Neviditelná Praha. Jaká voda teče z kohoutků a co vám může zachránit život

Magdaléna Medková Magdaléna Medková
4. 10. 2023 11:29
Třináct let vypráví příběhy o obyčejných věcech, kterých si většina lidí ani nevšimne. Tvůrci amerického podcastu "99% Invisible" Roman Mars a Kurt Kohlstedt poukazují na zdánlivě nudné prvky veřejného prostoru a ukazují na nich genialitu městského plánování a infrastruktury. Podcast nedávno vyšel i knižně, pod názvem Neviditelné město je k mání v pražském Institutu městského plánování a rozvoje.

Kniha čtenářům přibližuje nejrůznější drobnosti, díky nimž města fungují jako dokonalý celek. Autoři se zaměřují na věci, kterých si lidé nevšimnou, protože je berou jako samozřejmost. Týká se to například inženýrských sítí, veřejného osvětlení, mobiliáře, bezpečnosti nebo svozu odpadu. Jaké zajímavosti skrývá Praha? Věděli jste například to, že kabelová síť Prahy je dlouhá jako cesta na Gibraltar a zpět nebo že pouliční osvětlení neřídí čas, ale souhvězdí? Přečtěte si 17 zajímavostí o hlavním městě.  

Slavnostní představení první tramvaje K2 (ev. č. 7000) v pravidelném provozu v Praze, 2. 2. 2023, Vozovna Střešovice.
Slavnostní představení první tramvaje K2 (ev. č. 7000) v pravidelném provozu v Praze, 2. 2. 2023, Vozovna Střešovice. | Foto: Jakub Plíhal

Řidič tramvaje si může dát sám zelenou

K tomu, aby se obyvatelé Prahy dostali včas tam, kam potřebují, je ve městě hromadná doprava. Tramvajová síť měří 148 kilometrů a každý den ji využije přes milion cestujících, což z ní po metru dělá druhou nejvytíženější dopravní síť v Praze. Její provoz a údržbu mají na starosti městské firmy Dopravní podnik (DPP) a Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID).

Světelnou signalizaci pro plynulý provoz tramvají řídí centrální dispečink na Bojišti, jsou ale situace, kdy si zelenou může dát sám řidič. Na křižovatkách se světelnými signály je možnost takzvané preference, kde si řidič tramvaje může zvolit prioritní volný průjezd.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy