Praha - Aktuální online průzkum České pojišťovny ukázal, že více než třetina (36 %) uživatelů sociálních sítí mladších 50 let sděluje na Facebooku či Twitteru svému okolí, kdy plánuje být mimo domov. Tímto však lidé nepřímo dávají zlodějům přesné informace o tom, kdy bude jejich byt či dům opuštěný.
Lidé na Facebooku často sdílejí údaje ze svého soukromí. Nejčastěji se chlubí fotografiemi z dovolených (60 % respondentů), fotografiemi ze společenských akcí (56 %) a fotografiemi svých dětí (34 %). Sdílení informací na sociálních sítích
má však i svá úskalí, a to v případě, že se dostanou do nepovolaných rukou.
"S rostoucí popularitou sociálních sítí dochází k tomu, že lidé sdílejí stále více důvěrných informací. Chlubí se například novým vybavením domácnosti nebo plánovaným odjezdem na dovolenou. Prakticky kdokoliv se tak může dozvědět, kdy a na jak dlouho bude rodina mimo domov. Může pak docházet i k případům, kdy si zloději své potenciální oběti vytipují právě na nejvyužívanější sociální síti, tedy na Facebooku," upozorňuje Jiří Randák, ředitel Útvaru řízení internetového prodeje České pojišťovny
Jak ale dodává, jejich průzkum také naštěstí ukázal, že většina dospělých uživatelů sociálních sítí si určitá rizika uvědomuje a kontroluje, s kým svá data sdílí.
Co ještě prozradíme: svou přesnou polohu, nové věci v domácnosti
Více než 75 % respondentů průzkumu uvedlo, že příspěvky sdílí pouze se svými přáteli. Otevřený profil přiznalo
9 % osob, 5 % oslovených pak vůbec netuší, že si lze nastavit nějaké zabezpečení.
A pozor, téměř 20 % lidí své okolí prostřednictvím geolokačních služeb informuje o tom, kde se právě nachází. Fotografie nově pořízených věcí do domácnosti (sportovní vybavení, elektronika, oblečení, telefony, tablety atd.) zveřejňuje 15 % oslovených. Další skvělé informace pro zloděje.
Rizikovou skupinu v tomto směru představují především děti, které si potenciální hrozby většinou neuvědomují. "Průzkum odhalil, že většina rodičů netuší, jaké informace jejich děti na sociálních sítích sdílí. Dobrý přehled o aktivitách svých dětí na Facebooku má pouze 35 % rodičů," upozorňuje Jiří Randák.