Řetězec supermarketů Edeka v Hamburku se rozhodl pro velmi netradiční metodu boje s rasismem. Zaměstnanci vyprázdnili police celé velké sekce produktů ze zahraničí a dali k ní ceduli s nápisem: "Bez různorodosti je tenhle regál docela nudný."
Edeka tak reaguje na zločiny související s migrací z poslední doby a na obecnou protiimigrační náladu v Německu. Jeden z největších německých řetězců supermarketů by chtěl iniciativu rozšířit i do dalších poboček. Informovala o tom britská BBC.
Unikátní rozmanitost díky zahraničním produktům
"Edeka hájí rozmanitost a různorodost," řekl k tomu mluvčí společnosti. A dodal, že prodávají množství produktů z různých částí Německa. "Ale pouze s ostatními produkty z dalších zemí je možné vytvořit unikátní rozmanitost, které si cení naši zákazníci," sdělil.
Kampaň sklidila mnoho pozitivních reakcí na sociálních sítích. Němečtí politici však reagovali různě. Někteří iniciativu pochválili, jako například jeden z členů strany kancléřky Merkelové.
Edeka in Hamburger Hafencity macht Aktion gegen Rassismus. 👍 #saynotoracism pic.twitter.com/S3puFdn62g
— Sven (@opendev) August 19, 2017
Well done #EDEKA - Supermarket stops selling foreign goods to make brilliant point about #racism https://t.co/QNb9J2GNUx #diversity
— SarahNoeckel (@SarahNoeckel) August 24, 2017
Není to spíš naprosto šílené?
Naopak opoziční politik Marcus Pretzell ze strany Alternativa pro Německo, hlásající antiimigrační přístup, supermarket kritizoval. "Proč by to mělo být moudré? Není to spíš naprosto šílené?" nechal se slyšet.
Warum genau soll das klug sein? Ist das nicht eher völlig irre? https://t.co/CQ3C8LL84w
— Marcus Pretzell (@MarcusPretzell) August 20, 2017
V Česku proti rasismu nedávno ostře vystoupil řetězec s potravinami Lidl, patřící německému vlastníkovi Dieterovi Schwarzovi. Lidé na začátku ledna bombardovali Lidl na sociálních sítích negativními komentáři kvůli tomu, že se v akčním letáku objevil černošský model Alpha Dia.
Supermarket se však nenechal rasistickými výlevy zlomit a jedné z rozlícených uživatelek například odpověděl, že v Evropě 21. století spolu žijí různé rasy, a čím víc člověk ze světa pozná, tím větší toleranci vůči jiným má.
Zhruba o měsíc později se podobný případ stal také v sousedním Slovensku, kdy oděvní firma Nebbia dala do reklamy modela tmavé pleti. Na kritiku zareagovala Nebbia po svém: zákazníkům, kteří se touto reklamou cítí dotčeni, vrátí peníze za oblečení. Nechce totiž, aby ho nosili rasisté.