Fotograf mapoval svérázné stavby u dálnic v USA. Myčka ve tvaru velryby, benzinka jako konvice

John Margolies fotografoval v letech 1972 až 2008 podivuhodný svět kolem dálnic v USA.
Benzinová pumpa v podobě konvice na čaj, Zillah, Washington (1987).
Stará benzinová pumpa, 2nd & Vance, Memphis, Tennessee (1979).
Bobův velký kluk, La Cienega Boulevard, Los Angeles, Kalifornie (1981).
Vodojem ve tvaru broskve. Frontage Road, Gaffney, Jižní Karolína (1988). Zobrazit 27 fotografií
Foto: John Margolies Roadside America photograph archive, Library of Congress
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
3. 11. 2017 10:32
Rodiče někdy ani netuší, jak jejich rozhodnutí může ovlivnit život dítěte. Malému Johnovi Margoliesovi párkrát odmítli zastavit u "ošklivých staveb" u amerických dálnic. A z něj se v dospělosti stal fotograf, který se proslavil tím, že tyto bizarní objekty objížděl a fotografoval.

John Margolies (1940-2016) je považován za nejznámějšího fotografa svérázné americké architektury. Za benzinovými pumpami ve tvaru konvice na čaj a kavárnami v podobě hrnku na kafe systematicky putoval po celých Spojených státech déle než třicet let. Říká se o něm, že na své cesty se vždy snažil vyrážet tím největším křižníkem silnic, který sehnal. A v honbě za co nejlepšími záběry ujel přes 100 tisíc mil. 

Je to v přepočtu něco přes 160 tisíc kilometrů, což zase není až tak moc, uvědomíme-li si, že pořídil desetitisíce záběrů, převážně na 35mm diapozitivy.

John Margolies začal fotit svéráznou architekturu u dálnic v roce 1970. Z jeho fotografií pak vzniklo několik knih (například John Margolies: Roadside America, vydaná v roce 2010). Také výstavy jeho snímků obletěly svět. 

Zajímavé je, že jeho matka Ehel (za svobodna Polacheck) měla velmi česky znějící jméno.

Podle kritika architektury Paula Goldbergera Margolies svými snímky odstartoval celé hnutí. V jeho stopách se totiž vydala řada pokračovatelů, kteří začali tyto svérázné památníky amerického podnikání dokumentovat.

"Lidé si obvykle myslí, že důležité a významné jsou jen velké, unikátní architektonické monumenty," řekl John Margolies v rozhovoru pro kanadský deník Globe and Mail v roce 1987. "Ale podivuhodné benzinové stanice v podobě hradu duchů jim významné nepřipadají," konstatoval s tím, že podle lidí spíše takové stavby kazí jinak krásnou okolní krajinu. 

"Generace mých rodičů měla za to, že jde o ty nejošklivější stavby na světě," řekl Margolies krátce před svou smrtí deníku Washington Post. "Ale já mám ta místa rád, i když tam všechno křičí 'Podívej se na mě! Podívej se na mě!'"

John Margolies měl k architektuře i k fotografii blízko. Nejprve totiž vystudoval historii umění a žurnalistiku, potom se stal editorem architektonického časopisu Architectural Recordmagazine. 

Většinu z toho, co vyfotografoval svým Canonem FT, už u dálnic neuvidíte. Často se mu podařilo vyfotografovat zajímavé budovy jen pár dní před tím, než byly zbourány, aby ustoupily něčemu modernějšímu.

John Margolies věnoval řadu svých snímků Knihovně amerického Kongresu, která je následně zveřejnila. Odtud také pocházejí obrázky, které si můžete prohlédnout v galerii u tohoto článku.

 

Právě se děje

Další zprávy