V zahradě rozkoší a dech smrti na zádech. Fotograf ukazuje paradoxy života megaměst

V zahradě rozkoší a dech smrti na zádech. Fotograf ukazuje paradoxy života megaměst
Slepá silnice v poušti Al Qudra. Dubaj, 2016 (snímek ze série Zahrada rozkoší / Garden of Delight).
Život na palubě výletní lodi MSC Musica, kterou vlastní společnost Mediterranean Shipping Company. Loď pojme až dva tisíce pasažérů. Dubaj, 2017 (snímek ze série Zahrada rozkoší / Garden of Delight).
Prototyp plovoucí prázdninové vily nazývané "mořský koník", která se nachází v umělém souostroví The World v Perském zálivu. Vila má podvodní ložnice a koupelny s okny od podlahy ke stropu, která umožňují výhled na podmořský svět. Plánuje se výstavba devadesáti takových objektů. Dubaj, 2017 (snímek ze série Zahrada rozkoší / Garden of Delight).
Svářeči při práci na výstavě nového hlavního města Egypta. Nové správní hlavní město (NAC) by mělo mít v budoucnosti šest milionů obyvatel.
Foto: NIck Hannes / Garden of Delight / Czech Photo Centre
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
20. 10. 2023 6:00
Na jedné straně chráněné bubliny luxusu a rozkoší v apartmánech, hotelích a obchodních centrech, na druhé straně svět chaosu a chudoby. Právě takové jsou podle předního světového fotožurnalisty Nicka Hannese nově budovaná velkoměsta, jejichž výstavba je řízená především tržními silami. Snímky, které to dokumentují, nyní vystavuje v pražské galerii Czech Photo Centre.

"Rychlá proměna Dubaje z regionálního obchodního centra v dnešní supermoderní metropoli je fascinující případovou studií urbanizace řízené trhem," říká belgický fotograf Nick Hannes, jehož soubor Zahrada rozkoší získal ocenění  na světové soutěži Sony World Photography Awards v roce 2018. S další sérií, která se zaměřuje na nově vznikající hlavní město Egypta, pak loni uspěl v africké části soutěže World Press Photo.

"Dubajský nadměrný zábavní průmysl má velký vliv na tamní společnost. Tradiční islámské hodnoty jsou zpochybňovány importovaným západním životním stylem. Dubaj je jasným příkladem fenoménu kapsularizace, tedy způsobu, jakým globalizovaný svět vytváří duální společnost vyznačující se oddělením a vyloučením," vysvětluje fotožurnalista.

Podle Hannese vznikají v nově budovaných velkoměstech chráněné bubliny, kde se příjemně žije; ovšem obklopuje je oceán chudoby a chaosu.

Pákistánští dělníci čekají na autobus, který je odveze do jejich pracovního tábora. Dubaj, 2016 (snímek ze série Zahrada rozkoší / Garden of Delight).
Pákistánští dělníci čekají na autobus, který je odveze do jejich pracovního tábora. Dubaj, 2016 (snímek ze série Zahrada rozkoší / Garden of Delight). | Foto: NIck Hannes / Garden of Delight / Czech Photo Centre

"V kapsulární společnosti se veřejný prostor privatizuje; kapsulární architektura - jako jsou uzavřené komunity a nákupní centra - simuluje veřejný prostor na pozemcích v soukromém vlastnictví. Tato nová urbanita, charakterizovaná umělými vnitřními prostory, se jako nit táhne sérií o Dubaji a vyvolává otázky o autenticitě a udržitelnosti," konstatuje Hannes, který je letos jedním z porotců soutěže Czech Press Photo.

Díky účasti v porotě se do Prahy dostala i výstava jeho fotografií, nazvaná Zahrada rozkoší. Představuje tam nejen snímky z Dubaje, ale také z dalších nových megaměst, budovaných v podstatě na zelené louce. Jde například o Nur-Sultan (Astanu) v Kazachstánu, nové správní hlavní město v Egyptě, které právě vzniká, nebo brazilskou Brasilii.

Výstava je k vidění v galerii Czech Photo Centre v pražských Nových Butovicích, a to až do 3. prosince.

"Práci Nicka Hannese sleduji a obdivuji už delší dobu. Mám proto velkou radost, že přijal náročnou roli porotce Czech Press Photo a že v naší galerii vystavuje. Podílel jsem se kurátorsky na přípravě a rozvržení výstavy a z Nickových fotografií jsem nadšen. Prostě to musíte vidět," řekl manažer soutěže Czech Press Photo Dan Materna.

Více informací o výstavě lze najít na stránkách www.czechphoto.org.

 

Právě se děje

Další zprávy