Studenti netušili, co spustí, esenbáci je seřezali. Mádl točil počátek pražského jara

Studenti netušili, co spustí, esenbáci je seřezali. Mádl točil počátek pražského jara
Snímek stojí jak na pečlivé práci s rozsáhlým rozhlasovým archivem, tak na výpovědích pamětníků a pamětnic. "Otevřeli se mi ohromným způsobem. Říkali mi najednou věci, co si - svými slovy - chtěli vzít do hrobu," popisuje Mádl.
V listopadu byl poslední natáčecí den, či spíše noc. V Nerudově ulici u Pražského hradu štáb zinscenoval úvodní davovou scénu.
Proč si Mádl vybral zrovna téma okupace, které už bylo několikrát zpracované, a ještě z perspektivy rozhlasu? "O osmašedesátém samozřejmě pojednává docela dost filmů. O rozhlasových událostech tam ale zazní jen věty. Lidé sice vědí, že rozhlas byl obsazený a že ještě sedm dní vysílal, ale když se jich zeptáte, jak je to možné, tak na to už neodpoví," upozorňuje režisér. "Málokdo ví o redakci mezinárodního života, málokdo ví, co se tam dělo, a to mi dává sílu to vyprávět," dodává.
"Film je o Tomášovi, což je takový průměrný Čechoslovák, který je za podivných událostí najatý do redakce mezinárodního života v Československém rozhlase," vypráví Mádl. Jak si redakce začíná vůči tehdejšímu režimu dovolovat, získává pozornost posluchačů, ale také Státní bezpečnosti. Hrdina se navíc stará o mladšího bratra, kterého svou prací vystavuje nebezpečí.
Foto: Jakub Plíhal
Jakub Plíhal Jakub Plíhal
17. 11. 2023 9:00
"Poprvé mám pocit, že dělám něco, co mě nějakým způsobem převyšuje. Proto jdu i přes svoje zdraví, psychické i fyzické," říká Jiří Mádl o svém novém filmu Vlny. Vypráví o událostech sovětské invaze v roce 1968. Poslední noční davovou scénu štáb natočil v Nerudově ulici u Pražského hradu. "Jestli se má člověk v životě párkrát obětovat, tak tohle je ten projekt," myslí si režisér.
 

Právě se děje

Další zprávy