reklama
 
 

15 tipů, jak fotit jaro. Velký průvodce pro začínající fotoamatéry

30. 4. 2017
Jaro a podzim jsou tím nejlepším obdobím pro focení. Obzvláště na jaře se cítíme plní energie a chce se nám ven do přírody a trávit v ní co nejvíce času. Podívejte se na několik fotografických tipů fotografa a lektora fotografické Nikon školy Michaela Juráka, jak zachytit ty největší i skryté krásy probouzející se přírody.
Doporučujeme

1. Zkuste polarizační filtr

Jarní krajina je velmi barevná a všechno to pučení vypadá skvěle na pozadí modré oblohy. Chcete-li dosáhnout opravdu sytých barev - především u oblohy - použijte polarizační filtr.  Hledejte symetrické tvary a neobvyklé úhly pohledu, jako třeba řady husté zelené vegetace nebo pohled mezi květy stromu, hustou trávu a podobně.

2. Začleňte do obrazu popředí

Pokud máte k dispozici širokoúhlý objektiv, proberte jej ze zimního spánku, abyste mohli do obrazu krajiny v dálce začlenit i popředí.

3. Orámování

Zkuste své snímky orámovat větvemi, dveřními rámy, viadukty, okenicemi apod., jako je vidět na fotografii kozy za plotem.

4. Hrajte si s hloubkou ostrosti

Nezapomeňte pracovat také s hloubkou ostrosti (na zrcadlovkách použijte režim A - aperture neboli priorita clony). Aby bylo vše na fotce krajiny ostré, použijte vyšší clonové číslo jako f/11 nebo f/16.

5. Foťte ráno a večer

Dny se konečně prodlužují, využijte toho! Při východu slunce je vzduch čistší a díky tomu, že se v tomto období velmi liší noční a denní teploty, fotoaparát zachycuje barvy velmi odlišně brzy ráno a pozdě odpoledne oproti zbytku dne. Ráno a v podvečer jsou podmínky pro focení obvykle ideální.

6. Kouzlo mlhy a rosy 

Mlha a rosa mohou být velmi zajímavé. Zkuste se dostat do vyšších poloh - vrcholky hor a kopců jsou perfektním místem, poskytnou vám úžasný pohled na údolí, ve kterých se může ranní mlha držet jako v misce. Také zde může pomoci polarizační filtr.

7. Použijte stativ

Pamatujte na to, že mlha se chová jako softbox, takže může snížit kontrast okolí. Bude také potřeba použít delší čas, proto můžete potřebovat stativ, aby byl fotoaparát po dobu expozice nehybný a obraz se nerozmazal.

8. Nízké slunce je lepší ze strany než zezadu

Přestože dny se prodlužují, slunce je stále na obloze nízko, což může způsobit silné protisvětlo. Proto v tomto období raději nefotografujte lidi se sluncem v zádech, ale spíše se sluncem ze strany, i když stále mírně v pozadí. Nebo můžete využít hry stínů v slunečním světle dopadajícím na focenou osobu zepředu. Vyzkoušejte také úplné protisvětlo, rozehrajte efekt rozzářených vlasů a zalití snímků teplým, zlatým závojem, zejména ve večerním světle. Nezapomeňte použít korekci expozice do plusu např. +1EV.

9. Portrétům sluší malá hloubka ostrosti

U portrétů využijte malou hloubku ostrosti, tedy nízké clonové číslo (hodnota f, například f/2,8) abyste docílili rozostření pozadí (efekt zvaný bokeh), díky čemuž vynikne důležitý objekt v popředí focené scény. V režimu priority clony navíc díky tomu zrcadlovka automaticky zvolí vyšší rychlost závěrky a předejde tak roztřesení obrazu, pokud je světla méně. Nebojte se ale porušit portrétní konvence a například zaostřit právě na jiný objekt v popředí a figuru člověka využít jako rozostřené pozadí.

10. Není potřeba mít drahou zrcadlovku

Mobil je na efekt bokeh (rozmazané pozadí) krátký, ale zároveň nepotřebujete fotoaparát za desetitisíce. Stačí základní zrcadlovky (nebo bezzrcadlovky - tzv. systémové kompakty s výměnnými objektivy), které se prodávají za 10 až 15 tisíc korun. Podobné přístroje nabízejí všichni významní výrobci. Přístroje určené amatérům mívají k dispozici různé režimy, které začínajícímu fotografovi pomáhají najít správné nastavení a přístup k fotografované scéně.

11. Použijte blesk k prosvětlení stínů

Zkuste fotit portrét ve stínu stromu a použijte k prosvětlení scény blesk. Ten se sice používá spíše v interiéru, ale i při venkovním focení může být skvělým pomocníkem. Vyzkoušejte, zda vám stačí vestavěný blesk, a pokud ne, volte pro začátek některý cenově dostupný externí blesk.

12. Na zvířata s "prioritou času"

Zvířata jsou většinou v pohybu, proto jednoznačně volíme režim priority času (u Nikonu, Sony, Olympusu či Panasonicu se označuje jako S - shutter neboli závěrka; u Canonu a Pentaxu bývá označen Tv). Hodnotu času nastavujeme podle toho, zda chceme pohyb "zmrazit" (například 1/1000s), nebo naopak dosáhnout rozmazání pohybujícího se objektu (například 1/30s). Čím blíže se dostanete, tím lépe, ale u většiny zvířat ve volné přírodě se neobejdete bez kvalitního zoomového objektivu. 

13. Nezoomujte příliš

Foťte se zoomem nastaveným na širší ohnisko, tedy s menším přiblížením. U rychle se pohybujících objektů se scéna mění rychle a není většího zklamání než správně exponovaný záběr s perfektní ostrostí letícího ptáka, kterému chybí v obraze část křídla, nohy, či dokonce hlavy.

Vždy je lépe provést dodatečný výřez v počítači a tím zvíře zvětšit než smazat jinak dobrý snímek. Snažte se zvíře fotoaparátem sledovat v určitém úseku a pomocí sériového snímání pořídit více záběrů pro následný výběr toho nejlepšího. V případě fotografování přes hledáček se doporučuje nezavírat druhé oko a bedlivě sledovat scénu v okolí.

14. U květů hledejte vzory a abstrakci

Při focení rostlin a květů zkuste hledat rytmicky se opakující vzory a pohrajte si s abstrakcí. Nebojte se také zakleknout a snížit foťák na úroveň foceného objektu a můžete také vyzkoušet širokoúhlý objektiv a velmi nízkou hloubku ostrosti. Zajímavých fotografií však můžete dosáhnout také s objektivy s pevným ohniskem. Například fotografie drobných modrých sasanek v listí byla pořízena objektivem Nikkor 50 mm, který se běžněji používá pro portréty. Fotograf použil velmi malou clonu f/1,8 a čas 1/640s. 

15. Prozáření sluncem

Květiny i jiné průsvitné objekty vypadají skvěle také se slunečním světlem v pozadí, když jsou jemné části prozářeny procházejícím sluncem. Dávejte ale pozor na podexponování objektu v popředí (kdy je příliš tmavý). V takovém případě budete možná potřebovat použít kompenzaci expozice +1 nebo +2.


Text: Michael Jurák, profesionální fotograf a lektor Nikon školy


 

autoři: Michael Jurák, profesionální fotograf a lektor Nikon školy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama
    reklama