Pochod pražských běsů, každoročně pořádaný Muzeem pověstí a strašidel, chce připomenout obyvatelům metropole i turistům pražské legendy a přispět k zachování pražského genia loci. Jde o akci, která se snaží být místní protiváhou importovaného halloweenu a je podporována z městských grantů.
Průvod vychází z lidových pověr a zvyků rozšířených v Česku, podle kterých prý duše jednou za rok, v předvečer Dušiček, vystupují z Očistce, aby si odpočinuly od útrap.
Průvod vychází vždy od Prašné brány a nejrůznější duchové, čerti, vodníci a další pražská strašidla pochodují přes Staroměstské náměstí ke Karlovu mostu a končí na Malostranském náměstí nebo v jeho blízkosti.
Letos pomohl atmosféře průvodu temný deštivý večer, který byl vskutku mystický.
Z pohledu fotografa: jak se fotí téměř ve tmě?
Byla pravá podzimní pochmurná tma, a Praha navíc nepatří k velkoměstům, která jsou extrémně osvětlená. Přesto se s moderními fotoaparáty dá fotit i za takových podmínek - za existujícího pouličního světla, bez použití blesku nebo lamp.
Hodně jsem využíval světla vycházejícího z výloh obchodů, a dokonce i toho, když více diváků kolem fotilo mobilem s použitím přisvětlovací diody. Několik zároveň fotografujících lidí s mobilními telefony dokázalo dostatečně osvítit i velký skupinový portrét na poměrně tmavém večerním Karlově mostě.
Je však pravda, že podmínky fotografování byly poměrně extrémní. S plnoformátovou bezzrcadlovkou Sony A7 III jsem exponoval v rozmezí citlivosti ISO 6400 až 8000. Ještě před pár lety by něco takového bylo nepředstavitelné, na fotkách by byl neúnosný digitální šum.
Clona na standardním zoomu 28-70mm byla obvykle nastavena někde v rozmezí f/3,5 a f/4 a časy expozice se pohybovaly od 1/15 do 1/200 vteřiny. Při fotografování za takových podmínek pomáhala mimo jiné i stabilizace obrazu, která umožňuje i relativně dlouhé expozice fotografovat "z ruky", bez použití stativu.