Oba fotografové na knize pracovali dva roky. "Za tu dobu jsme pořídili asi 1200 snímků, do knížky se jich dostala třetina. Do Ostravy jsme zajížděli hlavně o svátcích a o prodloužených víkendech, kdy bylo ve městě méně lidí," konstatuje Martin Štěrba, rodák z Orlové nedaleko Ostravy.
Při vzniku informacemi nabité publikace, která odhaluje překvapivě zajímavé a krásné ostravské stavby, paradoxně pomohla i epidemie koronaviru. "Opatření kvůli covidu nám značně usnadnila práci, město bylo liduprázdné, mnohé domy jsme na jaře znovu přefotili, protože najednou zmizeli lidé i auta," uvedl Štěrba.
Náš pohled
Výborně zpracovaná kniha, na které je v dobrém slova smyslu vidět, že je za ní spousta práce. Krásné záběry ostravské architektury, které dokáží příjemně překvapit neobvyklým pohledem či kompozicí. Kniha jistě potěší ostravské patrioty, milovníky industriální a moderní architektury i fotografy.
Tomáš Vocelka, editor rubriky Foto
Publikace se zajímavými a historicky podloženými informacemi o jednotlivých budovách je velice zajímavá nejen pro ty, kdo si pod jménem Ostrava představí ponejvíce Stodolní ulici a areál Dolních Vítkovic, ale i pro města znalé ostravské rodáky a pamětníky.
Fotografové často pořizovali své snímky z druhých a třetích pater protějších budov. "V některých případech jsme využili i střechy nebo terasy protějších domů. Pár snímků vzniklo přímo z bytu mých rodičů, kteří bydlí v centru Ostravy," konstatoval ostravský rodák Josef Horázný.
Nakonec fotografové společně s památkářem Martinem Strakošem vybrali do knihy více než čtyři stovky fotografií. Zachycují architekturu, která vznikla v rozmezí let 1845 a 1949.
O knize:
Ostrava industrální a moderní, velký průvodce po architektuře 1845-1949. Martin Strakoš, fotografie Martin Štěrba a Josef Horázný. Nakladatelství Paseka, 240 stran, cena 318 Kč.
O autorech:
Martin Strakoš (1972, Ostrava) působí v Národním památkovém ústavu, územním odborném pracovišti v Ostravě v pozici památkáře. Zaměřuje se na problematiku architektury 19. a 20. století, na historii památkové péče a otázky současné architektury v historickém prostředí.
Martin Štěrba (1976), rodák z Ostravska, je zástupcem šéfredaktora Databanky multimédií ČTK. Ve své volné tvorbě se věnuje subjektivnímu dokumentu.
Josef Horázný (1975) se zabývá zejména subjektivně dokumentární fotografií a různými druhy užité fotografie. Profesionálně se věnuje zvětšování černobílých fotografií, digitálnímu tisku a problematice color managementu. V současné době pracuje i pro ČTK.