Potoky krve, hordy nepřátel, brutální zbraně a neustálá akce. Tak si mnoho lidí pamatuje původní hru Doom z 90. let.
Dnes vychází její čtvrtý díl, který se snaží stejnými atributy navázat po více než 23 letech na originál, který definoval žánr tzv. "doomovek".
Od vydání posledního pokračování uběhlo 12 let a mladá generace je původní hrou takřka nepolíbena. Navíc se od dob Dooma v akčních hrách dost změnilo, hráči jsou zvyklí spíše na střílení ze zákrytu a souboj v přesnosti mušky, nikoliv na neustálý pohyb po mapě typický právě pro doomovky.
I proto bylo pro tvůrce jedním z hlavních problémů spojit nové herní prvky s původním tématem a stylem hry a vytvořit důstojnou konkurenci sériím jako Battlefield či Call od Duty, které prodávají po celém světě miliony kopií.
Očekávání herní komunity je veliké, což se odráží i na komentářích na sociálních sítích, přestože zkušební verze (tzv. beta) zaznamenala u uživatelů převážně zklamání a negativní hodnocení.
Původní Doom se stále hraje
Šéfredaktor herního magazínu Score Jan Modrák se nebojí toho, že by nový Doom byl propadákem. "Hru jsem ještě nehrál, ale těším se. Po více než dvaceti letech se nedá očekávat, že by to byla stejná hra, ale nějaký ten základ toho kouzla tam určitě zůstane," řekl Aktuálně.cz.
Přesvědčuje ho o tom i snaha autorů vycházet z původního úspěchu založeného na nepříliš silném příběhu, ale o to větší technické vyspělosti a perfektní hratelnosti. Nový Doom se podle něj nestane stejnou legendou jako původní hra, v současné vysoké konkurenci na herní scéně to je pochopitelné, tvrdí Modrák.
"I po dvaceti letech má původní Doom stále své hráče a hlavně kouzlo, což je u her hrozně vzácné. Ty současné jsou často dost tunelovité, snaží se vás udržet na jedné lince, do které připraví všechny vychytávky. Doom tehdy stavěl na bludištích, která jste procházeli, hledali jste, co dál," vysvětluje Jan Modrák.
Úspěch původní hry přisuzuje především technologické vyspělosti. "Doom předběhl dobu. Vyšel v 90. letech a přinesl s sebou na svou dobu naprosto revoluční technologii. Dnes to může působit směšně, ale oproti tehdejším hrám to bylo o generaci jinde."
Úspěch hry? Silný multiplayer a modifikace
Důležitou součástí původního Dooma byla možnost hraní proti ostatním. "Byla to revoluce. Šlo to hrát přes modem, šlo to hrát po síti, mohli proti sobě bojovat navzájem až čtyři hráči," říká Modrák.
Kolem původní hry se navíc vytvořila silná komunita amatérských programátorů, kteří vymýšleli stále nové úrovně a designy, hra se tak dočkala například Star Wars předělávky.
"Bylo to tehdy od tvůrců velmi velkorysé, protože například Wolfenstein zabudoval všechny soubory do programu a s tím se nedalo pracovat. Takhle pomocí dnes již proslulých .wadů mohli fanoušci a hráči hru naprosto modifikovat. Dodnes existuje komunita, která na hru vytváří nové úrovně, nové hry ve hře, což je věc, která tu komunitu neuvěřitelně stmelovala a dodnes stmeluje," popisuje Jan Modrák.
Právě s možností modifikace pracuje i zatím poslední Doom. Nabídne hráčům pomocí editoru možnost vytvářet další mapy či textury. Jejich cílem je zaměřit se na všechny hráče bez ohledu na jejich programátorské schopnosti. Možnost úpravy se týká i konzolí Xbox One a Playstation 4, což je relativní novinka.
Příběh ve hrách je jako v pornu
Doom nikdy neoplýval silným příběhem. Nejedná se o nedostatek, jako spíše o záměr. To potvrzuje i dnes již proslulá věta autora původní hry Johna Carmacka: "Příběh ve videohrách je jako příběh v pornu. Očekává se, že tam bude, ale není zas tak důležitý." Doom měl i bezejmenného hrdinu, aby se s ním mohl hráč co nejvíce ztotožnit.
"Čas ukázal, že to není pravda. Příběh smysl má, ale tehdy to tak vnímáno bylo a nikomu nevadilo, že není moc silný. Nová hra sice není pokračování, jde o samostatného Dooma. I tak se se ale zároveň nemůže zbavit odkazu, takže nějaký navazující příběh určitě představí a bude mít nepochybně větší roli než před dvaceti lety," míní Modrák.
To do určité míry potvrzuje i spoluautor nového Dooma Marty Stratton v rozhovoru pro magazín Vice. "Nemyslím si, že by lidé u Dooma očekávali hromady videoklipů a silný příběh. Hru hrajete, abyste mohli rozstřílet, co se dá, a zabít přitom hordy démonů," popsal.
Důkazem jsou videoklipy, podle kterých bude Doom tradičně brutální. Podle autorů je to součástí DNA hry, která vždy šokovala. "To, co vás překvapí a šokuje dnes, je určitě jiné než před dvaceti lety. Věřím, že z toho mohli mít tehdy mladší hráči špatný spaní," uzavírá Modrák.