď jsem začal spolupracovat s ČVUT. Zvolil jsem ale poněkud odlišnou formu výuky. Místo toho, abych jako učitel chodil do školy, chodí studenti za námi do ateliéru. Nabízím jim možnost stáže, během níž mohou nasávat to, jak to u nás funguje. Uvidíme, jak to bude fungovat.

Řada vašich projektů ležela dlouhou dobu takzvaně v šuplíku. Jedním z nich je například revitalizace Václavského náměstí, která má konečně příští rok propuknout. Máte z toho radost? 

Radost opravdu mám. Nejde ale o nějakou zásadní proměnu, návrh vychází z historických konfigurací a je v podstatě takovým očištěním a vrácením do minulých a velmi kvalitních podob. Chci tím říct, že změnit tak významný prostor, jakým Václavské náměstí je, není jen o tom, že přibudou stromy nebo se rozšíří chodníky. Jde o to, že se mění veřejný prostor, který je pro život města mnohem důležitější, než stavění nějakých objektů. Podoba Václavského náměstí leží mně a mému týmu na srdci už od devadesátých let. To, že k jeho změně dochází až teď, je pro mě také určitým signálem.

Signálem čeho?

Jasně to vypovídá o stavu naší společnosti a o tom, že si neumíme stanovit priority a vlastně ani nemáme žádnou vizi. V případě Václavského náměstí šlo totiž spíš o symboliku než o nějaké učesání. Stejně jako kdysi Masaryk začal měnit Pražský hrad a tím i symbol demokratického státu. Přesně takové symboly nám v poslední době hodně chybí. Takže mě mrzí, že se to táhne tak dlouho a řeší se v této souvislosti malichernosti. 

Tramvaje se na Václavské náměstí zatím nevrátí. Není plánovaná revitalizace tak trochu polovičatým řešením? Vaše studie s tím přece počítala.

Ve spodní části tramvaj nemá být ani ne tak kvůli samotnému náměstí, jako spíš kvůli tomu, že Praha 1 chce na Příkopech zachovat pěší zónu. Samozřejmě by bylo lepší, kdyby se jako alternativa automobilové dopravě nabídla na "Václaváku" doprava tramvajová, která tam navíc perfektně fungovala. Ukázalo se rovněž, že metro ji nenahradilo, protože je sice vhodné na přepravu lidí skrz město, ale nevyhovuje jako prostředek na popojíždění po centru. Nicméně projekt je uzpůsobený tomu, že by tam tramvaj v budoucnu jezdit mohla. 

Dalším krizovým bodem, a to nejenom Václavského náměstí, je i magistrála. Vznikla jako jakési provizorní řešení. Vypadá to ale, že se z ní bohužel stala neodmyslitelná součást cestování po Praze. 

Magistrála vznikala v době, kdy se věřilo, že čím víc bude silnic a čím budou širší, tím lépe budou fungovat. To samozřejmě není pravda. Bohužel se však tento fakt k mnoha dopravním inženýrům v naší zemi dodnes nedostal. Jinde ve světě už to vědí, a chovají se podle toho. Nicméně dospěli k tomu i díky fantastické a fungující síti dálnic, kterou si vybudovali v poválečné době. My teď sice přijímáme jejich ponaučení a chceme vytvářet města bez masivní automobilové dopravy, bohužel k tomu ale nemáme vybudovanou tu dokonalou dálniční síť.

Zároveň všechny argumenty o tom, že magistrálu nelze zhumanizovat, myslím tím zúžit, ještě před tím, než bude vybudován obchvat Prahy, nejsou pravdivé. Lidé se vždy všemu přizpůsobí a doprava navíc funguje jako voda. Dá se tudíž přiškrcovat. A čím víc se bude v centru omezovat, tím lépe. Lidé si totiž budou muset hledat jiné formy dopravy. Vlastně doufám, že pan profesor Gehl (dánský architekt a odborník na veřejný prostor, pozn. red.), který teď navštívil Prahu, pomůže s jejím polidštěním.

Praze dlouhodobě chybí jednotná koncepce vývoje. Stále není dokončen metropolitní plán. Jak se v takovém vakuu pracuje architektům?

Asi je smutné, co řeknu. Ale bohužel termíny jako územní plánování nebo metropolitní plán jsou pro širokou veřejnost, ale i pro část odborníků, naprosto prázdným pojmem. Rád bych tedy apeloval na média a odbornou veřejnost, že je naším společným úkolem pokusit se vysvětlit naprosto triviální záležitost: že se tyto pojmy skutečně netýkají jen úzkého okruhu lidí, ale v podstatě všech. Když nejsou platné stavební předpisy a metropolitní plán, tak se oddaluje řada důležitých projektů. Když developeři nestaví a architekti neprojektují, tak se například byt stává nedostatkovým zbožím, a zároveň tak narůstá i jeho cena, což samozřejmě zaplatí každý, kdo chce bydlet. 

Doc. Ing. arch. Jakub Cigler

Jakub Cígler
  • Vystudoval ČVUT. V roce 1989 působil v Londýně, kde spolupracoval i s Janem Kaplickým. V roce 2001 založil  s americkým architektem Vincentem Maranim ateliér Cigler Marani Architects. 
  • Za svoji tvorbu získal řadu ocenění jak doma, tak v zahraničí – například Cenu Dušana Jurkoviče udělovanou Spolkem architektov Slovenska, opakovaně získal ocenění International Design Awards a ocenění Best Office Development.
  • Podílel se například na revitalizaci Václavského náměstí, revitalizaci Moskevské ulice, stavbě administrativní budovy Aviatica nebo multifunkčního objektu Quadrio na Národní třídě.

Slovo developer má v Česku silně negativní konotace. Z čeho ta nevraživost vznikla a je oprávněná?

Řada z nich podivný prostor vytvořený některými politiky zaplnila hodně agresivním způsobem, což ale neznamená, že se nemá stavět. To, že se staví dobře a špatně, je samozřejmě jiná věc. Mimochodem i to má veřejnost možnost ovlivnit. Když budeme náročnými klienty, stoupne i úroveň výstavby. 

Na řadě svých projektů jste spolupracoval s těmi největšími developery. Jakou jste zvolil při jednání s takovými klienty taktiku? 

Každá práce a spolupráce je dialogem. Já se snažím pochopit podstatu developerského zájmu. Myslím si, že součástí úspěšného projektu je spokojený investor, ale samozřejmě i architekt. Když vytvoříte projekt, který je pro investora pozitivní, začne vám posléze i naslouchat. Samozřejmě někdy chemie funguje více, jindy méně. Architekt by měl především postupem času dojít k názoru, o němž je přesvědčený, že je správný, a za ním si stát. Samozřejmě je důležité snažit se najít průsečíky, neměl by však jít za svoji hranici. Pokud by se s z něj měl stát pouhý kreslič, měl by se toho vzdát.

Když po firmě požadujete, aby vyprojektovala tunel metra, tak tu soutěž nikdo jiný vyhrát nemůže, říká Arch Vader z projektu Archwars | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 3 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy