Kolo a elegantní móda? Jde to, nemusíte jezdit jako závodníci v upnutém dresu

Foto: JItka Vrtalová
Karel Vrána
Aktualizováno 13. 10. 2016 18:42
Proč všichni cyklisté vypadají, jako by se chystali na Tour de France? A mohou ženy na kole vypadat žensky, když se vydají do města? Zkušenosti ze zemí, kde je městská cyklistika nejpopulárnější, ukazují, že to jde.

Cyklistika je v Česku na vzestupu. Ročně se postaví desítky kilometrů nových cyklostezek, staré cesty se upravují, rozšiřuje se nabídka navazujících služeb. A i na první pohled je patrné, že milovníků kol přibývá též.

Pražská Vltavská cyklotrasa během letních víkendů připomínala nekonečný peloton, Moravské vinařské stezky letos zřejmě opět překonají rekord v návštěvnosti. Kolaři si každý rok pořídí na tři sta padesát tisíc nových strojů a cyklistice jako sportovní či rekreační aktivitě se aspoň někdy věnuje třetina dospělé populace.

Jak ale upozorňuje Asociace specializovaných prodejců kol, Češi dávají při nákupu ve většině případů přednost horským kolům. I když způsob využití, alespoň u části z nich, ne zcela odpovídá tomu, k jakému účelu bylo kolo sestaveno.

A podobně lidé nakupují i cyklistické vybavení a doplňky. I rekreační cyklisté si pořizují speciální cyklistické dresy, elastické kalhoty s vnitřní vložkou, helmy a další doplňky. Hlavními parametry, podle kterých se lidé rozhodují, je především funkčnost materiálu, zajišťující jak relativně pohodlný posez i přiměřený tělesný komfort a také bezpečnost, se kterou se pojí například reflexní prvky a pestré barvy. A pokud jde o celkový vzhled, většina rekreačních jezdců se podobá, ať už vědomě či pod vlivem marketingu, profesionálním cyklistům.

Ale i do Česka v posledních letech pomalu dorážejí trendy ze zahraničí, kde je kolo více vnímáno jako běžná součást života, dopravní prostředek a sám o sobě módní doplněk. Zejména ve městech tak lze narazit na skládačky, repasovaná kola, fixky či holandská kola s košíkem u řídítek.

Postupně se zvyšuje zájem také o elektrokola, která byla na zářijovém mezinárodním veletrhu Eurobike 2016 v německém Friedrichshafenu vyhlášena trendem letošního roku.

A jak se postupně z bicyklu stává také nástroj každodenního užívání a předmět osobního statusu, tak se pomalu mění i způsob, jak se lidé na jízdu vybavují. Loňský výzkum společnosti Ipsos zaměřený na vnímání cyklistiky mezi ženami identifikoval tři jízdní skupiny.

První jsou majitelky horského kola, další pak majitelky městského kola a majitelky „jiného typu“ kola, které výzkum nazývá běžnými uživatelkami. Zatímco majitelky horských kol vyrážejí na jízdu v již zmíněných sportovních dresech a obvykle upnutých kalhotách s vycpávkou, běžné uživatelky svůj vzhled příliš neřeší. Oblečení musí být hlavně pohodlné, protože občas jedou s dětmi na výlet, častěji si třeba jen dojedou na nákup.

Na kole není nutné jezdit v dresu, hlavně ve městě.
Na kole není nutné jezdit v dresu, hlavně ve městě. | Foto: David Stella, archiv hl. m. Prahy

Nové evropské trendy v cyklistickém odívání přicházejí s majitelkami a majiteli městských kol. Jedním z trendů, který lze mezi městskými cyklisty vysledovat, je elegantní outfit. Kožené boty, užší kalhoty s vyšším strečovým podílem, bavlněná či tvídová saka, i tak dnes může vypadat městský jezdec.

Cyklisté dále vyhledávají pohodlnost, chtějí se na kole cítit volně. Obyčejné triko, jednoduchá mikina a kalhoty volnějšího střihu patří v tomto ohledu k oblíbené kombinaci.

Hlavními požadavky cyklistek ve městech jsou styl, pohodlnost a jistá univerzálnost, využitelná jak pro jízdu na kole, tak i do kanceláře. Americký tematický časopis Bicycling vybral pro letošní rok přes tucet nejlepších kousků, které by měla žena zvážit při oživování svého cyklistického šatníku.

Na kolo by se dámy měly vydávat v úzkých městských džínách či v capri kalhotách v případě teplejšího počasí, v kurzu jsou i volnější nátělníky, dámská oxfordská košile či košile bez rukávů z merino vlny a přes ni bretaňský svetr.

Snímek z ulic Berlína.
Snímek z ulic Berlína. | Foto: JItka Vrtalová

V Česku prodejci nabízejí například norské značky, které kombinují vysoce funkční a přírodní merino vlnu s elegantním designem. Výsledkem mohou být například vypasované norské svetry, dámské větrovky či vintage kabátky inspirované norskými tradičními vzory. Konečný výsledek samozřejmě závisí na kreativitě samotných cyklistek a jejich ochotě kombinovat různé prvky, ale i na ročním období.

 

Právě se děje

před 5 minutami

Kaťuša končí. V elitním pelotonu ji nahradí tým Israel Academy

Tradiční cyklistická stáj Kaťuša po této sezoně skončí a místo ní se v elitní společnosti WorldTour objeví Israel Cycling Academy, za kterou závodí i český jezdec Daniel Turek. Dosud kontinentální tým koupí od Kaťuše licenci a převezme i smlouvy jedenácti jezdců. Informoval o tom server cyclingnews.com.

Kaťuša zanikne, protože přijde o dva hlavní sponzory firmu Alpecin a výrobce kol Canyon. Její nástupce Israel Academy získá mimo jiné z jezdců Němce Nilse Politta, který byl letos druhý na prestižní klasice Paříž-Roubaix. Lídrem pro etapové závody by měl být Ir Dan Martin.

před 36 minutami

Primátor Jablonce neustál rozpad tamní koalice, vystupuje z ANO, aby nepoškozoval jméno hnutí

Jablonecký primátor Milan Kroupa vystoupil z hnutí ANO. Hlavním důvodem je podle něj rozpad koalice, který považuje za své osobní selhání. K odchodu ho vedla také snaha nepoškozovat ANO, řekl Kroupa, který stál v čele druhého největšího města v Libereckém kraji od voleb na podzim loňského roku. Odmítl, že by za odchodem byl tlak shora. Zda zůstane primátorem, není zatím jasné, spekuluje se, že ho zastupitelé už ve středu odvolají. Na programu jednání to však zatím není, jasno není ani o případném nástupci. Koalice tvořená ANO, Piráty, hnutím Společně pro Jablonec a jedním zastupitelem zvoleným za Novou budoucnost pro Jablonec se rozpadla na konci prázdnin.

Zdroj: ČTK
Další zprávy